تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 16, 2019
12:55 دوشنبه، 25ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103654

شمارش معکوس برای عرضه رسمی ارز دیجیتال چین

 
بانک مرکزی چین اخیرا اعلام کرد که این کشور به زودی نسخه دیجیتالی ارز رسمی‌ خود را عرضه خواهد کرد. بدین ترتیب ارز دیجیتال جدید به عنوان جایگزینی برای ارز رنمینبی (RMB) وارد بازار خواهد شد و چینی‌ها می‌توانند از آن به جای پول نقد برای خرید و فروش‌های خود استفاده نمایند.
 
البته سوالات زیادی در خصوص نحوه علمکرد این ارز دیجیتال وجود دارد که هنوز پاسخی برای آن‌ها ارائه نشده است. علی‌رغم تمامی‌ این ابهامات، اخیرا بانک مرکزی چین اطلاعاتی را منتشر کرده که با دقت در آن می‌توان به زمان احتمالی عرضه و اهداف چینی‌ها برای راه‌اندازی این ارز دیجیتال پی برد.
 
عرضه این ارز دیجیتال نزدیک است..
از صحبت‌های «وانگ ژین»، مدیر اداره تحقیقات بانک مرکزی چین در ماه جولای می‌توان به این نتیجه رسید که این کشور قصد دارد تا قبل از آنکه فیسبوک ارز دیجیتال اختصاصی خود موسوم به لیبرا را عرضه کند، ارز دیجیتال چینی‌ها به بازار عرضه خواهد شد. گفته می‌شود که تصمیم فیسبوک برای عرضه لیبرا، سرعت توسعه ارز دیجیتال چینی‌ها را افزایش داده است.
 
در اوایل ماه آگوست نیز «مو چانگ» قائم مقام اداره پرداخت‌های بانک مرکزی چین اعلام کرد که چیزی تا عرضه این ارز دیجیتال باقی نمانده است. گزارش نشریه فوربس در اواخر همین ماه نیز نشان می‌دهد که احتمالا این ارز در ماه نوامبر سال جاری ارائه خواهد شد. (البته این ادعا توسط دو نشریه چینی رد شد.)
 
هدف چینی‌ها حفاظت از استقلال پولی این کشور است..
چند سالیست که پرداخت‌های الکترونیک در کشور چین رایج شده و بسیاری از کاربران از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی نسبت به این کار اقدام می‌کنند. درواقع، تریلیون‌ها دلار در هر سه ماهه از طریق پرداخت‌های الکترونیک صورت می‌گیرد و پول نقد کم‌کم در حال حذف و محو شدن است.
 
«مو چانگ» در مصاحبه اخیر خود گفت چرا فکر می‌کنید که بانک مرکزی، علی‌رغم آنکه پرداخت‌های موبایلی تا به این اندازه فراگیر شده‌اند و مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند، اقدام به راه‌اندازی ارز دیجیتال کرده است؟ پاسخ ساده است: حفاظت از استقلال مالی و وضعیت ارز قانونی.
 
وی در ادامه افزود یکی از مزیت‌های ارز دیجیتال ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی در مقایسه با پلتفرم‌های پرداختی که توسط شرکت‌های خصوصی همچون تنسنت و علی‌بابا مدیریت می‌شوند، این است که ممکن است این پلتفرم‌ها روزی ورشکست و افراد با زیان‌های مالی مواجه شوند.
 
طبق گفته مو وانگ، یکی دیگر از نگرانی‌های بانک مرکزی چین این است که ممکن است ارز لیبرای فیسبوک منجر به افزایش قدرت و نفوذ دلار آمریکا در سیستم مالی جهانی شود. از این رو، باید چاره‌ای برای این مساله اندیشید.
 
ارز دیجیتال چینی‌ها، تقریبا شبیه به لیبرا خواهد بود..
به گزارش رویترز، وانگ مو، در گفت‌وگویی اعلام کرد که ارز دیجیتال چین از شباهت‌هایی با لیبرا، محصول فیسبوک برخوردار است و می‌تواند علاوه بر فراهم کردن امکان نظارت فعال بر پرداخت‌ها، زمینه هرگونه پول‌شویی را نیز از بین ببرد.
 
وی افزود این ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده که حتی می‌توان بتوان اتصال اینترنت نیز از آن استفاده کرد که فیسبوک هنوز هیچ حرفی در رابطهب این قابلیت لیبرا نزده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.