تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 17, 2019
12:16 سه شنبه، 26ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103702

مدیرعامل انجمن تمبر ایران: تمبر پیک فرهنگی کشورهاست

 
مدیر عامل انجمن تمبر ایران با اشاره به رونق گذشته تمبر در ایران، الصاق تمبر به مرسولات پستی، برگزاری نمایشگاه های منطقه ای و چاپ تمبر باکیفیت را از اقداماتی عنوان کرد که می تواند به رونق مجدد تمبر در کشور کمک کند.
  صابر شمس قریشی مدیر عامل انجمن تمبر ایران به موضوع تمبر و جایگاه آن در جامعه پرداخت.
 
قریشی که یکی از مجموعه داران قدیمی تمبر نیز محسوب می شود، در این گفت و گو با بیان خلاصه ای از زندگی شخصی و علاقه خود به تمبر، گفت: از کودکی عاشق تمبر بودم و با پول توجیبی به جای تنقلات، تمبر می خریدم.
 
وی عشق بسیار خود به تمبر را اینگونه توصیف می کند: عشق من به تمبر به گونه ای است که هر زمانی که سردرد می گیرم با تورق آلبوم های تمبر سردردم بهتر می شود و در حقیقت تمبر برای من حکم قرص مسکن دارد.
 
این مجموعه دار تمبر به ارزش و اهمیت تمبر در گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته مجموعه داری تمبر نوعی سرمایه گذاری محسوب می شد به طوری که برخی از مجموعه داران با فروش آلبوم های تمبر دختر خود را شوهر می دادند یا پسر خود را داماد می کردند اما در حال حاضر جریان اقتصاد در تمبر ضعیف شده است.
 
قریشی تصریح کرد: به دلیل اینکه در گذشته وسایل ارتباط جمعی مانند امروز وجود نداشت و در هر مرسوله ای اثری از تمبر وجود داشت و مردم با دیدن تمبر علاقمند به خرید و نگهداری آن می شدند.
 
وی با انتقاد از عدم استفاده از تمبر برای مرسولات پستی از چند سال گذشته، افزود: از چند سال گذشته در پست ایران از «توکن نقش تمبر» به جای تمبر کاغذی استفاده می شود در صورتی که در اکثر کشورهای دنیا از روش ترکیبی توکن نقش تمبر و تمبر کاغذی استفاده می شود و اتحادیه جهانی پست نیز این کار را برای کشورها الزامی کرده است.
 
مدیرعامل انجمن تمبر ایران، عدم استفاده از تمبر در مرسولات را دلیل نبود بازار مصرف و خرید و فروش آن عنوان کرد وگفت: تمبر بیان کننده تاریخ یک کشور است و جوانان به این حوزه علاقمند هستند اما به دلیل عدم استفاده از تمبر کمتر وارد این حوزه می شوند.
 
 
 
تمبر هنوز علاقمندان خود را دارد
 
وی افزود: توسعه ارتباطات و شبکه های اجتماعی برای جایگاه تمبر مشکلی ایجاد نکرده اند و تمبر هنوز جایگاه خود را بین علاقمندان خود در دنیا و ایران دارد.
 
این مجموعه دار قدیمی، تمبر را پیک و رسانه یک کشور دانست و تصریح کرد: نباید فقط نگاه اقتصادی به موضوع تمبر داشت چرا که از طریق تمبر فرهنگ کشورهای مختلف به یکدیگر معرفی می شود.
 
وی درباره میزان شناخت و علاقمندی مسوولان مربوطه نسبت به تمبر و جایگاه آن نیز افزود: شاید 10 درصد مسوولان نسبت به تمبر و جایگاه آن شناخت و علاقمندی داشته باشند و برای آنها خیلی اهمیت ندارد که جوانان با آشنایی و علاقمندی با تمبر شاید از خیلی از معضلات دور شوند.
 
مدیر عامل انجمن تمبر ایران از تعامل و گفت و گوی این انجمن با مسوولان درباره اقدامات مورد نیاز در این حوزه خبر داد و گفت: یکی از مهم ترین پیشنهادات ما که دغدغه جامعه تمبر ایران نیز است، استفاده از تمبر در مرسولات پستی و پاکت نامه است.
 
وی برگزاری نمایشگاه های مشترک تمبر کشورها را یکی دیگر از اقداماتی عنوان کرد که می تواند به رونق بازار تمبر کمک کند.
 
 
 برگزاری نمایشگاه تمبر آسیایی بسیار اهمیت دارد
قریشی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه های تمبر از طرف اتحادیه جهانی پست، گفت: بر اساس اعلام این اتحادیه اگر سالانه تعدادی از این نمایشگاه ها در کشور برگزار شود می توانیم مجوز برگزاری نمایشگاه های تمبر آسیایی را دریافت کنیم که بسیار اهمیت دارد.
 
وی به اقدامات انجمن تمبر برای ارتقای جایگاه تمبر در ایران اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین اقدامات در این حوزه چاپ و انتشار کتاب جامع تمبر است که به صورت انحصاری منتشر می شده و از سال 92 تاکنون انجمن تمبر ایران اقدام به چاپ و انتشار این کتاب کرده است.
 
رییس انجمن تمبر ایران تصریح کرد: در کتاب جامع تمبر ایران تمام تمبرهای منتشر شده در ایران با اطلاعات تکمیلی و قیمت آمده است و از طرف افراد علاقمند به این حوزه بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
 
وی از تشکیل گروه خبره ای از تمبرشناسان برای تایید اصالت تمبرهای قدیمی در انجمن تمبر ایران برای نخستین بار خبر داد و افزود: تاکنون برای اثبات اصالت تمبرهای قدیمی باید این تمبرها برای فرد خبره ای در خارج از کشور ارسال می شد، به همین دلیل انجمن تمبر ایران برای تشکیل گروه خبره ای از تمبرشناسان برای تشخیص اصالت تمبر و تایید آن برای خرید و فروش بین علاقمندان در حال برنامه ریزی است.
 
 
 
چاپ تمبرهای جدید اطلاع رسانی نمی شود
 
قریشی با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی از چاپ و انتشار تمبرهای جدید، گفت: در گذشته به محض انتشار تمبرهای جدید رادیو و تلویزیون آن را به صورت عمومی اعلام می کردند و علاقمندان برای خرید آن مراجعه داشتند اما امروزه هیچ اطلاع رسانی درباره چاپ تمبرهای جدید نمی شود.
 
وی نحوه پرداختن رسانه ها به موضوع تمبر نیز تاحدودی مناسب عنوان کرد و افزود: به نسبت در رسانه ای مکتوب و فضای مجازی به موضوع تمبر پرداخته می شود و گزارش ها و مصاحبه هایی در این زمینه منتشر می شود.
 
قریشی درباره کیفیت تمبرهای منتشر شده نیز با اشاره به اینکه تمبرهای منتشر شده در گذشته کیفیت بهتری دارد، تاکید کرد: به دلیل کیفیت پایین کاغذ، کیفیت تمبرهای جدیدی که در چند سال گذشته منتشر شده مناسب نیست، در صورتی که تمبرهای منتشر شده در کشورهای همسایه کیفیت بهتری نسبت به این تمبرها دارد.
 
وی فعالیت شورای عالی تمبر را مناسب ارزیابی کرد و افزود: نماینده انجمن تمبر ایران به عنوان عضو ناظر در این شورا عضویت دارد و نظرات تخصصی در حوزه تمبر را ارائه می کند.
 
این مجموعه دار قدیمی تمبر کشور در پایان این گفت و گو، برگزاری نمایشگاه های منطقه ای تمبر، الصاق تمبر کاغذی به مرسولات و نامه ها و چاپ با کیفیت تمبر را از اقداماتی بیان کرد که می تواند به رونق دوباره بازار تمبر و ارتقای جایگاه تمبر در ایران کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.