اپلیکیشن

تلفن همراه

September 17, 2019
12:25 سه شنبه، 26ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103704

رونمایی مسیریاب بَلَد از سرویس تازه‌ای با هدف ترویج حمل و نقل عمومی

 
 توسعه مسیریاب و نقشه یکی از مسائل مورد تاکید در حوزه بومی سازی خدمات حوزه فضای مجازی است. مسیریاب بَلَد در این راستا با ارائه ««مسیر ترکیبی» در بستر اپلیکیشن خود قصد دارد شرایط را برای استفاده از حمل و نقل عمومی مهیا کند.
 
در نشست خبری که صبح سه‌شنبه در کافه بازار برگزار شد، نقشه و مسیریاب بومی «بلد» از قابلیت جدید خود تحت عنوان «مسیر ترکیبی» و سرویس حمل ونقل عمومی رونمایی کرد. مسیر ترکیبی کاربر را راهنمایی می کند که چطور می تواند از مبدا به مقصد برسد، آن هم با استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی. 
 
حسام آرمندهی عضو هیات مدیره مسیریاب بلد قبل از رونمایی از قابلیت جدید اپلیکیشن بلد، درباره شکل‌گیری این مسیریاب بومی گفت: ۱۶ ماه قبل مسیریاب بلد کار خود را آغاز کرد و در این مدت توانست ۲.۵ میلیون کاربر فعال جذب کند.
از طریق مسیریابی خودروها توسط این اپلیکیشن، ۴ میلیارد کیلومتر مسیر پیشنهادی به دست آمده است.»
او درباره مسیریابی که از طریق این اپلیکیشن انجام می‌شود، گفت: همکاری مشترک با راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی منجر به تخمین ترافیک لحظه‌ای شده است. اعمال طرح‌های ترافیکی از دیگر خدماتی است که این اپلیکیشن ارائه می‌کند. این همکاری‌ها منجر به بالا رفتن دقت مسائل مربوط به ترافیک خواهد شد. 
او درباره خودروهایی که تصاویر ترافیکی و نقشه‌ای را برای این مسیریاب جمع آوری می‌کنند، گفت: این خودروها که در حال حاضر تعداد آن ها به عدد ۱۰ رسیده است، با حفظ حریم خصوصی از سطح شهر با دوربین‌های جلو، عقب و بغل‌ها تصویربرداری می‌کنند. تبدیل تابلوها به اماکن و متن نیز یکی دیگر از کارهایی است که در حال حاضر به شکل جدی روی آن کار می‌شود.
شکل کار به این صورت است که ابتدا تصاویر تابلوهای پلاک منازل، راهنمایی رانندگی، مغازه‌ها استخراج و با استفاده از هوش مصنوعی به متن و اطلاعات تبدیل شوند.
برنامه بعدی که برای این مسیریاب بومی ترسیم شده، اضافه کردن تصاویر ماهواره ای و هوایی است. آرمندهی در این خصوص گفت: برای به دست آوردن این نقشه ها در حال تعامل با شرکت های بزرگ دنیا هستیم. 
 
آرمندهی درباره توسعه نقشه بومی در این مسیریاب گفت: علت استفاده از نقشه بومی این است که تقریبا این نقشه‌ها در هر شهر و کشوری بهتر از نقشه‌های دیگر کار می‌کند. ما نیز با استفاده از شناختی که از ایران داریم می‌توانیم مسیرهای بهتری را پیشنهاد دهیم. همین مسئله باعث می‌شود خیلی تمرکزمان را صرف توسعه نقشه برای کشورهای دیگر نکنیم.
او درباره درآمدزایی این اپلیکیشن گفت: برنامه ای برای درآمدزایی نداریم و در حال سرمایه گذاری روی این مسئله هستیم. این تجربه را در پروژه های دیگر نیز داشتیم و مطمئن هستیم زمانی که این اپلکیشن 20میلیونی شود، می توان از راه های غیرآزاردهنده از این مسیریاب نیز درآمدزایی کرد.
 
 
محمد رازقی مدیر محصول مسیریاب بلد با اشاره به این که دیگر هدف شان صرفا مسیریابی نیست و روی تبدیل شدن به یک مسیریاب جامع تمرکز کرده اند، اشاره کرد: در سند توسعه شهری تهران استفاده از حمل و نقل عمومی باید به ۷۵ درصد برسد. در حالی که الان حدود ۴۰ درصد است. ۵۴۷ خط اتوبوس داریم که ۵۳۰۰ کیلومتر را طی می کنند. استفاده از این فرصت برای حمل و نقل عمومی فرصت بسیار خوبی است که می تواند ما را به هدفی که در سند توسعه شهری تهران ترسیم شده، برساند.
او درباره قابلیت جدیدی که در این اپلیکیشن گنجانده شده است، گفت: ««مسیر ترکیبی» قابلیت استفاده از حمل و نقل عمومی را برای کاربر مهیا می کند. 
ارائه مسیرهای پیاده روی، خط های مترو، اتوبوس و تاکسی است. اعتقاد ما بر این است که نقل و حمل عمومی باید جدی تر گرفته شود و قابلیت «مسیر ترکیبی» نیز در همین راستا به این مسیریاب اضافه شد.
وی در ادامه به برخی پیچیدگی های سیستم حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: سختی به یاد داشتن تمامی خطوط حمل و نقل عمومی، تغییر کردن مسیر بهینه در زمان های مختلف و مشکلات زیر ساختی جزو مسائلی است که حمل و نقل عمومی را پیچیده می کند. به همین دلیل مسیریابی ترکیبی را اضافه کردیم تا مسیرهای بهینه را به کاربر پیشنهاد دهد.
مدیر محصول بلد اشاره کرد: تاکید ما بر مسیر بهینه بسیار زیاد است. در این مسیریاب سعی شده با در نظر گرفتن مواردی مانند هزینه، زمان سفر، مقدار پیاده روی و تعداد تعویض وسیله مسیرهای مختلف را به کاربر پیشنهاد دهد. 
رازقی خاطرنشان کرد: مسیریابی مرحله به مرحله، جمع سپاری، دربرگیری شهرهای بیشتر، اضافه کردن وسایل جدید حمل و نقل مانند دوچرخه و تاکسی های گردشی، از قدم های بعدی این اپلیکیشن برای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.