آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 17, 2019
17:18 سه شنبه، 26ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103737

رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک­ ها و گردشگاه­ های موضوعی فضاپایه برگزار می شود

 
 سید محسن قندی، دستیار رییس سازمان فضایی ایران درتوسعه زیر ساخت های ترویجی گفت: همزمان با هفته جهانی فضا رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک­ ها و گردشگاه­ های موضوعی فضاپایه با همکاری سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد .
گفتگو با مهندس سید محسن قندی، دستیار رییس سازمان فضایی ایران درتوسعه زیر ساخت های ترویجی در زمینه نقش و جایگاه گردشگری فضایی و پارک های موضوعی:
جایگاه و نقش گردشگری فضایی در را جهان چگونه ارزیابی می کنید؟
باید از چند بعد به موضوع گردشگری فضایی یا پارک­ های موضوعی فضاپایه توجه شود. در کشورهای صاحب فناوری فضایی (که ایران هم در این باشگاه قراردارد) سرریز فناوری فضایی در حوزه­ های مختلف موجب ایجاد ایده­ ها و کسب و کارهای جدید می شود. به عنوان نمونه در آمریکا و اروپا از سرریز فناوری فضایی در حوزه­ های مختلف همچون پزشکی، گردشگری، فیلم سازی و …. شرکت­ های بسیاری تشکیل(spin off)  و اقتصاد بخش­های مختلف را توسعه داده­ اند. کشورهای همسایه ما مانند آذربایجان به خوبی از این ظرفیت استفاده نموده و مقاصد گردشگری در این حوزه ایجاد نموده­ اند. در کشورهایی همچون چین، آمریکا، مراکش و … به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده شده است. اغلب کشور­های صاحب فناوری فضایی همچون آمریکا، فرانسه، چین و … با مشارکت بخش خصوصی به این حوزه وارد شده و بسیار موفق بوده­ اند و موفق ترین پارک­ های موضوعی در دنیا، پارک موضوعی فضایی می­ باشد. با توجه به مطالعات صورت گرفته کشور­هایی که صاحب فناوری فضایی نیستند، همچون امارات و قطر در این حوزه با کپی کاری و خرید فناوری سعی در ایجاد این پارک­ ها دارند.
 
اهمیت گردشگری فضایی و نقش اقتصادی آن برای رونق اقتصادی کشور ما با توجه به جغرافیایی طبیعی ایران چیست؟
در کشور ما با توجه به مطرح بودن صنعت گردشگری، این بخش می­ تواند بعنوان اولین حوزه در ورود فناوری فضایی، نقشی راهبردی داشته باشد. صنعت گردشگری رتبه سوم از جهت درآمد زایی در دنیا را داشته و کشور ما با توجه به ظرفیت­ های غنی، پتانسیل­ های بسیار مطلوبی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی دارد. کشور ما با توجه به توانمندی­ دانشمندان ما در حوزه فناوری فضایی می­ توانند در اقتصاد این بخش و در حوزه گردشگری نقش موثری داشته باشد.
بُعد دیگر موضوع ظرفیت طبیعی کشور است که خدادادی و موهبتی الهی است و می­ توان نقش مؤثری در ایجاد مقاصد گردشگری ایفا نماید. آسمان پرستاره و زمینه های فضایی در کشور محل­ های جذابی را برای تبدیل شدن به مکان دارای هویت دارد. این مکان­ها عموماً با توجه به ویژگی­ های محیطی در مکان ­های کمتر توسعه داده شده واقع شده ­اند و از بعد اقتصادی محروم هستند. بخش مرکزی، شرقی و جنوب شرقی کشور با توجه به آسمان صاف و آلودگی نوری کم مکان­ هایی ایده ­آل برای رصد ستارگان و آشنایی با این عظمت الهی هستند. اینگونه مکان­ ها تا حدی شناسایی شده­ اند اما اغلب این مکان­ ها به گونه­ ای طراحی شده که برای گردشگران علمی بوده و این ظرفیت می­ تواند برای عموم مردم در سنین مختلف، در عین اهداف ترویجی و علمی با هدف تفریح نیز طراحی گردد.
بخش ­هایی از کشور هم دارای زمین­ه ایی مشابه سطح سیارات و زمینه­ های فضایی است. تپه های مریخی دامغان، گندم بریان کرمان، دره ستارگان قشم و… و همچنین در بخش­های مختلف کشور محیط­ های طبیعی رها شده­ای هستند که می­ توانند فارغ از موضوعات علمی و طبیعت گردی، مکانی تفریحی و تعریف شده شده و در عین اینکه دغدغه­ های محیط زیستی نیز رعایت می شود.
 این مکان­ها موجب محرومیت زدایی، توسعه مناطق روستایی و توسعه کسب وکارهای محلی (بخش خصوصی) در کوتاه­ مدت و توسعه و مهاجرات معکوس در بلند مدت خواهد شد.
برنامه های سازمان فضایی ایران برای این بخش از صنعت فضایی چیست؟
در این رابطه به منظور آشنایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و شناسایی ایده­ ها، رویدادی تخصصی همزمان با هفته جهانی فضا در تاریخ­های 16- 17 مهرماه تحت عنوان رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک­ ها و گردشگاه­ های موضوعی فضاپایه با همکاری مشترک پژوهشگاه فضایی، سازمان فضایی و دانشگاه صنعتی شریف در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار خواهد شد.
در نهایت ایده­ های مکان محوری که در حوزه گردشگری نجومی و گردشگری فضاپایه برای مناطق مستعد مطرح می­ شوند پس از داوری و کسب حداقل­ های مورد نیاز به رویداد دو روزه وارد خواهند شد و مورد حمایت قرار می­ گیرند.
همچنین مجسمه سازان، طراحان، معماران و هنرمندان نیز در طراحی المان­ ها  می­ توانند به ایده پردازی بپردازند و با طراحی المان­ ها و فرم­ های ویژه در رویداد بعنوان یک ایده خلاق شرکت نمایند.
ضمن اینکه به ایده­ های برتر جوایز نفیس تعلق می­ گیرد، با دعوت از سرمایه گذاران مکانی برای برگزاری جلسات B2B در نظر گرفته شده که ارتباط مستقیم بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران هم برقرار گردد.
در بخش جنبی نیز نمایشگاهی از شرکت­ های توانمند در این حوزه برگزار خواهد شد.  
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.