5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

فناوری

September 18, 2019
14:53 چهارشنبه، 27ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103779

برگزاری سمینار وضعیت فعلی نسل پنجم شبکه ارتباطی ۵G و ۶G در ایران و جهان

 
سی و هشتمین فروم ۵G با موضوع وضعیت فعلی نسل پنجم شبکه‌ ارتباطی ۵G در ایران و جهان و نگاهی به اهمیت ۶G در آینده نزدیک، برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، فروم سی و هشتم۵G  با موضوع وضعیت فعلی نسل پنجم شبکه‌ ارتباطی ۵G در ایران و جهان و نگاهی به ۶G  با ارائه رقیه جدا و سوسن موذنی، صبح امروز (چهارشنبه ۲۷ شهریور) در محل پژوهشگاه برگزار شد.
رقیه جدا در این جلسه ضمن اشاره به آخرین وضعیت فناوری نسل پنجم شبکه ارتباطی۵G اظهار کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت فعالیت خود، با برگزاری همایش، فروم و همچنین انجام پروژه‌هایی در زمینه نسل جدید شبکه ارتباطی، به پیشرفت اجرای ۵G و سپس ۶G کمک می‌کند.
وی ضمن اعلام پایان استانداردسازی فاز یک ۵G، به فاز دوم از این استانداردسازی اشاره کرد و گفت: این فاز که به تازگی آغاز شده به استفاده از تکنولوژی ماهواره ها، استانداردسازی استفاده از این فناوری در اتومبیل‌ها و یا اتوماسیون کارخانه‌ها در باندهای بالا تاکید دارد.
جدا از اجرای ۵G  روی ۲۱ دستگاه مختلف مانند تلفن‌ها خبر داد و گفت: علاوه بر آن، برخی شرکت‌ها مانند هوآوی، سامسونگ و اینتل، چیپ ست هایی طراحی و تولید کرده‌اند.
وی افزود: همچنین ۳۵ اپراتور در ۲۰ کشور، ۵G  را راه‌اندازی کرده‌اند که می‌توان به «تیم» از ایتالیا و «ورایزون» در آمریکا اشاره کرد.
جدا ادامه داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با انجام اقدامات مختلفی مانند پژوهش‌های اخیر پیرامون ۵G ، نقشه راهی به سفارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی تعریف کرد.
این پژوهشگر در حوزه ۵G  یادآور شد: تحقق کامل ۵G مشروط به استفاده از تمام ظرفیت های۴G  است و باید قبل از تحقق ۵G، شاهد استفاده کامل از ۴G  باشیم.
جدا با اشاره به اقدامات انجام شده در پژوهشگاه ICT گفت: برگزاری همایش نسل پنجم شبکه ارتباطی، فروم نسل پیشرو ارتباطات و پروژه هایی نظیر شناسایی و تحلیل فناوری‌ها و جهت‌گیری‌های مرتبط با نسل پنجم، بستر نرم افزاری و مطالعه و بررسی نسل پنجم ارتباطات سیار و نحوه ارائه خدمات آن در کشور، از جمله این اقدامات است.
 
دلیل ورود پژوهشگاه ICT به ۶G
همچنین در ادامه این جلسه، سوسن موذنی ضمن تعریف فناوری۶G، به ضرورت پرداختن به آن اشاره و اظهار کرد: تا کنون ۳۷ فروم با موضوع۵G برگزار شده و اکنون زمان آن رسیده تا بررسی نسل جدید شبکه ارتباطی ۶G  در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: طبق تحقیقات جهانی، مشخص شده که ۶G در اواخر سال ۲۰۳۰ میلادی روی کار خواهد آمد و سرعت آن به گونه‌ای است که در سال ۲۰۳۵، تکنولوژی۵G  از دور خارج می‌شود لذا بررسی ۶G یک ضرورت به شمار می آید.
موذنی با اشاره به برخی تفاوت های۵G  و۶G گفت: پیک دیتا ریت‌های ۶G، ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه است اما در ۵G، این عدد ۲۰ گیگابایت بر ثانیه است. از سوی دیگر نسل جدید شبکه ارتباطی ۶G ، اکوسیستم دیجیتالی واقعی را محقق می‌کند و راندمان، بهره وری و هوش مصنوعی ۶G فراتر و بهتر از ۵G می باشد.
 
به گفته موذنی، در فناوری ۶G شبکه نوری نقش بهتری ایفا می‌کند و همچنین ارتباطات نوری و ارتباطات سیستم به سیستم پیچیده تری نسبت به ۵G دارد.
 
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: از فناوری ۶G می توان در امور گسترده تری مانند گردش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، سطوح بالای ارتباطات با تاخیر حداقلی حتی در سناریوهای بالای هزار کیلومتر، اتوماسیون‌های شهری و اپلیکیشن‌های شهر هوشمند استفاده کرد.
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.