اپراتورها

تلفن همراه

September 20, 2019
12:34 جمعه، 29ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103849

تحریم یا انصراف دولت از حضور در «تله کام»/ اپراتورها هم نمی آیند

 
بیستمین دوره از برگزاری بزرگترین رویداد مخابراتی کشور (تله کام) امسال قرار است بدون حضور وزارت ارتباطات برگزار شود و اپراتورهای بزرگ ارتباطی و فعالان صنعت مخابرات نیز آن را تحریم کرده اند.
 
بزرگترین رویداد مخابراتی کشور که در قالب نمایشگاه «تله کام» برگزار می شود، در بیستمین سال برگزاری، دچار حاشیه هایی شده که صحت برگزاری آن را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
نمایشگاه «ایران تله کام» به عنوان بزرگترین رویداد صنایع مخابراتی و اطلاع رسانی کشور حدود ۲۰ سال است که بدون وقفه در نمایشگاه بین المللی تهران میزبان شرکتهای مخابراتی و ارتباطی در حوزه هایی چون راهکارهای خدمات اینترنت و شبکه، خدمات و زیرساخت های مخابراتی، باندپهن و رادیویی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالان صنعت اطلاع رسانی و شرکت‌های تولیدکننده است.
 
این رویداد از سال ۷۹ تاکنون در ۱۹ دوره با حمایت وزارت ارتباطات و سازمان توسعه تجارت برگزار شده و از آن جهت حائز اهمیت است که تاکنون اپراتورها و شرکتهای بزرگ مخابراتی کشور در کنار شرکتهای کوچک و متوسط به همراه شرکتهای تابعه وزارت ارتباطات ، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته و رویدادی کاملا تخصصی را با هدف مذاکره و برنامه ریزی برای همکاری در این حوزه برپا می کردند.
 
دستور یا توصیه وزیر برای انصراف از حضور در «تله کام »
 
امسال اما در فاصله ۲ هفته مانده تا برگزاری این نمایشگاه، اخباری مبنی بر عدم حضور وزارت ارتباطات و شرکتهای بزرگ مخابراتی همچون مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه در این نمایشگاه به گوش می رسد. در این زمینه گفته می شود که به دستور و یا توصیه وزیر ارتباطات، شرکتهای تابعه وزارت ارتباطات و اپراتورهای بزرگ از حضور در «تله کام» منصرف شده اند. در همین حال سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز که بسیاری از فعالان بخش خصوصی حوزه مخابرات عضو آن هستند این نمایشگاه را به نوعی تحریم کرده است.
 
انصراف غولهای مخابراتی کشور از حضور در بزرگترین رویداد مخابراتی ایران در حالی است که برای مثال اپراتورهای موبایل در سالهای گذشته به دلیل در اختیار گرفتن سالنهای اختصاصی با هزینه های میلیاردی، تلاش مضاعفی برای رقابت تنگاتنگ با یکدیگر به کار می بستند و فضای نمایشگاهی را تحت تاثیر قرار می دادند.
 
در کنار این سالنها، غرفه های مربوط به شرکتهای وابسته و تابعه وزارت ارتباطات نیز که به عنوان حامی نمایشگاه همه ساله در این نمایشگاه حضور داشتند، بر رسمیت این نمایشگاه می افزود.
 
«کنفرانس ظرفیت» جایگزینی برای «تله کام»
 
زمزمه های تحریم «تله کام» از آنجا آغاز شد که سندیکای صنعت مخابرات هفته گذشته در پیامی از انصراف وزارت ارتباطات برای حضور در این نمایشگاه خبر داد و پس از آن نیز در اواخر هفته اعلام کرد که « به دلیل نبود ظرفیت مناسب، سندیکای صنعت مخابرات نیز از حضور در تله کام انصراف داده است.»
 
در اطلاعیه ای که از سوی سندیکای صنعت مخابرات منتشر شده ، آمده است: « با بررسی کلیه جوانب مربوط به نمایشگاه صنایع مخابرات ۹۸، هیئت مدیره سندیکا این نمایشگاه را از نظر ترکیب غرفه داران، تبلیغات پیش از آغاز نمایشگاه، دعوت از مقامات و مسئولین اثرگذار، استقبال بازدیدکنندگان حرفه ای در سطحی نمی‌داند که ستاد سندیکا در آن به عنوان غرفه دار حاضر شود و دستاوردهای ارزنده اعضا را معرفی کند.
 
ضمنا هیئت مدیره با پوزش از ناهماهنگی پیش آمده و تشکر از همراهی اعضا اعلام می‌کند که تمام تلاش خود را برای یافتن فرصت مناسب تر جهت نمایش دستاوردهای ارزنده و ایجاد تعامل با نهادهای حاکمیتی و کارفرمایی و اپراتورها به‌کار خواهد گرفت.»
 
در این باره جمال هادیان سخنگوی وزارت ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر، موافق نام بردن کلمه «تحریم» برای نمایشگاه «تله کام» امسال نیست و گفت: تعامل و توافق بین وزارت ارتباطات و زیرمجموعه های این وزارتخانه با سندیکای صنعت مخابرات ایران همواره وجود داشته است. اما آنچه که مطابق با نظرسنجی صورت گرفته در سال گذشته از وضعیت برگزاری نمایشگاه «تله کام»، به دست آمده، مبنی بر این است که این نمایشگاه بازدهی کافی و وافی نداشته است.
 
وی با بیان اینکه نظر وزارت ارتباطات بر تغییر ماهوی در روش ارائه نمایشگاه «تله کام» است، گفت: جلسات متعددی با سندیکای صنعت مخابرات انجام و مقرر شد این نمایشگاه با شیوه جدیدتری ایجاد شود. اما از آنجایی که برگزاری نمایشگاه امسال از قبل در تقویم نمایشگاهی به ثبت رسیده بود، امکان جابجایی زمان آن ممکن نبود.
 
هادیان گفت: به همین دلیل با توافق طرفین، مقرر شد وزارت ارتباطات و زیرمجموعه های این وزارتخانه، در «تله کام بیستم»، غرفه مشخصی نداشته باشند و اپراتورها و شرکت مخابرات نیز به صورت محدود و در غرفه های کوچکتر حاضر شوند. اما این به معنای وجود اختلاف نظر نبوده و یک توافق برای بهینه کردن خروجی این نمایشگاه است.
 
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات ادامه داد: مطابق با توصیه وزیر، مقرر شده که مدیران وزارت ارتباطات در این نمایشگاه حضور داشته و در مذاکرات و معاشرت با شرکتها برای انعقاد قرارداد، پررنگ ظاهر شوند. به بیان دیگر «تله کام» امسال برگزار می شود اما وزارت ارتباطات حضور مستقیمی در این نمایشگاه نداشته و مدیران این وزارتخانه در نمایشگاه مستقر هستند.
 
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در صدد برنامه ریزی و زمینه سازی برای برگزاری «کنفرانس ظرفیت» با رویکرد نوین در حوزه «تله کام» است، ادامه داد: تا یک ماه آینده، نتایج این برنامه ریزی و شیوه برگزاری این رویداد اعلام می شود.
 
سخنگوی وزارت ارتباطات تاکید کرد: هیچ نوع اختلافی بر سر برگزاری «تله کام» وجود ندارد و عدم حضور وزارت ارتباطات به معنای تحریم این رویداد نیست. بلکه با توجه به اینکه در یک توافق کلی مشخص شده که تله کام در برابر هزینه و تبلیغاتی که دارد، بازدهی بالایی ندارد، باید برای بهینه کردن آن تصمیم مشخصی گرفته شود.
 
هادیان با بیان اینکه برای این هدف دو حالت متصور است اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ایم، گفت: ادغام «تله کام» با «الکامپ» یکی از پیشنهاداتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهاد دیگر تغییرات ماهوی برای بازدهی بیشتر این نمایشگاه است.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته نظرسنجی کاملی از شرکت کنندگان «تله کام» (غرفه داران و بازدیدکننندگان) انجام شد که نشان می داد برگزاری این نمایشگاه در شرایط اقتصادی فعلی و با توجه به هزینه هایی که صورت می گیرد، دارای بازدهی چندانی نیست.
 
به گزارش مهر، به نظر می رسد انصراف از حضور در «تله کام» با هدف ایجاد تغییرات ماهوی در برگزاری آن، در کنار ضوابطی که طی هفته اخیر برای انتصابات درونی در اپراتورها درنظر گرفته شده، فصل جدیدی از اعمال سیاست وزیر ارتباطات درحوزه ICT کشور را به همراه خواهد داشت.
 
با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا «کنفرانس ظرفیت» می تواند جایگزینی برای برگزاری نمایشگاههایی مانند «تله کام » و «الکامپ» باشد و می توان به یک کنفرانس یک روزه به جای صرف هزینه های میلیاردی ۸ روز برگزاری نمایشگاه در سال، بسنده کرد و یا اینکه انصراف برای حضور در نمایشگاه «تله کام» با هدف اعمال سیاست و تغییر ساختار در تعیین متولی چندین ساله این نمایشگاه و سپردن مسئولیت آن به مجموعه دیگری صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.