تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 22, 2019
14:25 یکشنبه، 31ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103951

سامانه «ثبت دارایی‌های مقامات، مسئولان و کارگزاران» راه‌اندازی شد

 
سامانه «ثبت دارایی‌های مقامات، مسئولان و کارگزاران» امروز (۳۱ شهریورماه) به صورت رسمی افتتاح شد. از امروز مسئولان دولتی مشمول ماده ۳ قانون «رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان نظام» که حکم خود را دریافت می‌کنند، مکلف‌اند تا تعهد دهند که تا یک ماه دیگر اموال خود را در این سامانه ثبت کنند در غیر این صورت مدارک سازمانی که امضا می‌کنند، پذیرفته نمی‌شود.
 
حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضاییه، در مراسم رونمایی این سامانه با اشاره به اصل ۱۴۲ قانون اساسی گفت: «براساس اصل ١۴٢ قانون اساسی دارایی رهبر، رئیس‌جمهوری، معاونان رئیس‌جمهوری، وزیران و همسران و فرزندان آنان توسط قوه‌قضائیه رسیدگی می‌شود. اموال مشمولان این ماده باید توسط سه نفر از قضات عالی‌ رتبه که توسط رئیس قوه‌قضائیه انتخاب می‌شوند، بررسی شود.»
 
او ادامه داد: «در سال ۹۴ قانونگذار قانونی به نام «رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان نظام» تصویب کرد که براساس ماده ۳ این قانون حدود ۲۵۰ هزار نفر از مسئولان مکلف به ثبت دارایی خود در ابتدا خدمت و پایان خدمت خود در سامانه هستند.»
 
شهریاری همچنین بیان کرد: «رییس قوه قضاییه هم باید دارایی خود و همسر و فرزندان را قبل و بعد از خدمت به مرجعی که رهبری تعیین می‌کند، اعلام کند.»
 
براساس اظهارات رئیس مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضاییه هر مسئولی که از سمت خود کنار رفت یک ماه فرصت دارد تا دارایی خود را ثبت کند و اگر کتمان کند، مشمول مجازات تعزیری درجه ۶ می‌شود.
 
او افزود: «ما مترقی‌‌ترین اصل قانون اساسی را اصل ۱۴۲ می‌دانیم زیرا بالاترین مقام کشور در این اصل  ملزم شده است تا دارایی خود را قبل و بعد از خدمت ثبت کند تا خلاف حق افزایش نیافته باشد.»
 
به گفته شهریاری صورت دارایی‌هایی که مسئولان اعلان می‌کنند، ٧ مورد است. او تاکید کرد:  «این دارایی‌ها شامل کلیه اموال غیرمنقول، حقوق دارای ارزش مالی، مطالبات و دیون، سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار، موجودی حساب‌های مختلف و هرگونه منبع درآمدی مستمر است.»
 
براساس اظهارات رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مسئولان در ابتدا باید در سامانه «ثنا» (سامانه ارائه خدمات الکترونیکی قضایی) ثبت‌نام کنند، نوبت بگیرند و سپس به دفتر مرکزی به صورت حضوری مراجعه و دارایی خود را به شکل خوداظهاری اعلام کنند.
 
به گفته شهریاری این سامانه یک ماه است که راه‌اندازی شده اما به دلیل ملاحظات امنیتی و صیانت از اطلاعات مسئولان سامانه در بستر اینترنت قرار نگرفته است و حالا پایلوت اول راه‌اندازی سامانه در ساختمان مرکزی آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در تهران کلید خورده است.
 
شهریاری در مورد مراحل بعدی اجرایی کردن این سامانه بیان کرد: « تا وقتی امنیت این سامانه  تامین شود، تصمیم گرفتیم ثبت دارایی در آن را در چند مرحله و به صورت گام به گام  انجام دهیم. تصمیم براین شد تا در گام اول دفتر خدمات مرکزی ثبت دارایی مسئولان را در همین ساختمان راه اندازی کنیم و مسئولان می‌توانند در اینجا ثبت دارایی کنند.»
 
او ادامه داد: «من امیدوارم تا کمتر از یک ماه دیگر این مرحله به پایان برسد. بعد از مرحله اول در مرحله دوم خدمات را در سطح شهر تهران توسعه و تعداد دفاتر را افزایش می‌دهیم. در مرحله سوم سه مرکز استان را اضافه می‌کنیم  و در مرحله چهارم مراکز استان‌ها اضافه خواهند شد و در مرحله پایانی راه‌اندازی  سراسری کلید می‌خورد و روی شبکه ملی اطلاعات سامانه را عرضه می‌کنیم.»
 
شهریاری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به محرمانگی اطلاعات مسئولان اشاره کرد و گفت: «قانونگذار امنیت محرمانگی اطلاعات را لازم دانسته و نباید افشا شود اما اگر افشا شود مشمول  مجازات‌هایی که در قانون ذکر شده، می‌شود؛ البته خود مسئولان می‌توانند به صورت شخصی اموال خود را افشا کنند ولی ما مجاز نیستیم آن را افشا کنیم.»
 
او افزود: «افرادی که از امروز حکمی دریافت می‌کنند، باید حتما بیایند و تعهدنامه را امضا کنند و بعد مشغول کار شوند. ثبت دارایی‌ها شامل دارایی‌های خارج از کشور نیز می‌شود.»
 
شهریاری تاکید کرد: «ثبت اطلاعات به صورت انحصاری در سامانه ثبت دارایی مقامات مسئول انجام می‌شود و سازمان اداری استخدامی موظف بوده تا لیست‌ مسئولانی که مشمول هستند را اعلام کند و خواهشمندیم که هرچه سریعتر آن را اعلام کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.