اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 23, 2019
14:54 دوشنبه، 1ام مهرماه 1398
کد خبر: 104001

ارتباط سریع و کم هزینه در انواع شبکه‌های ارتباطی با لینک رادیویی پرظرفیت

لینک‌های رادیویی مایکروویو نقطه به نقطه، گزینه بسیار مناسبی برای ایجاد سریع و کم هزینه مسیرهای ارتباطی منعطف در انواع شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌ بَک‌هال تلفن، اینترنت همراه، سیگنال‌رسانی صدا و سیما، مدیریت بحران و … است.
 مهندس سعید بشیرزاده پراپری، مجری پروژه «طراحی و ساخت نمونه مهندسی لینک رادیویی پرظرفیت» ضمن تاکید بر اهمیت لینک‌های رادیویی مایکروویو در شبکه‌های ارتباطی اظهار کرد: این پروژه به دلیل نیازهای مستمر و مداوم ارتباطات کشور، در ادامه اجرای «طرح رادیوهای پرظرفیت و دسترسی رادیویی» در پژوهشگاه در حال انجام است.
 
وی افزود: این پروژه متناظر با محورهای فعالیت گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار، ذیل محور بومی سازی سامانه‌های رادیویی، در زمره پروژه های اقتصاد مقاومتی بوده که به درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در راستای منویات مقام معظم رهبری برای حمایت از کالای ایرانی و ایجاد رونق تولید تعریف و در حال اجرا است.
 
بشیرزاده با بیان اینکه ارتباطات رادیویی بخش جدایی‌ناپذیر در شبکه‌های زیرساخت و بک‌هال برای پشتیبانی و تامین  ارتباطات است، ادامه داد: لینک های رادیویی نقطه به نقطه در تامین ارتباطات ایستگاه‌های پایه به مراکز مخابراتی و نیز ارتباط بین مراکز مخابراتی درون شهرها و بین شهرها در کنار فناوری‌های کابل مسی، فیبر نوری و ماهواره قرار دارد.
 
وی ضمن تاکید بر اینکه این موضوع در نسل‌های نوین ارتباطی نظیر ۵G بسیار حائز اهمیت خواهد بود، گفت: از جمله فناوری‌های توانمند‌ساز برای نسل نوین ارتباطی ۵G، فناوری موج میلیمتری است؛ وجود پهنای باند زیاد در باند موج میلیمتری، امکان گذردهی در حد گیگابیت بر ثانیه را فراهم خواهد آورد.
 
به گفته این پژوهشگر، این محدوه فرکانسی منابع طیفی بسیار وسیعی را فراهم می‌آورد که می‌توان از این منابع برای رفع نیازمندی های نرخ داده بالاتر، تاخیر کمتر و اتصال منعطف برای تعداد بسیار زیادی از کاربران استفاده کرد.
 
 
رادیوهای پرظرفیت از ملزومات توسعه نسل های ۵G به بعد است
 
بشیرزاده اظهار کرد: رادیوهای پرظرفیت موج میلیمتری از جمله ملزومات توسعه نسل های نوین ارتباطی اعم از ۵G هستند.
 
وی با اشاره به مشخصات هر یک از فناوری های فوق گفت: سیستم‌های رادیویی بسیار ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر از سایر فناوری‌ها بوده و سرعت راه‌اندازی و ظرفیت تبادل داده متناسب با نیاز و صرفه اقتصادی را فراهم می‌کنند. 
 
عضو گروه ارتباطات رادیویی پژوهشگاه ICT تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین روش مورد استفاده در کشور برای انتقال اطلاعات در ارتباطات بین شهری ، فیبر نوری و رادیو است. در عین حال لینک‌های رادیویی بیشترین کاربرد را در بک‌هال شبکه  همراه کشور دارند.
 
طبق اظهارات بشیرزاده، درحال حاضر به طور متوسط حدود ۸۰ درصد ارتباطات بَک‌هال شبکه‌های موبایل در منطقه خاورمیانه، شبه قاره هند و آفریقا با لینک‌های رادیویی برقرار می‌شود. مناطق مختلف اروپا نیز بیش از ۶۵ درصد از رادیو استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها در سال‌های آتی نیز این اعداد کاهش چندانی ندارند؛ از این رو سرمایه‌گذاری در حوزه رادیو همچنان سود‌آور خواهد بود.
 
 
 
فعالیت‌های پژوهشگاه نیز مبتنی بر به‌‌روزترین استانداردهای بین‌المللی است
 
این پژوهشگر در ادامه تاکید کرد: فعالیت‌های پژوهشگاه نیز مبتنی بر به‌‌روزترین استانداردهای بین‌المللی اعم از استانداردهای جامع بین‌المللی در خصوص ساخت تجهیزات رادیویی، انتشار امواج و آنتن‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، سازمان استانداردسازی مخابرات اروپا (ETSI)، و سایر موسسات معتبر است.
 
وی با اشاره به سابقه پروژه‌های انجام شده در پژوهشگاه اشاره و اظهار کرد: پروژه‌های طراحی و ساخت لینک‌های رادیویی با ساخت رادیوهای آنالوگ و دیجیتال از سال‌های دور در پژوهشگاه مورد توجه بوده و پروژه‌های متعددی در فرکانس‌های مختلف ۲، ۱۵ و ۱۸ گیگاهرتز طراحی و عملیاتی شده است.
 
بشیرزاده گفت: در سال های اخیر نیز پروژه‌هایی نظیر بررسی امکان ساخت رادیوهای نسل جدید در فرکانس‌های موج میلیمتری و لینک‌های رادیویی در فرکانس ۸ گیگاهرتز با برد حدود ۵۰ کیلومتر نیز در پژوهشگاه انجام شده است.
 
به گفته بشیرزاده، ثبت چندین مورد اختراع و دریافت جایزه در سطح ملی و تولید و فروش محصولات این پروژه‌ها به مصرف‌کنندگان داخلی از جمله افتخارات پژوهشگران گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار در این حوزه است.
 
وی افزود: علاوه بر این آزمایشگاه تخصصی گروه ارتباطات رادیویی برای انجام امور تحقیقاتی، بومی سازی و تایید نمونه سامانه‌های رادیویی، یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های کشور است و برای شرکت های دولتی، خصوصی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهت انجام امور پژوهشی و تایید نمونه  خدمات ارائه می‌کند.
 
مجری پروژه «طراحی و ساخت نمونه مهندسی لینک رادیویی پرظرفیت» یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ «طرح رادیوهای پرظرفیت و دسترسی رادیویی» در گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار با هدف تدوین نقشه راه دستیابی به فناوری و کسب دانش طراحی و ساخت رادیوهای پرظرفیت و دسترسی رادیویی در فرکانس های مختلف  بر اساس نیازها، توانمندی‌ها و شرایط بازار رادیو در کشور و جهان اجرا شد.
 
بشیرزاده گفت: در اجرای طرح رادیو از توانمندی و ظرفیت‌های سندیکای صنعت مخابرات، شرکت های توانمند داخلی در قالب کمیته‌های تخصصی تولید‌کنندگان در زمینه های مختلف بهره گرفته شد.
 
وی ادامه داد: پروژه «طراحی و ساخت لینک‌های رادیویی پرظرفیت» نیز از جمله پروژه‌های با بالاترین اولویت اجرا در این طرح بود.
 
مجری پروژه فوق گفت: با توجه به مصوبه ۱۶۳ سازمان تنظیم مقررات مبنی بر حمایت از صنایع داخلی و استفاده حداکثری از کالای  ایرانی و توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، با هدف واگذاری امور به بخش توانمند خصوصی، پروژه ساخت لینک رادیویی پر ظرفیت، با  فراخوان عمومی از شرکت‌های خصوصی جهت مشارکت در پروژه ساخت لینک رادیویی دعوت شد.
 
 
ارائه پیشنهاد دسته بندی محصول از سوی بخش خصوصی
 
بشیرزاده اظهار کرد: در این پروژه تعامل با بخش خصوصی در تدوین مشخصات به شکلی مناسب انجام شد و  شرکت‌ها در خصوص مشخصات و باند فرکانسی لینک‌های رادیویی پرظرفیت که توانمندی ساخت و  فروش داشتند پیشنهاد ارائه کردند.
 
وی افزود: در این مرحله شرکت‌ها سه دسته محصول در سه باند فرکانسی رادیوهای برد بلند، رادیوهای برد متوسط و رادیوهای برد کوتاه را پیشنهاد کردند.
 
مجری پروژه «طراحی و ساخت نمونه مهندسی لینک رادیویی پرظرفیت» یکی از مزایای اصلی استفاده از محصولات تولید داخل را اینگونه عنوان کرد که توسعه پروژه های ملی نظیر شبکه ملی اطلاعات با حداقل تاثیرپذیری از رخدادهای تحریمی و با سرعت به پیش خواهد رفت.
 
بشیرزاده در پایان گفت: در اجرای این پروژه امکانات شرکت‌های داوطلب، توانمندی‌ فنی و اجرایی و همچنین پیشنهادات فنی دقیق مطابق استانداردهای روز همراه با پیش بینی هزینه و میزان مشارکت مالی شرکت ها در پروژه دریافت و ارزیابی شد. در حال حاضر برنامه ریزی برای اجرای مرحله ساخت در حال انجام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.