اپراتورها

امینت

تلفن همراه

September 25, 2019
11:05 چهارشنبه، 3ام مهرماه 1398
کد خبر: 104078

‫ سوءاستفاده از یک نقص جدید در سیم‌کارت‌ها تنها با ارسال یک پیام کوتاه

محققان امنیت سایبری از وجود یک #‫آسیب‌پذیری مهم جدید در سیم‌کارت‌ها خبر دادند که می‌تواند به مهاجمین راه دور اجازه دهد تا تلفن‌های همراه هدف را به‌خطر بیاندازند و فقط با ارسال پیام کوتاه، جاسوسی کنند.
این آسیب‌پذیری که SimJacker نام دارد، در مجموعه ابزارهای پویای مرورگر S@T (SIMalliance Toolbox) وجود دارد که در بیشتر سیم‌کارت‌های مورد استفاده در اپراتورهای تلفن همراه، حداقل در 30 کشور جهان تعبیه شده است. کارشناسان دریافتند که سوءاستفاده از این آسیب‌پذیری، مستقل از مدل تلفن مورد استفاده‌ی قربانی است.
به‌گفته‌ی محققان، یک شرکت نظارت خصوصی از حداقل دو سال پیش، از این نقص روز صفرم آگاه است و به‌طور جدی از این آسیب‌پذیری برای جاسوسی از کاربران تلفن همراه در چندین کشور استفاده می‌کند.
مرورگر S@T بر روی چندین سیم‌کارت از جمله eSIM، به‌عنوان بخشی از ابزارهای سیم‌کارت (STK) نصب شده است. این مرورگر، سیم‌کارت را قادر می‌سازد تا اقداماتی که برای انواع خدمات با ارزش افزوده استفاده می‌شود، انجام دهد.
مرورگر S@T مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های STK شامل تماس، راه‌اندازی مرورگر، تهیه‌ی داده‌های محلی، اجرای دستورات و ارسال داده‌ها را اجرا می‌کند که با ارسال پیام کوتاه به تلفن، قابل اجرا هستند.
حمله‌ی اصلی Simjacker شامل یک پیام کوتاه حاوی نوع خاصی از کدهای جاسوسی است که به یک تلفن همراه ارسال می‌شوند و سپس به سیم‌کارت داخل تلفن دستور می‌دهد تا تلفن همراه را بازیابی کند و دستورات حساس را انجام دهد.
مهاجم می‌تواند از این نقص سوءاستفاده کند تا به اهداف زیر برسد:
• بازیابی اطلاعات مکان و اطلاعات IMEI دستگاه هدف
• ارسال پیام‌های جعلی از طرف قربانیان و انتشار اطلاعات غلط
• کلاه‌برداری از نرخ حق بیمه با شماره‌گیری شماره‌های حق بیمه
• جاسوسی از محیط اطراف قربانیان با راهنمایی دستگاه برای تماس با شماره‌ تلفن مهاجم
• انتشار بدافزار با مجبور کردن مرورگر تلفن قربانی برای بازکردن یک صفحه‌ی وب مخرب
• انجام حملات انکار سرویس با غیرفعال کردن سیم‌کارت
• بازیابی اطلاعاتی مانند زبان، نوع رادیو، میزان باتری و غیره
به‌گفته‌ی کارشناسان، حملات SimJacker علیه کاربران با محبوب‌ترین دستگاه‌های تلفن همراه تولیدشده توسط اپل، گوگل، هواوی، موتورولا و سامسونگ مشاهده شده است و همه‌ی سازندگان و مدل‌های تلفن همراه در معرض این حمله قرار دارند؛ زیرا این آسیب‌پذیری از یک فناوری جاسازی‌شده بر روی سیم کارت‌ها بهره می‌برد که مشخصات آن از سال 2009 به‌روز نشده است و به‌طور بالقوه می‌تواند بیش از یک میلیارد کاربر تلفن همراه را در سراسر جهان شامل آمریکا، آفریقای غربی، اروپا، خاورمیانه، در معرض خطر قرار دهد.
کارشناسان کشف خود را به انجمن GSM و اتحادیه سیم‌کارت گزارش دادند و توصیه‌هایی را برای تولیدکنندگان سیم کارت منتشر کردند.
اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با تجزیه و تحلیل و مسدودکردن پیام‌های مشکوک حاوی دستورات مرورگر S@T، میزان این حمله را کاهش دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.