سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

September 25, 2019
11:09 چهارشنبه، 3ام مهرماه 1398
کد خبر: 104080

روبات‌ها جایگزین فضانوردان می‌شوند

 
 اولگ اسکریپوچکا فضانورد سازمان فضایی روسیه که امروز طی مأموریتی به فضا خواهد رفت، ساعتی پیش در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که به باور وی روزی روبات‌ها به‌عنوان عضوی کامل از خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل خواهند شد.
اولگ اسکریپوچکا (Oleg Skripochka)، فضانورد سازمان فضایی روسیه در کنفرانس خبری که پیش از آغاز مأموریت فضایی وی به ایستگاه بین‌المللی فضایی برگزارشده بود؛ اعلام کرد: «ما آمادگی خوشامدگویی به هر عضو جدیدی در ایستگاه بین‌المللی فضایی را داریم. هر عضوی که دارای قابلیت‌های فنی و مهارت‌های لازم برای حضور در فضا باشد. اگر روبات‌ها می‌توانند این کار را به‌عنوان خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام دهند، چرا نباید این اتفاق بیفتد؟»
 
انسان‌ها و روبات‌ها باید در مأموریت‌های فضایی با یکدیگر همکاری کنند. از روبات‌ها باید درجایی استفاده شود که فعالیت‌های انسانی امکان‌پذیر نبوده و خطرات بزرگی را به همراه دارد، درحالی‌که در صورت نیاز به استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه یا اقدامات خارق‌العاده، انسان‌ها باید وارد عمل شده و از ویژگی‌های انسان برای حل مشکلات بهره برد.
 
درعین‌حال وی اظهار داشت که مخالف مقایسه کردن شرایط مأموریت‌های فضایی انسانی و فضاپیماهای بدون سرنشین است. اولگ اسکریپوچکا در ادامه توضیحات خود افزود: «انسان‌ها و روبات‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند. از روبات‌ها باید درجایی استفاده شود که فعالیت‌های انسانی امکان‌پذیر نبوده و خطرات بزرگی را به همراه دارد، درحالی‌که در صورت نیاز به استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه یا اقدامات خارق‌العاده، انسان‌ها باید وارد عمل شده و از ویژگی‌های انسان برای حل مشکلات بهره برد.»
 
گفتنی است نخستین روبات فضانورد انسان‌نما با عنوان Skybot F-850 FEDOR چندی پیش به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام‌شده و پس از گذراندن مراحل مختلف مأموریت چندروزه خود، اخیراً به زمین بازگشت. امروز قرار است طی مأموریتی ویژه اولگ اسکریپوچکا از سازمان فضایی روسیه، جسیکا میر (Jessica Meir) از سازمان فضایی ناسا و هزاع المنصوری نخستین فضانورد امارات متحده عربی با استفاده از راکت فضاپیمای Soyuz MS-15 از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده‌شده و در ساعت 22:45 امشب به‌وقت محلی مسکو، به محل مأموریت خود خواهند رسید.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.