تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 27, 2019
13:04 جمعه، 5ام مهرماه 1398
کد خبر: 104162

مشکل شرکت‌های استارت‌آپی و فین‌تکی بی پولی است

 
مدیرعامل فرابوم؛  اکو سیستمی برای پیشبرد نوآوری و خلاقیت در صنعت بانکداری اعلام می‌کند که مشکل بزرگ شرکت‌های استارت‌آپی و فین‌تکی بی‌پولی است.
 صادق فرامزی در سخنرانی خود در دهمین رویداد فیناپ که با رویکرد بانکداری باز برگزار شد، عامل شکست بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و مخصوصا در حوزه فین‌تکی را به این موضوع ارتباط داد که آنها نمی‌توانند پول کافی برای رشد کارشان را جذب کنند.
 
او در این مورد گفت:‌ «یک شرکت استارت‌‌آپی راه‌اندازی می‌شود بدون اینکه به این موضوع فکر شود که چگونه پول در بیاورند. بسیاری از جوانان بعد از فارغ‌التحصیل شدن و یا در حین تحصیل به صرف اینکه کد نویس خوبی هستند شروع به تاسیس استارت‌آپ یا فین‌تک می‌کنند؛ اما کسب‌وکارشان هیچ مدل تجاری ندارد، چون اساسا به داشت مدل تجاری فکر نمی‌کنند.» فرامرزی عامل دیگر شکست شرکت‌های استارت‌آپی و فین‌تکی را انتخاب یک VC (سرمایه‌گذار خطر پذیر) اشتباه اعلام و توضیح داد:‌ «انتخاب یک VC اشتباه که تخصص و شناختی از یک کسب‌وکار ندارد می‌تواند به شکست آن کسب‌وکار نوپا منجر شود . استارت‌آپ باید بداند که فقط پول نجاتش نمی‌دهد؛ بلکه باید به سراغ سرمایه‌گذاری برود که هوشمند است و می‌داند که چگونه و با چه شرایطی پول را به کسب‌وکارش تزریق کند.»
 
براساس اظهارت او نادیده گرفتن رقبا، ایده‌پردازی در تضاد با الزامات، قوانین و مقررات نهادهای حاکمیتی، همسان پنداری فین تک با سایر حوزه‌ها، تمرکز بر روی مدیریت هزینه و استراتژی صرفه جویی و زمان طولانی ورود به بازار از دیگر عوامل اصلی شکست استارتاپ های فین تک به حساب می آید.
 
اما فرامرزی یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از شکست یک فین‌تک را بانکداری باز یا نوآوری باز دانست. او گفت: «بانکداری باز یا نوآوری باز بخشی از مشکلات فین‌تک‌ها را حل میکند. فرض کنید فضای بزرگی از سرویس‌ها در بخش‌هایی مانند بانک و بیمه وجود دارد و افراد فعال در این بخش به این بلوغ ذهنی رسیده‌اند که باید درهای خود را به روی کاربران و کسب و کارهای دیگر باز کنند. با این اتفاق فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌های دیگر می‌توانند سرویس‌های جدید و نوآوری را که بانک و بیمه امکان ارائه آن به دلیل هزینه بالا و بورکراسی ندارند را ارایه و در یک فضای رقابتی در کنار هم رشد کنند.»
 
او افزود: «بانک ها و فین‌تک‌ها با یکدیگر رقیب هستند اما این نباید مانع از فعالیتشان کنار یکدیگر شود.  حالا بانک‌ها می‌دانند باید به فین تک‌ها راه بدهند تا هر دو کنار یکدیگر پیشرفت کنند. این روزها بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که خودشان سراغ تکنولوژی نروند و از فین‌تک‌ها محصول بگیرند. این ترکیب یک ترکیب برد برد است.»
 
رویداد فیناپ با موضوع «بانکداری باز» امروز پنج‌شنبه ( ۴ مهرماه ) با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از فعالان  این حوزه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری آغاز شد و در آن چالش‌های حوزه بانکداری باز و فین‌تک‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.