اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 29, 2019
10:44 یکشنبه، 7ام مهرماه 1398
کد خبر: 104209

آغاز همکاری پژوهشی گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه با مرکز تحقیقات ارولوژی بیمارستان سینا

 
در آستانه تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک، همکاری پژوهشی گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار با مرکز تحقیقات ارولوژی بیمارستان سینا آغاز شد.
 مهندس رضا بحری با اشاره به اهمیت اثرات امواج الکترومغناطیسی گفت: بحث اثرات این امواج در تلفن­های همراه، رادیوهای مایکروویو، پخش رادیویی و تلویزیونی و … بر سلامت انسان­ها به یکی از موضوعات مورد توجه پژوهشگران در دنیا تبدیل شده است که پژوهشگاه نیز در این خصوص فعالیت‌هایی را در دست اقدام دارد.
 
وی ضمن بیان اینکه در حالت کلی تشعشعات به دو نوع یون‌ساز و غیر یون‌ساز تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: در سیستم‌های مخابراتی و رادیویی، تشعشعات از دسته امواج غیریون‌ساز می باشند که با در نظر گرفتن استانداردهای ملی و بین‌المللی و رعایت آستانه‌های مجاز توان تشعشعی، بسیاری از نگرانی‌های در این خصوص مرتفع شده و خطری سلامت مردم را تهدید نمی کند.
 
این عضو هیات علمی پژوهشگاه ICT افزود: کمیسیون بین‌المللی حفاظت در مقابل تابش غیریونیزه نیز استانداردی را در این زمینه تدوین کرده است که در حال حاضر در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر مورد استناد بوده و براساس آن تجهیزات مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت موضوع، گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار نیز یکی از محورهای پژوهشی خود را به موضوع تشعشعات الکترومغناطیسی غیر یونیزه اختصاص داده است؛ این موضوع در دو بخش اندازه‌گیری و پایش شدت میدان پرتوهای الکترومغناطیسی و همچنین بررسی اثرات تشعشعات الکترومغناطیسی مورد توجه قرار گرفته است که این گروه پژوهشی تاکنون در هر دو بخش مذکور فعالیت‌های خوبی را برنامه ریزی و اجرا کرده است.
 
به گفته بحری، در بخش اندازه‌گیری شدت تشعشعات الکترومغناطیسی، گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار به سفارش معاونت امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اولین بار در خاورمیانه موفق به بومی‌سازی سامانه اندازه‌گیری شدت تشعشعات الکترومغناطیسی تا فرکانس ۱۸ گیگاهرتز شد که مجریگری آن بر عهده آقای مهندس مسعود آرزومند از اعضاء هیات علمی گروه بوده است.
 
مدیر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار با تاکید بر اینکه سامانه مذکور موفق به اخذ تاییدیه سازمان انرژی اتمی ایران و سایر مراجع معتبر شده است، خاطرنشان کرد: کسب دانش و بومی‌سازی سامانه مذکور گام موفقی برای پاسخ به دغدغه‌های مردمی در خصوص اندازه‌گیری و پایش دامنه تشعشعات الکترومغناطیسی سامانه‌های مخابراتی با محصولات بومی است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر همکاری‌ و تعامل با معاونت امور رادیویی سازمان برای انجام فراخوان انتقال دانش فنی و تولید این محصول دانش بنیان در دست اقدام است که به زودی اطلاع رسانی آن از طریق سازمان انجام خواهد شد. انتقال دانش فنی و آغاز تولید این سامانه توسط شرکت‌های داخلی در سال جاری،  نشان از اهتمام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منویات مقام معظم رهبری در سال رونق تولید می‌باشد.
 
بحری یادآور شد: فعالیت‌های پژوهشی و آزمایشگاهی در خصوص بررسی اثرات تشعشعات الکترومغناطیسی نیز از جمله موضوعات بسیار مهمی است که در این گروه پژوهشی از گذشته شروع شده است. در همین راستا ضمن انجام فاز مطالعاتی، موضوع شناسایی و بررسی استانداردهای معتبر و ارائه توصیه و راهکارهای علمی با هدف کاهش اثرات تشعشعات الکترومغناطیسی در قالب پروژه پژوهشی  به مجریگری سرکار خانم دکتر نرگس نوری عضو هیات علمی دانشیار گروه در حال انجام است.
 
به گفته مدیر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار، در این زمینه تا کنون چندین سمینار و کارگاه‌ علمی نیز برگزار شده است.
 
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع بررسی اثرات تشعشعات الکترومغناطیسی، از شهریور ماه ۱۳۹۸ همکاری مشترک میان گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار با مرکز تحقیقات ارولوژی بیمارستان سینا آغاز شده است.
 
بحری هدف از این همکاری را انجام پروژه­های تحقیقاتی مشترک، تبادل دانش و اطلاعات فنی، برگزاری نشست­ها و کارگاه­های علمی و تبادل تجهیزات آزمایشگاهی در ارتباط با اثرات تشعشعات غیریونیزه بر بافت زنده عنوان و اعلام کرد: در همین راستا، طرفین در آستانه تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.