تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 29, 2019
14:39 یکشنبه، 7ام مهرماه 1398
کد خبر: 104259

مهلت ۹۰ روزه آمریکا به هواوی برای بار سوم تمدید نخواهد شد

 
پس از این که آمریکا به این نتیجه رسید که نباید از تجهیزات شبکه هواوی استفاده کند، این کمپانی چینی را داخل لیست شرکت‌های تحریم شده قرار داد. اما به دلیل حضور این شرکت در بازار موبایل و تجهیزات و زیرساخت‌های شبکه آمریکا، دونالد ترامپ ۹۰ روز به این کمپانی وقت داد تا اقدامات لازم برای بروزرسانی و رفع باگ‌ها و ایرادات گوشی‌های فعلی خود را انجام دهد.
 
پس از پایان ۹۰ روز اولیه، دولت ترامپ ۹۰ روز دیگر هم به هواوی وقت داد تا پس از انجام ملزومات گفته شده، کم کم بازار آمریکا را ترک کند. بر اساس این تحریم‌ها، شرکت چینی نمی‌توانست با دیگر کمپانی‌های عرضه کننده سرویس‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری همکاری کند. مدیرعامل هواوی معتقد است که ترامپ از این شرکت به عنوان اهرم فشار برای تعدیل مراودات تجاری میان چین و آمریکا استفاده می‌کند.
 
از طرفی هم دولت آمریکا مدعی است که تجهیزات شبکه و گوشی‌های هوشمند هواوی دارای بکدوری هستند که در صورت نیاز و فشار آوردن دولت کمونیستی چین، اطلاعات محرمانه آمریکا را در اختیار پرجمعیت‌ترین کشور جهان قرار می‌هد. ادعایی که بار‌ها توسط هواوی رد شد و حتی ریچارد یو مدیرعامل در بیانیه‌ای به کشور‌های درخواست کننده تجهیزات و زیرساخت‌های شبکه اطمینان داد که این کمپانی با هدف جاسوسی با آن‌ها همکاری نمی‌کند.
 
 
با این حال هواوی به عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده تجهیزات شبکه و دومین تولید کننده موبایل، به مشکل خورده است. آمریکا به کشور‌های متحد خودش اخطار داده است که در صورت استفاده از تجهیزات شبکه این کمپانی دیگر در امور اطلاعاتی با آن‌ها مشارکت نخواهد کرد. اتحادیه اروپا در نشستی که ماه بعد دارد، قرار است درباره این موضوع با اعضای خود صحبت کند. اما کشوری که وابستگی بسیاری به هواوی در تامین تجهیزات شبکه دارد، مجارستان است که پیش‌تر‌ها عنوان کرده بود که به هواوی به عنوان شریک تجاری استراتژیک و ضروری نگاه می‌کند.
 
غول فناوری چینی اما چندان از گزند آمریکا در امان نمانده است. هواوی مجبور شد تا میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو را بدون سرویس‌های گوگل به بازار عرضه کند و سیستم‌عامل اندروید استفاده شده در این گوشی از نوع AOSP یا اوپن سورس است. البته ریچارد یو گفته بود که در صورتی که از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شود یک شبه می‌تواند سرویس‌های گوگل را به گوشی‌های خود اضافه کند.
 
با توجه به صحبت‌های مشاور امنیت سایبری آمریکا که عنوان کرده بود زمان داده شده به این کمپانی چینی دائمی نخواهد بود، نباید از بازگشت گوگل و اپلیکیشن‌های کلیدیش به هواوی امیدوار بود؛ حداقل نه تا آینده‌ای دور.a
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.