اپراتورها

تلفن همراه

September 30, 2019
11:45 دوشنبه، 8ام مهرماه 1398
کد خبر: 104290

چرا نمایشگاه تله کام لغو شد؟

«بیستمین دوره‌ نمایشگاه صنعت مخابرات و اطلاع‌رسانی (تله کام) که قرار بود ۸ تا ۱۱ مهرماه سال‌جاری برگزار ‌شود، به‌دلیل آماده ‌نبودن فعالان حوزه‌ ICTبرگزار نخواهد شد.» این خبر را اواخر هفته گذشته روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران رسانه‌ای کرد. اما چرا نمایشگاهی که قدمت 38 ساله دارد و 19 دوره آن بعد از انقلاب برگزار شده است، ناگهان لغو شد؟ در پی منتفی شدن برگزاری نمایشگاه تله‌کام روزنامه ایران ضمن بررسی لغو این نمایشگاه به سراغ فعالان حوزه آی سی تی رفت و نظر آنان را درباره این اتفاق جویا شده است.
بازدهی ضعیف
نمایشگاه «تله کام» بزرگترین رویداد مخابراتی کشور است که قدمتی 38 ساله دارد و 19 دوره آن بعد از انقلاب با همکاری وزارت ارتباطات و سندیکای صنعت مخابرات کشور برگزار شده، به صورتی که شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی در بخش‌هایی مانند خدمات اینترنت و شبکه، خدمات و زیرساخت‌های مخابراتی، باندپهن و رادیویی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالان صنعت اطلاع‌رسانی و شرکت‌های تولیدکننده در آن حضور فعال داشتند و اپراتورها و شرکت‌های بزرگ مخابراتی کشور در کنار شرکت‌های کوچک و متوسط به همراه شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذاشتند. قرار بود بیستمین دوره نمایشگاه تله‌کام از امروز (8مهرماه) آغاز به کار کرده و تا یازدهم مهرماه ادامه داشته باشد که به‌صورت ناگهانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از حضور در این نمایشگاه انصراف داد و درپی آن نیز اپراتورها اعلام کردند که در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند.
اما دلیل وزارت ارتباطات و اپراتورها برای شرکت نکردن در بیستمین نمایشگاه تله‌کام چیست؟ در پاسخ به این سؤال، جمال هادیان سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علت کناره‌گیری وزارت ارتباطات از حضور در این دوره نمایشگاه را نداشتن بازدهی و اثربخشی کافی برای این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه‌اش اعلام کرد و گفت: وزارت ارتباطات معتقد است که این نمایشگاه باید با ماهیت جدید برگزار شود و این موضوع را نیز به سندیکای صنعت مخابرات اطلاع داده و قرار است برنامه دیگری (کنفرانس ظرفیت) را جایگزین آن کند.
هادیان افزود: این وزارتخانه قصد تحریم کردن نمایشگاه را ندارد و پیش از این با شرکت نکردن وزارت ارتباطات در این دوره از نمایشگاه توافق شده و مقرر شد که اپراتورها و شرکت مخابرات نیز به‌صورت محدود و درغرفه‌های کوچکتر حاضر شوند و خروجی نمایشگاه بهینه شود. حتی قرار شد که مدیران وزارت ارتباطات در این نمایشگاه حضور داشته و در مذاکرات و معاشرت با شرکت‌ها برای انعقاد قرارداد، حضور پررنگی داشته باشند.
اما بعد از اعلام انصراف وزارت ارتباطات از شرکت در این نمایشگاه، اپراتورهای بزرگ تلفن همراه هم اعلام کردند که دراین نمایشگاه حضورنمی‌یابند به طوری که یکی از مطلعان در یکی از اپراتورها به «ایران» گفت: اپراتورها به تبعیت از وزارت ارتباطات در این رویداد مهم شرکت نمی‌کنند، چرا که معتقد هستند در شرایط کنونی به فاصله اندک حضور در دو رویداد الکامپ و تله‌کام برای اپراتورها مقرون به صرفه نیست. یکی دیگر از منابع آگاه در اپراتور دیگری گفت: شرایط حضورمان در نمایشگاه تله‌کام 98 مهیا نشد به همین دلیل امسال در این نمایشگاه شرکت نکردیم.
اعلام دیرهنگام
بعد از انصراف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورها از حضور در بیستمین نمایشگاه تله‌کام، سندیکای صنعت مخابرات ایران که بسیاری از فعالان بخش خصوصی حوزه مخابرات عضو آن هستند، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که آنها نیز در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند و به همین دلیل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز لغو نمایشگاه را اعلام کرد. در بخشی از بیانیه این سندیکا آمده است: اعضای اتحادیه صنعت مخابرات ایران برنامه‌ریزی‌های وسیعی را جهت برگزاری باشکوه بیستمین دوره نمایشگاه تله‌کام و رونمایی از محصولات جدید انجام داده بودند اما در شرایط فعلی و با توجه به انصراف اپراتورهای بزرگ، بسیاری از اعضای اتحادیه و سندیکا فضای حاکم بر نمایشگاه تله‌کام را از لحاظ پیش نیازهای لازم برای اجرا مناسب نمی‌داند، به همین دلیل انصراف خود را از حضور در این نمایشگاه اعلام می‌کند.
در همین راستا فرامرز رستگار دبیر و عضو هیأت مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با یکی از نشریات از وزارت ارتباطات که در لحظات آخر از حضور در نمایشگاه تله‌کام انصراف داده انتقاد کرد و گفت: اگر دولت تشخیص داده که در نمایشگاه تله‌کام حضور نداشته باشد حتماً تصمیم صحیحی است ولی می‌توانستند خبر انصراف از شرکت در نمایشگاه را زودتر اعلام کنند و اعلام خبر انصراف را به سه هفته قبل از برگزاری نمایشگاه موکول نکنند. شاید منطق وزارت ارتباطات درست باشد اما زمان تصمیم‌گیری مناسب نبود.
ضرورت تغییر ماهیت نمایشگاه
«روند برگزاری نمایشگاه تله‌کام در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که خالی از هر نوع نوآوری بوده بنابراین لازم است تغییراتی در سبک برگزاری این نمایشگاه داده شود.»
داوود زارعیان رئیس امور مشترکین شرکت مخابرات ایران با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: برآوردها و نظرسنجی‌های شرکت مخابرات ایران نیز از حضور در نمایشگاه‌های قبلی نشان می‌دهد که خروجی رضایت بخش نبوده است به طوری که ما نیز تمایلی به حضور در نمایشگاه نداشتیم ولی چون سیاست کلان دولت این بود که همه در نمایشگاه تله‌کام حضور داشته باشند بنابراین شرکت مخابرات ایران نیز در این رویداد حضور می‌یافت.
رئیس امور مشترکین شرکت مخابرات ایران افزود: منطقی است رویدادی که 19 سال به یک فرم و ماهیت برگزار می‌شود در آن تغییراتی داده شود به همین دلیل من به شخصه با تغییر ماهیت برگزاری نه تنها این رویداد مهم، بلکه دیگر رویدادهای شبیه به این رویداد موافق هستم. وی با بیان اینکه یک انتقاد به وزارت ارتباطات وارد است، گفت: وزارت ارتباطات باید زودتر انصراف خود را از حضور در این نمایشگاه اعلام می‌کرد و با مسئولان برگزارگننده نمایشگاه هماهنگی‌های لازم صورت می‌داد.
محمدعلی یوسفی‌زاده مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت آسیا تک نیز با بیان اینکه تغییر تکنولوژی موجب شده است که صنعت مخابرات و آی تی خیلی به هم نزدیک شوند، به «ایران» گفت: بهتر است شرکت‌های بزرگ تله‌کامی و خدمات مخابراتی هم در نمایشگاه الکامپ شرکت کنند، چرا که بازدیدکنندگان بسیاری دارد و ادغام آنها به نفع هر دو طرف بخش خصوصی و دولتی است.
 یوسفی‌زاده با تأیید اینکه بواقع نمایشگاه تله‌کام برای شرکت‌های اینترنتی نیز خروجی خوبی در بخش توسعه و دیگر بخش‌ها نداشته است، افزود: به همین دلیل ما نیز در تله‌کام شرکت نکردیم از سوی دیگر نزدیک بودن زمان برگزاری دو رویداد مهم الکامپ و تله‌کام امکان حضور شرکت‌ها در رویداد دوم را سخت می‌کند و با شرایط کنونی اقتصادی بسیار هزینه بر است.
غلامحسین کریمی رئیس اتحادیه مخابرات نیز هزینه بر بودن را علت حضور نیافتن بسیاری از شرکت‌های حوزه مخابرات در این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: در شرایط اقتصادی کنونی برای شرکت‌ها دشوار است که به فاصله اندک در دو نمایشگاه بزرگ شرکت کنند به همین دلیل از حضور در نمایشگاه استقبال نکردند.
علی توسلی یکی از فعالان حوزه اینترنت کشور هم با ابراز خرسندی از برگزار نشدن نمایشگاه تله‌کام گفت: تصمیم درستی گرفته‌اند، چرا که در نمایشگاه تله‌کام به‌صورت عمده شرکت‌های دولتی حوزه مخابرات و آی تی حضور داشتند که در حقیقت به جز هزینه هیچ خروجی مثمری برای دولت نداشت.
توسلی افزود: بزرگان مطرح بخش خصوصی معمولاً در تله‌کام شرکت نمی‌کنند و بیشتر دولتی‌ها به همراه اپراتورها حضور می‌یابند به همین دلیل راندمان بالایی نداشت بنابراین با برگزار نشدن هزینه دولت هدر نمی‌رود.
حسین اسلامی کارشناس حوزه آی سی تی نیز با بیان اینکه بهتر بود در سال‌های اخیر نمایشگاه الکامپ و تله‌کام با هم ادغام می‌شد، گفت: نمایشگاه الکامپ خیلی پیشرفت کرده است و در شرایط کنونی اقتصادی ادغام نمایشگاه‌ها توصیه می‌شود. اسلامی افزود: در این میان انتقادی به وزارت ارتباطات وارد است، چرا که بدون اطلاع و مذاکرات قبلی از حضور در این نمایشگاه انصراف داد و کار درستی نبود بهتر بود مسئولان امر سال قبل درباره برگزار شدن یا نشدن آن با هم به تفاهم می‌رسیدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.