امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 30, 2019
15:15 دوشنبه، 8ام مهرماه 1398
کد خبر: 104310

رشد استارتاپ‌ها مستلزم همراهی شرکت‌های سنتی است

 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها زمانی رشد می‌کنند که شرکت‌های متقدم و سنتی در زنجیره ارزش خود از محصولات و فناوری آن‌ها بهره‌برداری کرده و ارزش‌افزوده بیشتر و رقابتی تولید کنند.
 
 به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، فرزین فردیس اظهار داشت: همه در نگاه کلان به دنبال رشد تولید ناخالص داخلی هستیم تا رفاه مردم بیشتر شود  و درآمد سرانه افزایش یابد و مجموعه سبد مصرفی متنوع‌تری داشته باشیم، بنابراین برای رسیدن به این اهداف باید اقتصاد دانش‌بنیان بسازیم.
 
وی با اشاره به اینکه فضای اقتصاد دانش‌بنیان دو بخش تولید ایده و تحریک تقاضا دارد، گفت: در حوزه تولید ایده و دانش تاکنون خوب عمل شده است و دانشگاهیان را به‌سوی فناوری سوق داده‌ایم تا به تجاری‌سازی توجه کنند و پارک‌های علم و فناوری در این راستا شکل گرفتند. همچنین شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار خطرپذیر ایجاد و رویدادهای استارتاپ ویکند برگزار شدند.
 
فردیس افزود: بخش دیگر، شرکت‌های بزرگ هستند که در سمت تقاضا قرار دارند که تحریک آن‌ها بسیار اهمیت دارد که بسیار عقب است. بسیاری از شرکت‌های کوچک بدون همراهی شرکت‌های پیشرو نمی‌توانند در عرصه بین‌المللی فعالیت کنند یا صادرات داشته باشند.
 
وی بابیان اینکه در نیمه اول موفق عمل شده‌ایم ولی در نیمه دوم عملا اقدامی نشده است، گفت: افراد دانشگاهی و جوان‌ها در تولید علم و دانش بسیار موفق‌ترند. ولی در بازاریابی، صحبت با مشتری و حتی پیدا کردن مشتری مهارتی نداشته و آموزش نیز ندیده‌اند. لازم است که حلقه تقاضا و عرضه را به یکدیگر گره بزنیم در این صورت زنجیره شکل می‌گیرد و به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند و ارزش‌افزوده در کل صنعت افزایش پیدا کرده و امکان رقابت‌پذیری و درنهایت سهم ما از اقتصاد دنیا بیشتر می‌شود.
 
به گفته عضو کمیسیون اقتصاد و نوآوری اتاق بازرگانی تهران، لازم است که CVC ها یا همان سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکتی را ایجاد کنیم.
 
مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ ها
 
وی اظهار داشت: بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری بخش تحقیق و توسعه می‌تواند یک استارتاپ پویا را خریداری کرده و یا درون مجموعه خودش واحد تحقیق و توسعه را ایجاد کند.
 
 فردیس افزود: در بعضی جوامع که تحریک بخش تقاضا به‌درستی انجام‌شده است. دولت مجوزی را برای هولدینگ های بزرگ مبنی بر اینکه همه یا درصدی از مالیاتی که باید بپردازد را صرف تحقیق و توسعه در حوزه‌های اولویت‌دار فناورانه کشور کند، صادر می‌کند. برای مثال گوگل به‌عنوان یک شرکت بزرگ اقتصاد آمریکا وقتی سود می‌کند می‌تواند بخشی از هزینه مالیاتی‌اش را صرف خرید شرکت‌ها و استارتاپ های فناورانه کند، همچنین سازمان حسابرسی آمریکا این را به‌عنوان هزینه قابل‌قبول تحقیق و توسعه می‌پذیرد و دولت نیز آن شرکت را از پرداخت مالیات معاف می‌کند.
 
وی تصریح کرد: این قانون در حوزه ورزش و خیریه‌ها در کشور وجود دارد. اگر شرکتی ورزشگاه بسازد یا هزینه تیم باشگاهی‌اش را بپردازد، انگار که مالیات پرداخت کرده است. اگر این قانون در صنایع دیگر با اتکاء بر اولویت‌های فناورانه کشور مصوب شود و سازمان امور مالیاتی آن را تمکین کند، یک قانون مترقی خواهد بود که به تحریک سمت تقاضا کمک می‌کند.
 
باید داستان‌های موفق ساخته شود
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، یادآور شد: اینکه بدانیم ایراد کار کجاست خوب است. اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد نوآور حرکت کنیم باید به سمت تحریک تقاضا حرکت کنیم و تقاضا را به‌اندازه عرضه توسعه دهیم تا این دو با یکدیگر رشد کنند.
 
وی بابیان اینکه طی پنج سال گذشته کسی باور نمی‌کرد که استارتاپ ها بتوانند به چنین موفقیتی برسند، گفت: این موضوع موجب شده داستانی از موفقیت استارتاپ ها شکل بگیرد و هم اکنون ۷۳ تاکسی اینترنتی و ۳۰ خشک‌شویی آنلاین در کشور ایجادشده‌اند.
 
فردیس افزود: اگر چند داستان موفقیت ساخته شود، بقیه صاحبان کسب‌وکار نیز می‌آموزند و وارد این عرصه می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.