اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 1, 2019
11:34 سه شنبه، 9ام مهرماه 1398
کد خبر: 104329

ساخت سه ماهواره بومی ایران در سه ماه آینده کامل می‎شود

 
 معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران گفت: ساخت سه ماهواره بومی ایران در سه ماه آینده کامل و آماده پرتاب می‌شود.
 
مرتضی براری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود:این ماهواره ها پس از طی کردن فرآیند پرتاب توسط مراجع مربوطه، تحویل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می شود و این وزارت خانه مراحل پرتاب و تزریق آن را در مدار انجام خواهد داد.
وی به برنامه های سازمان فضایی ایران در افق سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و بیان کرد: در برنامه ۱۰ ساله اول از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ هدف ما دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی و کسب جایگاه اول علمی در منطقه بود که به این هدف رسیدیم و در برنامه ۱۰ ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ حفظ این جایگاه علمی و تبدیل اقتدار ملی به اقتدار اقتصادی در عرصه فضا و تزریق ماهواره و قرار دادن آن در مدار و ارایه خدمات پایدار در مدارهای سنجشی در ۵۰۰ کیلومتری و ماهواره های مخابراتی در مدار ۳۶هزار کیلومتری است.
 
براری گفت: ماهواره مخابراتی ایران سال آینده راه اندازی می شود.
 
توسعه زیرساخت های فضایی بومی اولویت نخست سازمان فضایی ایران
رییس سازمان فضایی ایران ، توسعه زیرساخت های فضایی بومی را اولویت نخست سازمان فضایی ایران بیان کرد و افزود:پس از توسعه زیرساخت ها ، در تلاش هستیم تا ماهواره مخابراتی و سنجشی را در داخل طراحی و بسازیم و تا مرحله قرار گرفتن در مدار پیش برویم.
براری، بر ضرورت نهادینه کرن صنعت فضایی کشور تاکید کرد و گفت: توسعه صنعتی بخش فضایی باید شکل بگیرد تا شرکت های توانمند ساخت ماهواره و کل زنجیره فضایی نیز فعال شوند.
وی گفت: امروزه در دنیا ۷۶درصد صنعت فضایی در اختیار بخش خصوصی است ، بنابراین باید بسترسازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور را فراهم کرد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سازمان فضایی ایران به دنبال اخذ پروانه های فعالیت سرمایه گذاران برای ماهواره داری است به این روش که شرکت های خصوصی ماهواره های دنیا را بخرند و در داخل خدمات مورد نیاز به شهروندان ارایه کنند.
براری با اشاره به ضرورت توسعه خدمات فضایی و ماهواره ای به مردم اشاره کرد و افزود: امروزه فناوری فضایی در رفاه اجتماعی و توسعه کشور نقش محوری دارد از این رو توسعه استارت آپ‌ها برای ارایه این خدمات در اولویت کاری سازمان فضایی ایران است.
وی گفت: سازمان فضایی ایران همه داده هایی را که از ماهواره ها دریافت می کنیم به رایگان در اختیار کارآفرینان و کسب و کارهای جدید قرار می دهد.
به گزارش ایرنا معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با استادان و کارآفرینان حوزه ماهواره ای و فضایی دانشگاه شهید چمران راه های توسعه استارت آپ‌ها و رونق کسب و کارهای جدید در این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.