تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 2, 2019
10:28 چهارشنبه، 10ام مهرماه 1398
کد خبر: 104362

سماس داده‌های مسافران را ثبت نمی‌کند

 
پیش‌بینی ایجاد و ثبت اطلاعات در سامانه مشترک اطلاعات سفر «سماس» پس از تعیین عوارض ۲ درصدی برای تاکسی‌های اینترنتی بیشترین انتقادات از دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده است.
 
نگرانی از ثبت و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات سفر مسافران توسط دولت و نقض حریم خصوصی آنان بیشترین نگرانی بود که از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در انتقاد به این دستورالعمل  در رابطه با راه‌اندازی این سامانه مطرح می‌شود.
 
واکنش برخی از کاربران به راه‌اندازی سامانه سماس در توییتر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اما مدیران وزارت کشور به عنوان عامل اصلی در تدوین این دستورالعمل معتقدند که این سامانه حریم خصوصی کاربران را نقض نمی‌کند بلکه فقط اطلاعات سفر به منظور مدیریت بهتر شهری ثبت می‌شود، نه اطلاعات مسافر. طبق این دستورالعمل ارائه دهندگان خدمات هوشمند سفر موظفند داده‌های سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان و مختصات مکان مبدا و مقصد مقدار پیمایش را در سامانه درج کنند.
 
در این سامانه قرار است اطلاعات سفر و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به صورت روزانه و هفتگی قرار داده شود و در واقع «سماس» محلی برای تجمیع این داده‌هاست. مدیران شهری بر این باورند که شرکت‌های تاکسی اینترنتی چند بازیگر رقیب هستند و دیتای خود را به یکدیگر نمی‌دهند؛ اما دیتای آنها باید در یک نقطه تجمیع شود و این سامانه می‌تواند نقش تجمیع‌کننده دیتای آنها را برعهده داشته باشد.
 
دبیر شورای عالی ترافیک، پوریا محمدیان تاکید می‌کند که دیتای مربوط به مسافر ربطی به مدیریت شهری ندارد و دیتای مسافر در سماس ذخیره نمی‌شود و هر دستگاه قضایی یا انتظامی که بخواهد می‌تواند این داده‌ها را با مجوزهای لازم از خود شرکت اطلاعات را بگیرد.
 
وزارت کشور و شهرداری بیشتر بر دسترسی به داده‌های ترافیک و پیک‌های رفت‌و آمد وسایل حمل‌ونقل تاکید کرده‌اند. مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور از سماس به عنوان یک داشبور مدیریتی داده‌ها نام می‌برد چرا که امکان دسترسی به نقشه تقاضای شهروندان شهرهای مختلف از جمله تهران از طریق این داده‌ها فراهم می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.