اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 5, 2019
11:32 شنبه، 13ام مهرماه 1398
کد خبر: 104452

افشای راز 22 ساله با نقشه گوگل

اواخر ژوئیه 1997 میلادی «ویلیام ایرل مولت» از یک کلوپ شبانه بیرون رفت و پس از آن هرگز دوباره دیده نشد. سرانجام ماه گذشته گزارشی منتشر شد که جسد او پیدا شده است. پس از گذشت 22 سال از زمانی که نام او در لیست مفقودین قرار گرفت، تصاویر ماهواره‌ای محل اختفای ابدی جسد او را شناسایی کردند.
ماجرا از این قرار است که در شب ناپدید شدن مولت شخصی به‌صورت اتفاقی گزارش داده بود که او را در حال رانندگی دیده است. مولت در آن زمان یک دستگاه خودروی سواری ساتِرن مدل 1994 را در اختیار داشت. سرانجام تصاویر ماهواره‌ای نشان داد این خودرو در یک حوضچه باتلاقی در پشت یک خانه قدیمی در محله گرند آیلِس در منطقه ولینگتون ایالت فلوریدا غرق شده است.
این اتومبیل به‌گونه‌ای غرق شده بود که برای بیش از 20 سال از دید همگان پنهان بود و دراعماق این حوضچه کوچک قرار داشت. با وجود این تصاویر ماهواره‌ای که گوگل آنها را منتشر کرد این خودرو را در کف حوضچه بخوبی نشان داد و در حالی که اتومبیل از روی زمین قابل مشاهده نبود، در تصاویر ماهواره‌ای گوگل به‌طور کاملاً واضح دیده می‌شد تا بر این اساس نقشه اینترنتی گوگل راز ناپدید شدن جسد آقای مولت را کشف کند.
یک راز 22 ساله
یکی از ساکنان سابق این منطقه ماه گذشته در حال گشت و‌گذار اینترنتی بود تا به کمک نقشه گوگل به‌صورت مجازی به محله قدیمی خود سر بزند. او که در سرویس «گوگل مپس» جست‌وجو می‌کرد به طور کاملاً تصادفی متوجه شد یک دستگاه خودروی ساتِرن در اعماق این حوضچه کوچک غرق شده است. او سپس به «باری فای» صاحب کنونی ملک شخصی که این حوضچه در آن قرار دارد این مسأله را اطلاع داد. این‌طور‌که روزنامه «سان سنتینِل فلوریدا» گزارش داده است، صاحبخانه در ابتدا این خبر را باور نمی‌کرد و حتی زمانی که تصاویر ماهواره‌ای را دید، نمی‌توانست بپذیرد که در حوضچه کوچک خانه او یک دستگاه خودرو غرق شده است.
فای به همسایه خود گفت:‌ «کجا؟! در قسمت پشت خانه من هیچ اتومبیلی وجود ندارد.»
گفتنی است، فای از حدود 14 ماه پیش از آنکه تصویر ماهواره‌ای مشاهده شود این خانه را خریداری کرده بود و در آن زندگی می‌کرد ولی در طول این دوره زمانی هرگز اتومبیلی را در قسمت پشتی منزل خود مشاهده نکرده بود و هرگز تصور نمی‌کرد در این حوضچه کوچک که تنها چند متر طول داشت یک اتومبیل غرق شده باشد.
با وجود این، زمانی که مأموران پلیس بررسی‌های خود را در مورد خودروهای مفقود شده در این منطقه آغاز کردند، پس از گذشت مدتی متوجه شدند این خودروی سواری به آقای مولت تعلق دارد و تحقیقات بیشتر نشان داد اسکلت مولت در پشت فرمان این خودرو هنوز باقی‌مانده است.
کلانتر منطقه ولینگتون در فلوریدای امریکا طی گزارشی که منتشر کرد در این خصوص توضیح داد: «مأموران پلیس به محض شنیدن این خبر بررسی‌های خود را آغاز کردند و پس از گذشت مدتی وجود این خودرو در کف حوضچه کوچک در یک ملک شخصی تأیید شد.»
او در ادامه گفت: «نمای بیرونی خودرو بشدت در گل‌ولای و خزه‌های این حوضچه فرورفته بود و همین مسأله باعث شد ساکنان خانه متوجه وجود خودرو نشوند. این خودرو زمان قابل ملاحظه‌ای در آب بود و به‌همین خاطر بدنه آن به‌طور کامل خزه بسته بود و از بیرون نمی‌شد آن را تشخیص داد. به محض آنکه خودرو از داخل آب بیرون آورده شد، اسکلت و دیگر وسایل داخل آن دیده شد.»
از زمان شناسایی اتومبیل و اسکلت داخل آن مأموران پلیس بررسی‌های دقیق‌تر خود را آغاز کردند و حدود دو هفته طول کشید تا هویت اصلی اسکلت مربوطه شناسایی شود. سرانجام تحقیقات آزمایشگاهی نشان داد اسکلت و آثار باقی‌مانده در اتومبیل به آقای «ویلیام مولت» تعلق دارد.
آقای فای در ابتدا حدس زده بود که این اتومبیل فقط یک دستگاه خودروی قدیمی است که داخل حوضچه رها شده و صاحب قبلی آن را نمی‌خواسته است. او گفت: «هرگز تصور نمی‌کردم این خودرو به همراه یک جسد برای
22 سال در این حوضچه بوده است.»
هشدار ماهواره‌ای
«پروژه چارلی» نام یکی از بانک‌های اطلاعاتی آنلاین گوگل است که وظیفه به‌روزرسانی نقشه مجازی این شرکت را برعهده دارد و تمام تصاویر ماهواره‌ای به همراه تصاویری را که توسط اتومبیل‌های گوگل از خیابان‌های سراسر ایالات متحده گرفته می‌شود در خود ذخیره می‌کند تا کاربران در نهایت بتوانند سرویس‌های «گوگل مپس» و «گوگل استریت» را با بهترین کیفیت و اطلاعات به‌روز شده در اختیار داشته باشند. مدیر پروژه چارلی در خصوص کشف این راز 22 ساله گفت: «در حالی که مردم روی زمین نمی‌توانند با چشمان خود این خودرو را در اعماق آب مشاهده کنند، در تصاویری که ماهواره‌های «گوگل ارث» از سال 2007 به بعد از این منطقه تهیه کردند این خودرو کاملاً مشخص است. با وجود این هیچ کس تا سال 2019 به عکس خودرو داخل یک حوضچه کوچک توجه نکرد و سرانجام یک کاربر کنجکاو متوجه آن شد.»
بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد در شب حادثه مولت 40 ساله شرایط جسمی و روحی مناسبی نداشته است. او در ساعت 21:30 با همسر خود تماس گرفت و به او اطلاع داد در حال بازگشتن به خانه است. سپس در حدود ساعت 23:00 کلوپ شبانه را ترک کرد تا به خانه برود و البته هرگز این اتفاق نیفتاد. در زمان ناپدید شدن وی این حوضچه شبیه به یک برکه بود که در اطراف آن ساخت و سازهای مختلف صورت می‌گرفت و تا پیش از این، برکه کوچک و اطراف آن یک جنگل دست نخورده بود. در بین این ساخت‌ و سازها هیچ کس متوجه مفقود شدن یک دستگاه خودرو در برکه کوچک نشد. بررسی در تاریخچه تصاویر سرویس اینترنتی «گوگل ارث» نشان داد دست‌کم از سال 2007 به بعد عکس این خودرو در حوضچه نمایان بوده است، با وجود این به‌دلیل مبهم بودن تصاویر هیچ کس توجهی به آن نداشت.
مأموران پلیس بر اساس پرونده‌های موجود گزارش دادند که 22 سال قبل با مفقود شدن مولت بررسی گسترده‌ای در منطقه آغاز شد و با وجود این هیچ مدرکی مبنی بر وقوع قتل یا اتفاقات مشابه به دست نیامد. در این میان، برخی تغییرات جوی طی یک دهه اخیر باعث شد خودرو در داخل دریاچه نمایان شود و تصاویر ماهواره‌ای بتوانند آن را شکار کند. «ترزی باربارا» سخنگوی پلیس ولینگتون در این خصوص گفت: «ما نمی‌توانیم مشخص کنیم 22 سال قبل چه عاملی باعث شد که آقای مولت به همراه خودرو خود در این دریاچه کوچک غرق شود، ولی شواهد موجود نشان می‌دهد که او در شب حادثه شرایط جسمی و روحی مناسب نداشته است.»
این نخستین باری نیست که نقشه اینترنتی گوگل موفق شده است تصاویر جالب در مورد آنچه که تاکنون از روی زمین مشاهده نشده بود را منتشر کرد. پیش از این اتفاقاتی نظیر مزرعه ماریجوانا در امریکا، جسد نوجوان امریکایی، محل اختفای متخلفان در استرالیا، مقبره قدیمی در کشور سودان و… توسط «گوگل مپس» کشف شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.