تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 7, 2019
13:56 دوشنبه، 15ام مهرماه 1398
کد خبر: 104578

شتاب‌دهنده‌های تخصصی در پارک‌های علم ‌وفناوری تاسیس می‌شوند

 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اعلام کرد تاسیس شتابدهنده‌های تخصصی در پارک‌های علم و فناوری در دستورکار این معاونت قرار داده شده است.
 
 دومین صبحانه بیستونی صبح امروز (۱۵ مهرماه) با حضور ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ICT و محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و رسول سرائیان، دبیر کل این سازمان با موضوع راهبردها و برنامه‌های عملیاتی افزایش صادرات فاوا برگزار شد. در این جلسه کاری همچنین درباره ظرفیت‌های نمایشگاه عراق و صادرات به این کشور صحبت شد.
 
ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در این نشست با اشاره به این موضوع که باید در پارک‌های تخصصی، شتابدهنده‌های تخصصی حضور داشته باشند گفت: «شتابدهنده‌های فعلی که در کشور فعال هستند، شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف را در دل خود جای داده‌اند اما باید در کشور شتابدهنده تخصصی در حوزه‌هایی مانند خدمات حقوقی، حمل و نقل و غیره داشته باشیم.» 
 
او یادآور شد که معاونت نوآوری و فناوری قصد دارد از طریق این شتابدهنده‌های تخصصی شرکت‌ها را به توانمندی برساند. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در این مراسم با اشاره به صادرات صنعت فاوا به کشورهای همسایه اعلام کرد که کشور عراق جایگاه دوم را در تجارت خارجی ایران دارد و با وجود اینکه رشد اقتصادی سال ۹۷ در بسیاری از حوزه‌های صنعتی منفی بوده، اما سهم بخش فاوا از اقتصاد کل این سال ۲.۸ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است. پیش از این نیز امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که صنعت IT در سال گذشته در مقایسه با صنعت نفت، کشاورزی و غیره رشد مثبت ۶.۴ درصدی را تجربه کرده است. 
 
به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۸، ۶۵ بوده که در سال ۲۰۱۹ این جایگاه به رتبه ۶۱ ارتقا یافته است. هاشمی معتقد است سیاست‌های مالیاتی، مقررات زدایی، اعتمادسازی، پهنای‌باند اینترنتی و زیرساخت مناسب دلایل عمده موفقیت صادرات در کشورهای پیشرو است. 
 
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به نقاط قوت و ضعف صادرات در ایران اشاره کرد و گفت‌: «نزدیک بودن ایران به بازار منطقه و داشتن نیروی متخصص، توانمند و ارزان از نقاط قوت و دشورای در انتقال ارز و عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی و بانک توسعه آسیایی از نقاط ضعف ایران در بحث صادرات است.» 
 
هاشمی درباره برنامه این معاونت برای پیشبرد صادرات به عراق گفت: «اتصال کسب‌وکارهای کوچک (SME) به بازارهای منطقه‌ای، ایجاد و اجرای همکاری‌های قانونی و حمایت‌های منسجم، شناسایی ظرفیت و کشش بازارهای خارجی از جمله موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد.»
 
شهریور ماه امسال اولین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابل برگزار شد که به گفته هاشمی ۲۵ شرکت ایرانی فعال در حوزه فاوا در آن حضور داشتند. به گفته ستار هاشمی در این نمایشگاه ۱۴ تفاهم‌نامه و ۴ قرارداد اولیه بین شرکت‌های دو کشور به امضا رسیده که  ارزش این قراردادها بیش از ۶ میلیون دلار بوده است. 
 
هاشمی اعلام کرد در نمایشگاه فناوری اطلاعات شهر بغداد عراق نیز قرار است شرکت‌های فعال در صنعت ICT به صورت یک پاویون  و در فضای ۳۰۰ متری حضور داشته باشند. به گفته او تاکنون ۲۹ شرکت ایرانی درخواست شرکت در این نمایشگاه را داشته‌اند. 
 
هاشمی تاکید کرد که اولویت‌های مشخص شده برای صادرات به بازار عراق شامل سامانه‌هایی در حوزه‌های امنیت اطلاعات، گردشگری، مدرسه و دانشگاه مجازی، راه‌اندازی و تجهیز شبکه و فیبرنوری، امنیت شبکه، زیرساخت‌های داده و تجارت الکترونیکی است. 
 
او در پایان با اشاره به خروج نیروهای تحصیلکرده و متخصص از کشور اعلام کرد اگر پرداخت‌ها به نیروی کار ارزی شود، انگیزه‌ها برای مهاجرت کمتر می‌شود و این ظرفیت به کاهش مهاجرت کمک می کند. در این مراسم اعضای سازمان نظام صنفی استان‌های اصفهان، اراک، گیلان و قم به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشتند.
 
اولین صبحانه بیستونی سازمان نصر کشور نیز هفته گذشته با حضور معاون طرح و برنامه وزیر صنعت و معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه سعید زرندی اعلام کرد که وزارت صمت شرکت‌های بزرگ صنعتی و توانمند را مکلف کرده تا با استارت‌آپ‌ها همکاری کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.