اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 8, 2019
11:06 سه شنبه، 16ام مهرماه 1398
کد خبر: 104597

همکاری پژوهشگاه فضایی با سازمان برنامه و بودجه برای خرید تضمینی گندم/واگذاری پروژه های فضایی به دانشگاه ها به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال

 
در چهارمین روز از هفته جهانی فضا، رئیس پژوهشگاه در نشستی که با اصحاب رسانه به تشریح دستاوردهای پژوهشگاه در یک‌سال گذشته پرداخت.
حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برگزاری رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک‌ها و گردشگاه‌های موضوعی فضاپایه که در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهر در این پژوهشگاه برگزار می‌شود، اظهار نمود: برگزاری این رویداد به منظور پیوند حوزه گردشگری با حوزه فضایی است و در این رویداد به دنبال پاسخ این سوال هستیم که چگونه می‌توان از جذابیت‌های طبیعی و خدادادی کشور مانند تپه‌های مریخی دامغان و دره ستارگان قشم با استفاده از فناوری‌ها و فنون فضایی به منظور جذب گردشگر استفاده کرد. 
وی با بیان این‌که در این رویداد، ۱۸۰ ایده در قالب ۴۴ گروه عرضه شده است، یادآور شد: سه نفر برتر این رویداد به عنوان تیم‌های برتر انتخاب می‌شوند و جوایزی به آنان اهدا می‌شود، همچنین، به سه برگزیده از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مجوز تاسیس شرکت‌های خلاق نیز اعطا خواهد شد. 
صمیمی برگزاری این رویداد را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و سازمان فضایی ایران ذکر کرد و ادامه داد: برگزاری این رویداد با ایجاد تعاملات سازنده با دانشگاه‌ها بوده است و همکاری این پژوهشگاه با دانشگاه‌ها محدود به برگزاری رویدادها نمی‌شود. 
ارتباط و تعامل گسترده با مراکز دانشگاهی و شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر این‌که ما در اجرای کلیه پروژه‌های فضایی از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: بر این اساس، تاکنون ۲۰ قرارداد با ۹ دانشگاه برتر کشور به منظور اجرای طرح‌های ماهواره‌ای به ارزش  حدود ۱۱۰ میلیارد ریال به امضا رسیده است. 
وی همچنین امضای قرارداد این پژوهشگاه با ۶۵ شرکت خصوصی و دانش‌بنیان به ارزش ۲۷۰ میلیارد ریال را از دیگر موارد همکاری پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: سهم بخش خصوصی از اجرای پروژه‌های ماهواره‌ای ۳۵ درصد، سهم دانشگاه‌ها ۱۳ درصد و سهم پژوهشگاه در اجرای پروژه‌های فضایی ۵۲ درصد بوده است. 
صمیمی با تاکید بر این‌که نیمی از بودجه تخصیص یافته به این پژوهشگاه برای پروژه ماهواره‌‌ای برون‌سپاری شده است، اظهار کرد: اجرای این فعالیت‌ها در راستای سازماندهی مدیریت پروژه‌ها بوده است. 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ارائه‌ نیازهای پژوهشی این پژوهشگاه به دانشگاه‌ها را از دیگر تعاملات با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: رویکرد تعاملی ما نیازمحور و با نگاه به آینده است و بر این اساس اقدام به ترسیم درخت علم و فناوری فضایی کرده‌ایم که در آن از همه شاخه‌های علوم بهره‌برداری می‌شود و در این راستا، تاکنون با ۱۲ دانشگاه قرارداد همکاری به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد ریال منعقد شده است که در اجرای این قراردادها، ۱۳۵ استاد و ۱۲۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی با ما همکاری دارند. 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص محور دیگر فعالیت‌های این پژوهشگاه به طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی اشاره کرد و در ارائه گزارش این حوزه گفت: ماهواره مخابراتی ناهید ۱ کاملا به انجام رسیده و مدل پروازی آن به‌طور رسمی تحویل سازمان فضایی ایران شده است. 
وی یادآور شد ماهواره ناهید ۱، ماهواره‌ای تحقیقاتی و یک بستر برای تست و ارزیابی سه فناوری ارتباطات باند KU، کنترل وضعیت و گسترش پنل‌های خورشیدی است. 
صمیمی با بیان اینکه این سه فناوری در پژوهشگاه به صورت بومی توسعه یافته است، ادامه داد: ماهواره "ناهید ۱" یک ماهواره مخابراتی و گام بعدی، ماهواره "ناهید ۲" است که حرکت از  ماهواره تحقیقاتی به ماهواره عملیاتی خواهد بود. 
رئیس پژوهشگاه فضایی تصریح کرد: ماهواره "ناهید ۲" یک ماهواره عملیاتی با طول عمر دو سال و برخوردار از پیشرانش است که مدل مهندسی ماهواره "ناهید ۲" تا دو ماه آینده آماده خواهد شد و مدل پروازی آن در سال آینده به کارفرمای آن یعنی سازمان فضایی تحویل داده می‌شود. 
وی توسعه ماهواره‌های سنجشی را از دیگر ماموریت‌های این پژوهشگاه نام برد که ماهواره سنجشی "پارس ۱" آغازگر این حوزه فعالیتی بوده‌است. 
 
 صمیمی ماهواره "پارس ۱" را ماهواره‌ای با رزولوشن ۱۵ متر عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر، این ماهواره فرآیندهای اجرایی خود را طی می‌کند و تا پایان سال‌جاری تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد. 
توسعه آزمایشگاه‌های فضایی 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه سخنانش به فعالیت‌های زیرساختی این پژوهشگاه از جمله راه‌اندازی و افتتاح  آزمایشگاه الکترواپتیک در پژوهشکده مکانیک در شیراز اشاره کرد وگفت: این آزمایشگاه با برخورداری از اتاق تمیز در کلاس‌های ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰۰،  فضای لازم را برای ایجاد تست‌ها و تجمیع المان‌های اپتیکی فضایی فراهم کرده است. 
صمیمی با تاکید بر این‌که ما این زیرساخت را دارایی‌های ملی قلمداد می‌کنیم، از آمادگی این آزمایشگاه برای ارائه سرویس به همه حوزه‌های مرتبط خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر، این آزمایشگاه توانسته است به ۳۸ درخواست بخش فضایی برای انجام تست‌ها پاسخ دهد. 
وی با تاکید بر این‌که پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز مرجع انجام تست و ارزیابی‌های انواع سیستم‌های اپتیکی است، گفت: علاوه بر آن، مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی این پژوهشگاه نیز تست‌های لازم برای ماهواره‌ها را انجام می‌دهد، ضمن آنکه شیکر پرظرفیتی برای انجام تست‌های ارتعاشی را به مجموعه آزمایشگاه‌ها اضافه کرده‌ایم. 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خاطر نشان کرد: با زیرساخت‌های ایجاد شده قادر هستیم تست‌های مربوط به ماهواره‌های به وزن ۵۰۰ کیلوگرم را در سطح کیفی و ۱۰۰۰ کیلوگرم را در سطح پذیرش اجرایی کنیم. این آزمایشگاه  تست‌های مربوط به ماهواره‌ پیام دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، ظفر و علم و صنعت را انجام داده است. به عنوان مثال، تاکنون راجع به ماهواره ظفر، ۵۲ مورد تست بنا به درخواست مجری انجام شده است. 
توسعه خدمات فضاپایه و صرفه‌جویی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در پرداخت خسارات سیل 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران معرفی کاربردهای فناوری‌های مرتبط با سنجش از دور را از دیگر ماموریت‌های این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: براین اساس ما در سیل بهار امسال خدمات ارزشمندی را به ستاد بحران عرضه کردیم. 
وی در این باره توضیح داد: متخصصان این پژوهشگاه، ضمن پایش سیل و ارائه اطلاعاتی از مناطق سیل‌زده به ستاد مدیریت بحران، در برآورد میزان خسارت سیل و پرداخت خسارت به کشاورزان نیز با وزارت کشور همکاری کردند، چنانکه برای برآورد آمار و ارقام مرتبط با میزان خسارات اراضی کشاورزی، در ابتدا مبنای صحیحی نداشت و این موضوع منجر به استفاده غیربهینه از بودجه‌ها می‌شد که ما برای پاسخ به این نیاز، با استفاده از فناوری فضایی در حوزه سنجش از دور، اقدام به اجرای پایلوتی در یکی از شهرهای سیل‌زده کردیم که با انجام تست‌های صحت‌سنجی از سوی وزارت کشور نقشه‌های تعیین‌ خسارت پژوهشگاه فضایی ایران مبنای پرداخت خسارات اعلام شد. 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: با استفاده از نقشه‌های تهیه شده در این پژوهشگاه، بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در پرداخت خسارات سیل صرفه‌جویی به عمل آمد. 
همکاری با سازمان برنامه و بودجه برای خرید تضمینی گندم 
صمیمی با اشاره به همکاری پژوهشگاه فضایی با سازمان برنامه و بودجه، خاطر نشان کرد: در این همکاری در خصوص خرید تضمینی گندم همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که برای نمونه سطح اراضی زیرکشت گندم در استان‌های همدان و مرکزی انجام دادیم که با توجه به نتایج قابل قبول کاربردی شدن این فناوری مورد استقبال گرفت. 
وی اضافه کرد: بر اساس این نتایج از ما درخواست شد که برای خرید تضمینی گندم و برآورد سطح زیرکشت این محصول خدماتی را برای کل کشور انجام دهیم. 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد: اجرایی کردن این طرح با استفاده از توان شرکت‌های استارتاپی بوده و به منظور اجرایی کردن این طرح برای کل کشور فراخوانی را برای شرکت‌های استارتاپی مستقر در هر حوزه منتشر خواهیم کرد. 
تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری پژوهشگاه فضایی 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر لزوم توجه ویژه به سرریز فناوری فضایی به سایر حوزه‌های صنعتی، عنوان نمود که تجاری‌سازی فناوری‌های بومی توسعه‌یافته در دستور کار است و اولین قدم مستندسازی و ثبت اختراع است. 
در این باره، صمیمی از ثبت ۱۳ اختراع در سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت:‌ در سال جاری، تاکنون ۶ اختراع به ثبت رسیده است. 
وی فناوری پیشرانش‌ را یکی از فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت ماهواره‌ها دانست و گفت:‌ این بخش جزو اقلام تحریمی برای کشور است و حتی کشورهای دوست از فروش آن به ایران امتناع می‌کنند. در این حوزه اقدامات خوبی انجام گرفته که به زودی رونمایی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.