اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 8, 2019
15:14 سه شنبه، 16ام مهرماه 1398
کد خبر: 104622

مذاکره با استاندارها برای جلوگیری از آلودگی نوری/دو نمونه موفق در زمینه کنار زدن رقبای خارجی

 
رییس سازمان فضایی ایران از طراحی و ساخت دو ماهواره و سامانه انتقال مداری در پژوهشگاه فضایی ایران تا پایان سال خبر داد و گفت: بلوک انتقال مداری توانمندی کشور را برای قراردادن ماهواره تا مدار ۷ هزار کیلومتری فراهم می‌کند.
 
دکتر مرتضی براری در رویداد تخصصی صنایع خلاق فرهنگی در  حوزه‌ پارک‌های گردشگری فضا پایه تعیین مرزهای زمین، هوا و فضا را جزو بحث‌های جدی در سازمان ملل دانست و افزود: این که فضا از ۸۲ کیلومتری به بالا و یا ۸۹ کیلومتری به بالا است، بحث‌های زیادی مطرح شده است.
 
وی فضا را از جمله اولویت‌های استراتژیک در دنیا دانست و اظهار کرد:‌ بر اساس سند جامع کشور دستیابی به فضا به عنوان عالی‌ترین جایگاه قابل توجه ذکر شده است، ضمن آن که در این سند بر توسعه زیر ساخت‌های بومی فضایی نیز تاکید شد.
 
براری ادامه داد: زیر ساختهای فضایی از جمله اقتصادهای فضا پایه است و بر این اساس یکی از دغدغه‌های ما است و این امر نیز در پژوهشگاه فضایی ایران در حال پیگیری است.
 
رئیس سازمان فضایی با اشاره به پروژه‌های در دستور کار پژوهشگاه فضایی، ادامه داد: این پژوهشگاه علاوه بر طراحی و ساخت دو ماهواره، سامانه بلوک انتقال مداری را نیز در دستور کار قرار دارد . این بلوک توانمندی کشور را برای قراردادن ماهواره در مدار ۲۵۰ کیلومتر و ۷ هزار کیلومتر فراهم می‌کند.
 
وی با تاکید بر ضرورت توجه توسعه همزمان زیر ساختها و فناوری‌های فضایی، خاطر نشان کرد: زمانی که زیر ساختهای بردباند ایجاد شد، برخی از جوانان کشور در حوزه‌ ارائه سرویس‌ها و اپلیکشن ها وارد شدند و توانستند با ارائه سرویس حمل و نقل اینترنتی رقبای خارجی خود را کنار بزنند.
 
وی با اشاره به تلاش‌های آمازون برای توسعه بازارهای خود در کشور، اظهار کرد:‌ با روی کار آمدن شرکت‌های ایرانی، آمازون قادر به توسعه بازار خود در ایران نبود که این دو نمونه نشان می‌دهد جوانان توانمند کشور به موقع وارد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها شدند.
 
براری با انتقاد از وضعیت توسعه شبکه‌های اجتماعی، دلیل استقبال جامعه به شبکه‌های خارجی را دیر حرکت کردن در این حوزه دانست و ادامه داد: بر این اساس لازم است که همان گونه که اقدام به توسعه فناوری‌های فضایی می‌شود، زیر ساختهای آن ایجاد شود تا متخصصان داخلی در قالب استارتاپ‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ایران یک دهه است که رتبه‌ اول خود در منطقه را در حوزه‌ فضایی حفظ کرده است، یاد آور شد: بهترین راهبرد ما برای توسعه فناوری‌های فضایی آن است که حوزه فضایی را به اقتدار اقتصاد فضایی تبدیل کنیم.
 
براری با اشاره به زیبایی‌های نهفته در حوزه فضا، یاد آور شد: اولویت ما این است که به اسرار نهفته در حوزه فضا آشنایی و معرفت پیدا کنیم و این یکی از مهمترین محورهای نقشه جامعه کشور در حوزه‌ فضا به شمار می‌رود. در این راستا مهم آن است که ظرفیت‌هایی را در کشور ایجاد کنیم تا حوزه فضا را به حوزه‌ اقتصادی تبدیل کنیم.
 
رئیس سازمان فضایی با اشاره به برگزاری رویداد تخصصی در حوزه‌ پارک‌ها و گردشگاه‌های فضا پایه از سوی پژوهشگاه فضایی، خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده از ۶ منطقه برتر گردشگری دنیا سه مورد از آنها مرتبط با گردشگری فضایی می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری فضایی در کشور باید نسبت به توسعه این حوزه اقدام کنیم.
 
براری، وجود تپه‌های شبیه سیاره مریخ و دره ستارگان در کشور را از جمله جاذبه‌های گردشگری فضایی در کشور نام برد و ادامه داد: بر این اساس تلاش داریم تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی این مناطق را به فرصت‌های علمی و تحقیقاتی در کشور تبدیل کنیم.
 
وی وجود آسمان پاک در کشور را از دیگر جاذبه‌های فضایی در کشور نام برد و ادامه داد:‌ از آنجایی که محتوای نجومی علاقه‌مندان زیادی دارد، اخیرا تفاهم‌نامه همکاری میان ناسا و گوگل به امضاء رسیده است تا بتواند با دریافت رویدادهای فضایی آن را برای دنیا پخش کند و از سوی دیگر از آنجا که کشور دارای آسمان جذابی است، با استاندارها در حال مذاکره هستیم تا با جلوگیری از آلودگی نوری موجب خدشه وارد شدن به آسمان پاک کشور نشوند.
 
وی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به پیاده‌سازی ظرفیت فضا بر روی زمین، گفت: بر این اساس تلاش داریم تا در برخی از نقاط کشور که قابلیت پیاده‌سازی ظرفیت‌های فضایی را دارند ، نسبت به شبیه‌سازی‌های فضایی در این مناطق اقدام کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.