رگولاتوری

October 9, 2019
12:13 چهارشنبه، 17ام مهرماه 1398
کد خبر: 104662

پایان سرویس‌های ارزش افزوده با ابلاغیه رگولاتوری کلید خورد

 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات، با ارسال ابلاغیه‌ای به تمام اپراتورها توقف عملی سرویس‌های ارزش افزوده را آغاز کرد. توقف عملیات سرویس‌های ارزش افزوده یا همان وَس نزدیک به دو سال است که آغاز شده و حالا آنطور که وزیر ارتباطات چندی پیش اعلام کرده بود عمر اختاپوس‌های ارزش افزوده به پایان خواهد رسید.
 
اقدامات وزارت ارتباطات مبنی بر «پایان وس» یا خدمات ارزش افزوده اخیرا واکنش‌های متفاوتی به همراه داشته است. به جز حمایت‌ حداکثری کاربران در شبکه‌های اجتماعی، نمایندگان مجلس هم به این اقدام وزیر ارتباطات روی خوش نشان دادند. برای مثال «پرانه مافی» نماینده مردم تهران در مجلس، اخاذی از مردم با سرویس‌های ارزش افزوده را یکی از وظایف وزارت ارتباطات عنوان کرده بود و که وزارت ارتباطات نباید اجازه دهد این سرویس‌ها مردم را سرکیسه کنند.
 
«سیده فاطمه ذوالقدر» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده بود هر کاری که در راستای شفاف سازی باشد قابل تقدیر و حمایت است: «ما به عنوان نمایندگان مردم با ورود پول‌های کثیف به انتخابات موافق نیستیم؛ نه فقط در وزارت ارتباطات بلکه در تمام وزارتخانه‌ها». «رمضانعلی سبحانی‌فر» هم ضمن اعلام اینکه مجلس از هر اقدامی که در زمینه‌ی جلوگیری از فساد و افزایش شفافیت صورت پذیرد حمایت می‌کند، گفت: «فرقی نمی‌کند این شفاف سازی در زمینه‌ ارزش افزوده باشد و یا در وزارتخانه‌ها و حوزه‌های دیگر. مجلس به عنوان بعد نظارتی از این اقدامات حمایت می‌کند.»
 
 
در مقابل عده‌ای معدود پایان وس را مساوی با بیکار کردن ده‌ها هزار نفر در این شرایط اقتصادی معرفی کردند. به گفته «محمدجواد ابحطی» یکی از نمایندگان مجلس، راندن همه به یک چوب و بیکار کردن ده‌ها هزار نفر در این شرایط سخت اقتصادی عاقلانه نیست: «نه خدا را خوش می‌آید و نه بنده خدا را. ه‌یقین تصمیمات خلق‌الساعه و عجولانه به نفع کشور نیست در حالی که می‌توانند مردم را با سامانه‌های جلوگیری از تخلف همچون شماره‌گیری #۸۰۰* آشنا کنند.»
 
و بازهم در همان سوی منتقدان عده‌ای این اقدام وزارت ارتباطات که «محمدجواد آذری جهرمی» در راس آن قرار دارد را اقدامی با اهداف خاص سیاسی عنوان کردند. پس از آن «حسین فلاح جوشقانی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از استقرار تیم نظارتی رگولاتوری در اپراتورها برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش‌افزوده خبر داد و تاکید کرد ذی‌نفعان اصلی رگولاتوری مردم هستند و این سازمان هیچ انگیزه‌ سیاسی در این زمینه ندارد. ضمن آنکه درصدی از درآمد اپراتورها از «وس» به سازمان تنظیم مقررات تعلق می‌گیرد و اگر این سازمان نگاه مادی به این قضیه داشت هرگز پایان آن را مطرح نمی‌کرد.
 
امروز هم رگولاتوری در ابلاغیه‌ای به تمام اپراتورها توقف عملی سرویس‌های ارزش افزوده را آغاز کرد.
 
 
WhatsApp Image 2019-10-09 at 12.53.42.jpeg
 
در همین رابطه وزارت ارتباطات در ماه‌های اخیر اقداماتی در راستای ساماندهی سرویس‌های ارزش افزوده انجام داد و در آخرین خبرها سه سناریو برای تعیین تکلیف وضعیت این سرویس‌ها مطرح کرده بود.. صدور قبض جداگانه ارزش افزوده برای صاحبان سیم کارت، فعال کردن سرویس «ستاره هشتصد مربع» به صورت اتوماتیک و سرویس اطلاع رسانی ماهیانه از خدمات فعال ارزش افزوده کاربران از جمله این اقدامات بوده است.
 
گفتنی‌ست برخی خدمات دهندگان سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه با استفاده از روش‌های غیرمنصفانه، برخی مشترکان را بدون اطلاع آنها عضو سرویس‌های خود می‌کنند. آذری جهرمی هم  چندی پیش از یک کلاهبرداری ۳۳ میلیارد تومانی در این زمینه پرده برداشته بود. در حال حاضر کاربران می‌توانند از طریق شماره گیری «ستاره هشتصد مربع» نسبت به وضعیت منوی سرویس‌های ارزش افزوده خود اطلاع کسب کنند و در صورتی که به عضویت ناخواسته سرویسی درآمده‌اند آن را لغو و اعلام کنند
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.