تلفن همراه

فناوری

October 9, 2019
13:21 چهارشنبه، 17ام مهرماه 1398
کد خبر: 104667

حرکت به سمت 5G آغاز شده است / سرمایه گذاری، چالش اصلی برای دستیابی به 5G است /فرکانس های دراختیار صدا وسیما باید برای 5G آزاد شود

 
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که سرمایه گذاری و زیرساخت، چالش اصلی ما برای حرکت به سوی5G است، گفت: برای مهاجرت از 4G به 5G نیاز به سرمایه گذاری های بزرگی است اما از نظر توانایی علمی و فنی مشکلی وجود ندارد.
بهزاد اکبری، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به این که حرکت به سمت 5G شروع شده است، گفت: مطالعات درباره این نسل از اینترنت شروع شده و شرکت های بزرگی مانند نوکیا، اریکسون و هواوی فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه را تکمیل کرده اند و دانشگاه ها نیز پژوهش و مطالعه هایی در این زمینه انجام داده اند.
 
وی افزود: ویژگی های  5G در سه  بعد قابل بررسی است سرعت بسیار بالا یعنی بیش از یک گیگابیت در ثانیه، اطمینان پذیری بسیار بالا و تاخیر بسیار کم (کمتر از ۱۰ میلی ثانیه) اکبری تصریح کرد: ویژگی تاخیر بسیار پایین را می توان در کاربرد های صنعتی، واقعیت مجازی و جراحی از راه دور دید و در واقع عمل های جراحی از راه دور و به کمک ربات را زمانی می توان انجام داد که تاخیری زیادی در انتقال و دریافت اطلاعات رخ ندهد، زیرا تاخیر  زیاد در این مورد می تواند فاجعه آفرین باشد.
 
وی درباره نیاز به سرعت بیش از یک گیگابیت در ثانیه، افزود: ما درحال حرکت به سمت کاربرد هایی مانند تلوزیون های  8K  و یا پخش هولوگرام هستیم که برای این امر نیاز به پهنای باند بسیار بیشتری داریم. این ویژگی ها علاوه بر این که چالش برانگیز هستند، دامنه وسیعی از کاربرد ها را شامل می شوند که در شرایط موجود نمی توان از این کاربرد ها استفاده کرد.
 
اکبری با اشاره به این که حرکت به سمت 5G  شروع شده است، تصریح کرد: استاندارد های  5G تدوین و سازندگان تجهیزات این استاندارد ها را پیاده کرده اند حتی سازندگان تلفن در حال ساخت تلفن هایی هستند که با این قابلیت هم خوانی داشته باشد. البته ممکن است شبیه آن چه به عنوان گام نهایی که شامل سه ویژگی 5G است نباشد اما حرکتی به این سمت است.
 
 
 
 پیش بینی می شود 5G در سال 2025 تجاری سازی شود
 
 وی افزود: تا فراگیر شدن5G فاصله ی زیادی داریم. کشور های شرق آسیا و آمریکا پیشرو در استفاده از 5G و 4G هستند. اما کشور های اروپایی به خاطر چالش های سرمایه گذاری عقب هستند.
 
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره چالش های پیش روی 5G گفت: اصلی ترین چالش های رسیدن به 5G، سرمایه گذاری و زیرساخت است. برای رسیدن به سرعت و ضریب اطمینان و تاخیر کم نیاز به افزارش تعداد  BTS ها است که حداقل۱۰ برابر حجم فعلی است.
 
وی افزود: پیش بینی می شود  5G در سال ۲۰۲۰ شروع و در سال ۲۰۲۵ به صورت تجاری فراگیر شود. البته امکان فعالسازی و اجرا در سطح بسیار کوچک مانند مراکز تجاری هست اما برای فراگیر شدن در تمام سطح شهر نیاز به زمان است.
 
اکبری با اشاره به وضعیت ایران و جهان در زمینه 5G گفت: امروزه در دنیا فناوری به بلوغ رسیده و سرویس ها امکان راه اندازی را دارند اما از لحاظ سرمایه گذاری همچنان برای اپراتور ها چالش برانگیز است.
 
وی افزود: در ایران مهاجرت به سمت 5G تدریجی اتفاق می افتد. اپراتورهای ما هم حرکت به این سمت را آغاز کرده اند و هسته ارتباطی خود را به سوی مجازی سازی کارکردهای شبکه سوق داده اند مراکز پژوهشی و دانشگاه ها شروع به فعالیت و پژوهش در این زمینه کرده اند.
 
وی با اشاره به نقش رگولاتوری برای حل این چالش ها اظهار کرد: فرکانس از مسایل بسیار مهم در 5G است. زیرا فرکانس های بالای ۲۵ گیگاهرتز قابلیت  پاسخگویی به سرویس های نیازمند به اطمینان‌پذیری بالا را ندارند. تامین کردن این قابلیت ها در فرکانس‌های بالا بسیار هزینه بر است و توجیه اقتصادی ندارد. البته مشکل طیف و فرکانس را رگولاتوری حل می کند. اگر بخواهیم سرویس را فراگیر بکنیم باید صدا و سیما طیفی را که در اختیار دارد، آزاد کند تا بتوان از  آن در توسعه 5G استفاده کرد. بدون آن یکی از بعد های اصلی 5G تحقق نمی یابد.
 
 
 
استفاده از زیرساخت های اشتراکی یکی از راه های کاهش هزینه در 5G است
 
اکبری افزود: بازگشت سرمایه، از اصلی ترین مشکلات سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری مد نظر اپراتور ها با درآمد مردم هم خوانی ندارد وگرنه توانایی لازم وجود دارد. البته این چالش ها مختص به ایران نیست و ما شاهد این وضعیت در اروپا و آمریکا هم هستیم به گونه ای که بسیاری از اپراتور های آمریکایی برای این که بتوانند از پس این هزینه بر بیایند به سمت زیرساخت های اشتراکی حرکت کرده اند تا میزان سرمایه  را کاهش دهند.
 
اکبری با اشاره به بستر و وضعیت ایران در زمینه 5G گفت: زیرساخت‌های درون استان ها حتی برای4G  هم آماده نیست و اگر بخواهیم با شاخص های بین المللی به سوی 5G حرکت کنیم با چالش های جدی رو به رو خواهیم بود. برای ایجاد شبکه درون شهری مطمئن نمی توانیم فعالیت خود را از صفر آغاز کنیم که این بسیار برای ما پرهزینه است. اما می توان از زیر ساخت های موجود و منابعی که در دست سایر نهاد ها است، استفاده کرد.
 
وی با اشاره به این که نهاد سازی یکی از گام های اساسی برای قدم برداشتن به سمت 5G است، گفت: این که تنها یکی از اپراتور ها در یک منطقه ی خاص 5G را فعال کند کفایت نمی کند و برای این امر نیاز به شبکه درون شهری مطمئن و پرظرفیت و در لایه های بالاتر نیاز به حضور شرکت زیر ساخت است.
 
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در پایان با بیان این که تاکنون در هیچ جا 5G   عملیاتی نشده است، افزود: 5G در جهان در حال تست و در ایران در مرحله مطالعه است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان رگولاتوری دستور داده اند که در آبان یا اوایل آذر ماه در کشور نشست تخصصی برگزار شود و از متخصصان و صاحب نظران خارجی و داخلی هم دعوت به عمل آید تا چالش هایی که برای حرکت به سمت 5G در ایران و جهان وجود دارد بررسی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.