لبه تکنولوژی

October 9, 2019
16:35 چهارشنبه، 17ام مهرماه 1398
کد خبر: 104682

۳ محقق برای توسعه باتری‌های لیتیوم یونی برنده نوبل شیمی شدند

 
به گزارش نوبل، کمیته نوبل، جان بی گوداناف، ام استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو را به عنوان برنده نوبل شیمی در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد.
 
این جایزه برای توسعه باتری های لیتیوم یونی قابل شارژ به این ۳ نفر به صورت مشترک تعلق گرفت.
 
باتری های لیتیوم یونی انقلابی در زندگی انسان ایجاد کردند و امروزه در همه جا از موبایل ها گرفته تا لپ تاپ و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می شوند. تحقیقات برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۹ بنیانی برای توسعه یک جامعه بی سیم و عاری از سوخت فسیلی ایجاد کرد.
 
جان بنیستر گوداناف یک پروفسور آلمانی است. او در حال حاضر استاد مهندسی مکانیک و علوم مواد در دانشگاه تگزاس است. گوداناف متولد سال ۱۹۲۲ و ۹۷ ساله است.
 
استنلی ویتینگهام شیمیدان انگلیسی در سال ۱۹۴۴ متولد شده و هم اکنون مدیر انستیتو تحقیقات مواد و همچنین مدیر برنامه علوم مواد و مهندسی در دانشگاه بینگامتون است. این دانشگاه بخشی از دانشگاه ایالتی نیویورک است. علاوه براین ویتینگهام ۷۷ ساله استاد شیمی همین دانشگاه نیز است.
 
اکیرا یوشینو نیز در سال ۱۹۴۸ میلادی در ژاپن متولد شده است. این شیمیدان ژاپنی یکی از اعضای شرکت «آساهی کازئی» و استاد دانشگاه Meijo است. او در حقیقت مخترع باتری های لیتیوم یونی نوینی است که امروز در لپ تاپ ها و موبایل ها استفاده می شود اما در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی استنلی ویتینگهام نخستین لیتیوم باتری قابل استفاده را ابداع کرد.
 
در سال ۲۰۱۹ میلادی جان گوداناف پتانسیل باتری های لیتیوم یونی را دو برابر کرد. او در حقیقت شرایط مناسبی را برای تولید باتری های قدرتمندتر و کارآمدتر فراهم کرد.
 
آکیرا یوشینو موفق به حذف لیتیوم خالص در باتری شد و باتری را به طور کامل براساس لیتیوم یون ابداع کرد . باتری های لیتیوم یونی بودند و همین امر سبب شد گستره استفاده از آنها نیز وسیع تر شود.
 
سال گذشته نیز ۳ دانشمند برای تحقیقات خود به این جایزه دست یافتند. نیمی از جایزه فرانسیس آرنولد برای نخستین تکامل هدایت شده آنزیم‌ها تعلق گرفت و نیم دیگر جایزه به طور مشترک به جورج پی اسمیت و گریگوری وینتر نیز برای نشان دادن فاژ پپتیدها و آنتی بادی ها برنده این جایزه شدند. آرنولد پنجمین زنی بود که از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون موفق به دریافت این جایزه شده است.
 
بین سال های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۸ میلادی جایزه نوبل شیمی ۱۱۰ بار به ۱۸۱ دانشمند اعطا شده است. فردریک سانگر تنها دانشمندی است که ۲ بار (در سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰ میلادی) برنده این جایزه شده است. به این ترتیب در کل ۱۸۰ دانشمند تا ۲۰۱۸ میلادی برنده جایزه نوبل شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.