اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 10, 2019
13:04 پنجشنبه، 18ام مهرماه 1398
کد خبر: 104694

لزوم شناسایی نقطه نظرات بازیگران صنعت ابررایانه با هدف تولید محصول

 
نخستین جلسه نیازسنجی ابررایانه در کشور در حالی برگزار شد که مسئولان و صاحبنظران این حوزه بر لزوم شناسایی نقطه نظرات بازیگران صنعت ابررایانه با هدف تولید محصول تاکید کردند.
نخستین جلسه نیازسنجی ابررایانه در کشور صبح امروز (۱۷ مهرماه) با حضور دکتر وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ICT، دکتر احمد معتمدی مشاور وزیر ارتباطات در امور علمی و عضو شورای راهبری این وزارت در دولت، دکتر رسول سرائیان دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و جمعی از فعالان و متخصصان بخش خصوصی در حوزه ابررایانه در محل پژوهشگاه برگزار شد.
 
دکتر یزدانیان در ابتدای این جلسه با اشاره به پیشنهادی که چندی قبل در خصوص حمایت وزارت ارتباطات از دانش ابررایانه مطرح شده بود، گفت: در جلسه ای که در شورای فنی وزارت ارتباطات برگزار شد پیشنهادی مبنی بر اینکه موضوع ابررایانه و توسعه محصول این فناوری، نیازمند حمایت جدی است، مطرح شد.
 
وی ادامه داد: موضوع ابررایانه پروژه ای نیست که به تنهایی برای یک مجموعه امکان پذیر باشد و ضمن اینکه حمایت ها بر اساس صنعت دانشگاهی کشور بسیار ارقام متفاوتی خواهد داشت.
 
 
 
لزوم تعیین فرایند ارائه محصول ابررایانه
 
یزدانیان با بیان اینکه سوپرکامپیوترها بسیار تاثیرگذار خواهند بود، گفت: سوپرکامپیوترها در نوع حمایت و برنامه ریزی ما و میزان سرمایه گذاری برای آن، باید در یک فرایند تعریف شوند و مراحل ارائه محصول هم باید لحاظ شود.
 
رئیس پژوهشگاه ICT اظهار کرد: با توجه به تاکید دکتر معتمدی مشاور محترم وزیر ارتباطات در امور علمی و بشارت وزیر محترم ارتباطات، تاکید شد که در یک مدت زمان تعیین شده، مسیر مشخص شود.
 
وی ضمن یادآور شدن این موضوع که دستیابی به این فناوری، زمان بر است، گفت: وزارت ICT با ورود به این موضوع، دو پرسش اساسی مبنی بر اینکه ما چه نیازی در صنعت به ابررایانه داریم و اگر اکوسیستم ابررایانه در کشور بخواهد شکل گیرد، چه بازیگرانی در آن حضور خواهند داشت و به چه تمهیداتی نیاز دارد؟ را مطرح می کند.
 
یزدانیان تصریح کرد: بر این اساس جلسه ای را در خدمت تعدادی از صاحبنظران و بازیگران اصلی و صنایعی که نیاز به رایانش دارند، برگزار کردیم تا ضمن شناسایی نقطه نظرات آنها، در صورت نیاز، برخی از آنها را اصلاح کنیم.
 
 
 
مشارکت مفید فعالان ابررایانه برای پوشش رویکرد سه گانه وزارت ارتباطات
 
همچنین دکتر معتمدی در ادامه این جلسه به بازدید سال گذشته وزیر از پروژه مهم امیرکبیر درباره ابررایانه ها اشاره کرد و گفت: رویکرد وزارت ارتباطات به سه قسمت استراتژیک، پژوهشی و تجاری شرکت ها تقسیم شده که در این جلسات به تمام ابعاد رسیدگی می شود.
 
مشاور وزیر ارتباطات در امور علمی تاکید کرد: اگر بخواهیم برای ابررایانه ها مدل تجاری داشته باشیم، باید آن را بررسی کنیم لذا مشارکت دوستان و فعالان این حوزه می تواند مفید واقع شود و در نهایت امکان استفاده از آن فراهم شود.
 
 
 
بررسی پروژه نقشه راه کلان داده در سال های اخیر
 
دکتر محمدشهرام معین رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات نیز در بخشی از این جلسه عنوان کرد: پژوهشگاه ICT پیرامون ابررایانه ها بین سال های ۹۶ و ۹۷، پروژه نقشه راه کلان داده و چالش های مورد نیاز برای آن را مورد بررسی قرار داده است.
 
معین با بیان اینکه نیاز شرکت های خصوصی به پردازش چند دلیل عمده دارد، افزود: حجم و سرعت داده ها در حال افزایش است و خدمات و سرویس هایی که داده ها بر بستر آن، منتقل می شوند، نیاز به توسعه دارد که این مساله علاوه بر عزم بخش خصوصی، نیاز به عزم جدی بخش دولتی دارد.
 
در پایان این جلسه تمام فعالان حوزه ابررایانه در بخش خدمات مختلف این حوزه، پیشنهادات متنوعی مانند لزوم تهیه توجیه اقتصادی، تشکیل کارگروه ابررایانه در صنایع مختلف، استفاده از سرویس های ابری، تهیه یک برنامه جامع تجاری و ضرورت شکل گیری یک اکوسیستم را ارائه کردند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.