اپلیکیشن

بازار سرمایه

بازی

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 12, 2019
11:44 شنبه، 20ام مهرماه 1398
کد خبر: 104733

خرید ۳۲ میلیارد دلار بازی موبایلی در جهان

درآمد ایران از بازی دیجیتالی ۶۰۰ میلیون دلار است
 
 اپلیکیشن‌های بازی‌ محرک اصلی خرید کاربران در فروشگاه‌های برنامه موبایلی بودند. همین امر موجب هدایت استراتژی‌های گوگل و اپل به سوی صنعت برنامه‌های موبایلی شده است؛ به‌ویژه اینکه بازی‌های موبایلی ۲۰درصد بیشتر از سایر پلت‌فرم‎ها از جمله کامپیوتر و کنسول‌های بازی رشد کردند.
همچنین بنا بر گزارش اخیر شرکت App Annie قرار است در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰ دقیقه محتوا، چه در تلویزیون و چه در اینترنت، یک دقیقه روی جریان پخش در موبایل‌ها باشد و بازی‌های موبایلی ۶۰ درصد سهم بازار خرید کاربران را در بین تمام بازی‎ها از جمله کامپیوتری و کنسول بازی داشته باشند. گوگل و اپل هر دو آگهی‌هایی برای گسترش بیشتر در بازار بازی‎های موبایلی اعلان کردند. زیرا کاربران بازی‌های موبایلی در نیمه نخست سال‌جاری بیش از ۷۸ میلیارد ساعت صرف بازی‎های موبایلی کردند. همچنین بازی‌ها حدود ۴۰ درصد دانلود را تشکیل می‌دادند و بیش از ۷۰ درصد کل هزینه‎های صرف شده برای خرید برنامه موبایلی در فصل سوم سال ۲۰۱۹ مربوط به بازی‎ها بود. این در حالی است که در رقابت بین بازی‎های موبایلی با سایر پلت‌فرم‌های بازی اعم از کنسول یا بازی‎های کامپیوتری، بازی‎های موبایلی به‌خاطر دسترسی راحت و قیمت مناسب، روند بهتری از لحاظ بازار جهانی تجربه خواهند کرد؛ به‌طوری‌که انتظار می‌رود در سال‌جاری درآمد بازی‌های موبایلی سالانه ۸/ ۱۲ درصد رشد کند.
 
متاسفانه آمار مشخص و تایید شده‌ای در خصوص میزان درآمد بازی‌های موبایلی از سوی یک شرکت یا سازمان داخلی منتشر نشده است. با این حال، گزارشی به نقل از Newzoo حاکی از آن است که درآمد بازی‌های دیجیتالی در سال ۲۰۱۸ و در منطقه خاورمیانه ۷/ ۴ میلیارد دلار بوده است. در این میان درآمد بازی‎ها در ایران ۶۰۰ میلیون دلار و معادل ۱۳ درصد است. البته این رقم کل گردش مالی صنعت بازی دیجیتالی در ایران بوده و شامل برآورد درآمد مراکز بازی‎ها (مانند گیم نت‌ها)، فروش کنسول بازی کامپیوتری و … نیز می‌شود. همچنین ایران پس از ترکیه و عربستان، سومین کشور با بیشترین درآمد از بازی‎ها در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. براساس این گزارش، درآمد ترکیه ۸۵۳ میلیون دلار و عربستان ۸۰۰ میلیون دلار است. در این رده‌بندی پس از ایران مصر و امارات قرار دارند که درآمد آنها به ترتیب، ۲۸۶ میلیون دلار و ۲۲۶ میلیون دلار است.
 
بازی موبایلی در گوگل‎ پلی و اپ‌استور
شرکت App Annie در گزارش دیگری که روی بازار جهانی اپلیکیشن‎های بازی‌ در فروشگاه‎های موبایلی گوگل و اپل (گوگل‌پلی و اپ‌استور) متمرکز است، نشان می‎دهد در نیمه نخست سال‌جاری کاربران موبایل در جهان حدود ۳۲ میلیارد دلار صرف خرید اپلیکیشن‎های بازی کردند. البته بیشترین هزینه صرف شده از سوی گیمرهای آمریکایی بوده که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ کاربران آمریکایی اپلیکیشن‎های بازی ۲۹/ ۸ میلیارد دلار صرف کردند. در واقع، میزان هزینه صرف شده از سوی آنها در سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۴ درصد رشد کرده که در مقایسه با سایر کشورها بیشترین رشد را داشته است. پس از آن کاربران ژاپن بیشترین خرید را داشتند که ۰۱/ ۷ میلیارد دلار بوده و سپس چین بوده که میزان آن حدود ۵ میلیارد دلار است.
 
۷۵ درصد خرید بازی موبایلی در سال گذشته در اختیار کاربران چینی، آمریکایی و ژاپنی بوده است. در سال ۲۰۱۹ نیز آمریکا، چین و ژاپن به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارها در نظر گرفته شده‌اند. این در حالی است که بیشترین نرخ رشد بازار به کشورهای آمریکا، عربستان‌ و بریتانیا اختصاص دارد. همچنین هزینه صرف شده توسط کاربران جهانی در سه ماه سوم سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد کرده است. در این میان، نرخ رشد خرید در برنامه‎های موبایلی اپ‌استور بیشتر از گوگل‎پلی بوده است. ۸۰ درصد خرید کاربران از اپلیکیشن‎های گوگل‌پلی و بیش از ۶۵ درصد خرید کاربران اپ‌استور را بازی‎ها تشکیل می‌دهند. علاوه‌بر این، تعداد دانلودهای انواع بازی‎های موبایلی در فروشگاه‎های مطرح جهانی طی ۶ ماه نخست سال‌جاری از مرز ۲۲ میلیارد گذشته است.
 
این آمار تنها شامل نصب جدید بوده و نصب مجدد یا به‌روزرسانی برنامه را در برنمی‎گیرد. اگرچه کاربران آمریکایی بیشترین هزینه را برای خرید اپ‎های بازی صرف کردند، اما بیشترین حجم دانلود توسط کاربران هندی انجام گرفته است. به طوری که آنها ۷۱/ ۲ میلیارد دانلود انجام داده‌اند. پس از آن کاربران آمریکایی و چینی بیشترین دانلود را داشتند که به ترتیب ۳۲/ ۲ و حدود ۸/ ۱ میلیارد دانلود بوده است. همچنین آمارها حاکی از آن است که بیشترین رشد در تعداد دانلودها در نیمه نخست سال‌جاری با نرخ ۹ درصد بوده که به کشورهای روسیه و اندونزی اختصاص داشته است.
 
بازی Mario Kart Tour، توسط نینتندو منتشر شده‌است. این بازی در ژانویه ۲۰۱۸ معرفی و در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ عرضه شد. از همان ساعت‌های ابتدایی عرضه، این بازی با استقبال فراوانی مواجه شده به طوری که در دو ساعت نخست به جایگاه نخست پردانلودترین بازی روی آی‌فون در آمریکا رسید و یک هفته بعد جایگاه سوم را در جهان کسب کرد. این بازی رایگان است، اما خرید‌های درون برنامه‌ای دارد و برای گیمرهای پر و پا قرص هزینه‌های اشتراکی به منظور دسترسی به امکانات بیشتر در بازی پیشنهاد می‎دهد. بازی PUBG، محصول شرکت چینی تنسنت، نخستین بازی موبایلی از نظر کاربران فعال ماهانه است، اما از نظر تعداد دانلود در جایگاه چهارم قرار دارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.