اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 13, 2019
11:40 یکشنبه، 21ام مهرماه 1398
کد خبر: 104771

دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بررسی شد

 
کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای دستورالعمل اخیر در خصوص فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را با تاکید بر امنیت اطلاعات کسب و کارها و حریم خصوصی کاربران، بررسی کرد.
 
 به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، در این جلسه که هادی سجادی معاون اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی و سروش قاضی‌نوری معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات حضور داشتند، اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر، ضمن بررسی دغدغه‌های فعالان این حوزه، روی مواردی تمرکز کردند که علاوه بر تاکسی‌های اینترنتی، سایر کسب‌وکارهای اینترنتی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
محمد باقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای در این جلسه بر لزوم توجه جدی بر امنیت اطلاعات کسب‌وکارها که بزرگترین دارایی آنها است تاکید کرد و گفت: مواردی نظیر ارسال داده‌ها از طریق سی‌دی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و باید در زمینه کنترل دسترسی‌ها و عدم استفاده تجاری از آنها اطمینان حاصل شود.
 
وی گفت: در خصوص دغدغه‌های مرتبط با حفظ حریم خصوص کاربران نیز،‌ نهادهای مرجع باید اعلام نظر کارشناسی کنند که آیا امکان نقض این حریم‌ با این سطح از اطلاعات درخواستی وجود دارد یا خیر؟
 
در این جلسه، نگرانی جدی سایر اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی در خصوص این دستورالعمل، مربوط به وجاهت قانونی دریافت بخشی از درآمد کسب‌وکار تاکسی های اینترنتی عنوان شده است. اینکه آیا این موضوع مبنای قانونی داشته و در کسب‌وکارهای مشابه سنتی هم اعمال می‌شود یا اینکه یک بدعت جدید است.
 
طبق دستورالعمل جدید، شهرداری ۱.۵ درصد از مبلغ فروش تاکسی های اینترنتی را در ازای ارائه خدماتی که شفاف نیست مطالبه می‌کند و در صورتی که تاکسی‌های اینترنتی ذیل این دستورالعمل از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف شوند، سهم شهرداری به ۲ درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
از این سهم تفسیر به عوارض شده که به دلیل موانع و محدودیت‌های قانونی در متن دستورالعمل درج نشده است و در قالب قرارداد با شهرداری‌ها و تسهیم درآمد دریافت خواهد شد.
 
در حال حاضر هم عوارض خودرو توسط راننده‌های این کسب‌وکارها پرداخت می‌شود و هم طبق قانون، درصدی از کل مالیات ارزش افزوده پرداخت شده توسط تمامی کسب‌وکارها، به دلیل اثرات فعالیت تجاری بر محیط شهری، در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.
 
همچنین علاوه بر ادعای تاکسی های اینترنتی مبنی بر عدم توانایی پرداخت آن و تحمیل هزینه بیشتر بر مسافر، بیم آن می رود که این حرکت ممکن است بدعتی برای ورود و سهم‌خواهی سایر نهادهای ذینفع از درآمد سایر کسب و کارهای نو باشد.
 
براین اساس کمیسیون تجارت الکترونیکی درخواست کرده که تهیه کنندگان دستورالعمل و نهادهای ناظر نسبت به شفاف سازی این رویکرد و اعلام مبانی قانونی و حقوقی دقیق آن، جهت جلوگیری از ایجاد بدعت برای تولید مجوزهای جدید و سهم خواهی سایر نهادها اقدام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.