تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 14, 2019
10:46 دوشنبه، 22ام مهرماه 1398
کد خبر: 104805

آیا برگزاری وبینار جایگزین خوبی برای رویداد فیزیکی است

 
«وبینار چیست و آیا می‌تواند جایگزینی برای برگزاری رویدادها و ورکشاپ‌های فیزیکی باشد؟» این سوالی بود که برگزارکنندگان اولین رویداد تخصصی وبینار با عنوان «وبیناردی» سعی کردند به آن پاسخ دهند. رویدادی که روز گذشته (۲۱ مهر)  با حضور جمعی از فعالان حوزه استارت‌آپی و مدیران کسب‌وکارهای فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ برگزار شد و در آن حاضران به عنوان سخنران و یا شرکت‌کنندگان در  پنل‌های تخصصی از معایب و مزایایی وبینار گفتند و اینکه چگونه می‌توان با کمک برگزاری یک وبینار هم در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و هم بهترین تعامل را با مخاطبان یک کسب‌وکار داشت.
 
راهی برای کاهش هزینه و تعامل بیشتر با مخاطبان
 نکته‌ای که بیشتر از همه در اولین رویداد تخصصی وبینار به آن اشاره شد این موضوع بود که هنوز بسیاری از افراد نمی‌دانند وبینار چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد و از سمت دیگر فرق آن با برگزاری یک رویداد یا ورک شاپ فیزیکی چیست؟
 
محمدرضا فهیمی، مشاور بازاریابی محتوا، در سخنرانی رویداد «وبیناردی» سعی کرد تفاوت‌های بین وبینار با یک رویداد فیزیکی را شرح دهد. او در این مورد گفت: «اولین سوالی که خیلی‌ها مطرح می‌کنند این است که اصلا وبینار چیست. وبینار در واقع یک رویداد است که بر پایه وب برگزار می‌شود یعنی برای برپایی آن نیاز به دسترسی وب وجود دارد. یک وبینار بر پایه وب می‌تواند در قالب‌های مختلف از جمله آموزش برگزار شود.»
 
فهیمی با اشاره به مزایای وبینار با رویدادهای فیزیکی توضیح داد: «در رویدادهای فیزکی شما باید به دنبال یک فضای مناسب برای برپایی رویداد خود باشید که همین مرحله دردسرها و همچنین هزینه‌های سرسام‌آوری به یک کسب‌وکار وارد می‌کند. از سمت دیگر امکان حضور همه افراد در یک رویداد وجود ندارد؛ اما در مقابل شما به کمک وبینار این فرصت را دارید که رویداد خود را در هر فضایی مانند خانه، محل کار یا کافی شاپ برگزار کنید.» به باور او یکی دیگر از مزایای برپایی رویداد به صورت وبینار، حفظ محیط زیست است چرا که افراد برای حضور در یک رویداد نیازی به رفتن و آمد و استفاده از وسایل حمل و نقل را ندارند.
 
در ادامه رویداد هم مانوئل اوهانجانیانس، موسس و مدیر ایسمینار به عنوان اولین پلتفرم تخصصی و مدیریت برگزاری وبینار با اعلام اینکه وبینار یا به صورت آنلاین یا به صورت ضبط شده در اختیار مخاطبانش قرار می‌گیرد، اعلام کرد که بزرگترین مزیت برگزاری رویداد به صورت وبینار به بحث عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر آن باز می‌گردد. او در این زمینه گفت: «در کنار کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، با کمک وبینار شما می‌توانید یک محتوا را در اختیار جمعیت وسعیی بدون هیچ تفاوتی بگذارید. با این روش افراد با هر شرایط و در دورترین نقطه از جهان هم می‌توانند به یک محتوا دسترسی داشته باشند.» او در ارائه خود به این نکته نیز اشاره کرد که رمز موفقیت برگزاری یک وبینار این است که بدانید وبینار را چه زمانی، با چه موضوعی و برای چه جامعه هدفی برگزاری کنید.
 
در ادامه این رویداد هم علیرضا ابراهیمیان،‌مدیر رشد تپسل، از اشتباهات و تجربیات خود در برگزاری وبینار گفت و اعلام کرد: «نباید برای انتشار وبینار خود از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که امکان دسترسی به آنها سخت است. برای مثال وقتی من اولین وبینار خود را برگزار کردم از تلگرام برای انتشار آن استفاده کردم و این درحالی بود که این پلتفرم در ایران فیلتر است.»
 
او ادامه داد: «وبیناری موفق است که در زمان مناسب، با هزینه مناسب برگزار شود و اطلاع رسانی برگزای آن هم بسیار قوی باشد. همچنین انتخاب موضوع دقیق و مشخص بودن مخاطب هدف هم نقش مهمی در موفقیت برگزاری یک وبینار دارد.»
 
 
آخرین سخنرانی این رویداد هم بر عهده مجید کثیری،‌ موسس و مدیرعامل سرویس اخبار رسمی بود. او در ارائه خود به این موضوع اشاره کرد که چگونه برگزاری یک وبینار استاندارد می‌تواند به توسعه برندینگ یک کسب و کار و بازاریابی آن کمک کند. کثیری در مورد اینکه چرا اخبار رسمی به سمت استفاده از وبینار رفته است گفت: «تجربه استفاده از وبینار به ما نشان داده که این سرویس توانسته به یک کانال ارتباطی مهم در راستای برندینگ ما و توسعه تولید محتوا به ما کمک کند. وبینار در کنار اینکه توانسته مخاطبان را برای ما حفظ کند باعث تزریق مخاطبان جدید به سرویس ما هم شده است.» او برگزاری وبینار را فرصت خوبی برای داشتن ارتباط نزدیک با مخاطبان و ابزاری برای افزایش تعامل با گروه مخاطبان یک کسب و کار می‌داند. کثیری هم معتقد است که به خاطر اینکه برگزاری وبینار این امکان را می‌دهد که هر فردی در هر نقطه‌ای از کشور به محتوای دلخواه دسترسی داشته باشد بهترین ابزار برای ایجاد برابری و عدالت در حوزه آموزش است.
 
خوب یا بد وبینار
برگزاری دو پنل با موضوعات مختلف یکی دیگر از بخش‌های رویداد وبیناردی بود. در یکی از پنل‌ها در مورد بازاریابی برای وبینار و کمکی که تولید محتوا و داشتن دیتا به برگزای یک وبینار موفق می‌کند صحبت شد و در پنل دیگر در مورد کمک وبینار به کسب ‌وکارها.
 
در پنل «وبینار برای کسب‌وکارها» با مدیریت آرش برهمند،‌ سردبیر ماهنامه پیوست حاضران به این سوال پاسخ دادند که آیا برگزاری وبینار می‌تواند جایگزین رویداد فیزیکی باشد. برهمند در این رویداد با اشاره به تجربه شرکت‌ها در برگزاری رویداد به صورت فیزیکی اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد وبینار جایگزین موفقی برای رویداد فیزیکی کسب‌وکارها باشد؛ چرا که تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها همچنان روی برگزاری یک رویداد فیزیکی با قدرت و کیفیت بالا پافشاری دارند.
 
حسن سیدی، تجارت پیشه آنلاین شرکت ابرآروان، با اشاره به تجربه این کسب‌وکار فعال در حوزه ارایه خدمات ابری اعلام کرد که وبینار به صورت صد درصد نمی‌تواند جایگزین رویدادهای فیزیکی باشد؛ اما در حوزه‌هایی مانند آموزش و یا معرفی محصول می‌تواند یک گزینه بهینه باشد. او گفت: «تا کنون دو وبینار برگزار کرده‌ایم و تصمیم داریم که در انتهای هر فصل هم برگزاری چنین رویدادهایی را ادامه دهیم. برگزاری وبینار در صرفه‌جویی وقت و کمک برای گرفتن مشترایان جدید باکیفیت بسیار به ما کمک کرده است.» سیدی تاکید کرد که هر وبیناری کارکرد خودش را دارد و نمی‌توان آن را جایگزینی برای رویداد فیزیکی دانست.
 
میثم زرگرپور، فعال در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های استارت‌آپی و هم‌بنیانگذار پادکست ۱۰ صبح هم در پاسخ به این سوال که با توجه به نیاز شرکت‌های استارت‌آپی برای گرفتن ارتباط و شبکه سازی در یک رویداد آیا برگزاری وبینار به ضرر آنها نخواهد بود گفت: «بستگی دارد که از وبینار برای برگزاری چه رویدادی استفاده شود. اگر در بخش آموزش از وبنیار کمک گرفته شود بهترین خروجی برای یک کسب‌وکار محسوب می‌شود. باید مفهوم و ظرفیت وبینار را در چارچوب خودش دید نه اینکه مانند بلاک‌چین بگوییم که این تکنولوژی راه‌حل تمام مشکلات است.» به باور او وبینار در بحث آموزش ابزار درجه یک است؛ اما به صورت کامل نمی تواند جایگزین ارتباط رودرو بین افراد شود.
 
اشکان بروج، بنیانگذار آکادمی گردشگری ایران و مدیر بازاریابی لست سکند هم در این پنل از ناشناخته بودن وبینار در صنعت گردشگری گفت و اینکه تا کنون تنها یک وبینار در این حوزه برگزار شده است. او در پاسخ این سوال که فرق بین ارتباط آنلاین و وبینار چیست گفت: «مدت ماندگاری وبینار بسیار بیشتر است. از سوی دیگر مخاطب ارتباط آنلاین مانند لایو اینستاگرام عام هستند ولی وبینار مخاطبان خاص و مشخصی دارد.» به باور او ماندگاری مطالب و محتوا روی وبینار ۲۰ برابر ماندگاری محتوار روی پلتفرم‌های آنلاین است.
 
میلاد اسلامی‌زاد، موسس و مدیرعامل نویسش هم اعلام کرد که که برگزاری وبینار برای بیزنس‌های B2C مناسب نیست؛ اما برای بیزنس‌های B2B گزینه خوبی خواهد بود چرا که به جذب مشتریان جدید یک کسب‌‌وکار کمک شایانی می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.