تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 14, 2019
16:18 دوشنبه، 22ام مهرماه 1398
کد خبر: 104841

چرا دستورالعمل ماینینگ و تعرفه برق آن اعلام نمی‌شود؟؛ مصوبه‌ی دست و پاگیر؟

 
با وجود این‌که قرار بود دستورالعمل صدور مجوز ماینینگ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان شهریور ماه اعلام شود، اکنون که در اواسط مهر هستیم این اتفاق هنوز رخ نداده است. علت این تعویق چه می‌تواند باشد؟
 
 پس از اعلام مصوبه ماینینگ ارزهای دیجیتال در ۱۳ مرداد ماه ۹۸، وزارت صمت به عنوان اصلی‌ترین دستگاه اجرایی مسئول درباره این حوزه، موظف شد تا یک دستورالعمل جامع برای اعلام شرایط صدور مجوز و پروانه بهره‌برداریِ استخراج ارزهای دیجیتال منتشر کند. همچنین وزارت نیرو هم این وظیفه را بر عهده دارد که طبق مصوبه، تعرفه رسمی برق استخراج را مشخص نماید.
 
در اواسط شهریور ماه، پیش‌نویس دستورالعمل ماینینگ توسط وزارت صمت منتشر شد و گفته می‌شد وزیر صنعت به زودی آن را امضا می‌کند که اینگونه نشد. وزارت نیرو هم اکنون نزدیک به دو ماه است که تعرفه رسمی و دقیقی برای استخراج ارزهای دیجیتال مشخص نکرده است.
 
مصوبه دست و پاگیر؟
پس از اعلام مصوبه هئیت دولت درباره ماینینگ ارزهای دیجیتال، شاهد موجی از اعتراضات از سوی فعالان حوزه ماینینگ بودیم که همچنان ادامه دارد.
 
اصلی‌ترین اعتراض فعالان نسبت به مصوبه ماینینگ، بند چهار آن است که می‌گوید: «تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده ارزهای دیجیتال (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.»
 
به نظر می‌رسد، اعتراض گسترده ماینرها به این مصوبه از یک سو و از سوی دیگر شک و شبه وزارتخانه‌ها درباره بندهای آن باعث شده تا دستورالعمل ماینینگ و تعرفه برق آن تاکنون اعلام نشود.
 
طبق قانون، برق استخراج ارزهای دیجیتال باید به صورت ریالی اعلام شود و نمی‌توان آن را به صورت دلاری (مثلا ۷ سنت) اعلام کرد. از سوی دیگر طبق مصوبه، تعرفه برق حتما باید با متوسط نرخ صادراتی برابر باشد.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعتراض شدید فعالان و خطر زیرزمینی شدن ماینینگ موجب شده که وزارتخانه‌های صمت و نیرو سیاست صبر را در پیش بگیرند تا شاید بتوانند راهی برای پیامدهای احتمالی این مصوبه پیدا کنند یا این‌که در نهایت گلایه ماینرها به جایی برسد و مصوبه ماینینگ تغییر کند.
 
گفته می‌شود که حداقل تعرفه برق با نرخ صادراتی به ازای هر کیلووات ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان خواهد بود که پیامدهای آن در صورت اعلام شدن توسط وزرات نیرو مشخص نیست و هنوز شک و شبه زیادی در خصوص آن وجود دارد. به گفته فعالان، اگر این نرخ به عنوان تعرفه برق ماینینگ اعلام شود، با توجه به تاثیر شدیدش در میزان سودآوری ماینینگ، کسی برای اخذ مجوز اقدام نخواهد کرد.
 
بنابراین شاید اصلی‌ترین دلیل تعویق در اعلام دستورالعمل و تعرفه برق استخراج ارزهای دیجیتال، عدم قطعیت درباره مصوبه ماینینگ باشد. طبق مقررات، مصوبه هئیت دولت را فقط خود هئیت دولت می‌تواند لغو کند.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که فعالان ماینینگ به دنبال پیگیری خواسته‌های خود از دستگاه‌های اجرایی هستند و حتی کار به شکایت در دیوان عدالت اداری هم کشیده شده است. انجمن بلاک چین ایران هم که یک سازمان غیرانتفاعی بوده تاکنون چندین نامه اعتراضی به دستگاه‌های اجرایی کشور ارسال کرده است.
 
باید منتظر ماند و دید که داستان ماینینگ در ایران به کجا ختم می‌شود. آیا اعتراض فعالان ماینینگ به جایی می‌رسد یا این‌که مفاد مصوبه ماینینگ مو به مو اجرا خواهد شد؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.