تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 16, 2019
11:43 چهارشنبه، 24ام مهرماه 1398
کد خبر: 104881

بنیان‌گذار چیلیوری: پایان هر انحصاری به نفع اکوسیستم استارت‌آپی کشور است

چیلیوری سرویس آنلاین غذا توانست بعد از گذشته تقریبا ۶ ماه از ثبت شکایتش در شورای رقابت با موضوع ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا علیه اسنپ‌فود، رای مثبت اعضای این شورا را کسب و برنده این پرونده شکایت شود.
 
 به مناسبت همین پیروزی‌ هم تیم چیلیوری با برگزاری یک نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی از روند شکایت‌شان علیه اسنپ‌فود در شورای رقابت، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.
 
یکی از نکته‌هایی که علیرضا صادقیان، بنیان‌گذار چیلوری و مدیرعامل گروه کسب‌وکار نوین ایرانیان (چیلیوری، تیک۸، سرمیز و دکتر دکتر) در این نشست خبری بارها به آن اشاره کرد این بود که رای صادر‌ شده شورای رقابت برای پایان دادن انحصار اسنپ‌فود در بازار سفارش آنلاین غذا نه یک پیروزی برای مجموعه چیلوری که یک پیروزی برای اکوسیستم استارت‌آپی کشور است.  صادقیان اعلام کرد که با انحصار نه می‌توان انسان خوبی بود نه شرکت خوبی که امکان ارائه خدمات باکیفیت داشته باشد. همچنین او در این نشست خبری گروه اسنپ را به چالش «رقابت سالم» دعوت کرد و از شرکت‌های مختلف زیر مجموعه این گروه خواست که برای یکبار هم که شده از طریق رقابت سالم در بازار اقدام به جذب مشتری و سهم در بازار آنلاین ایران کنند.
 
انحصار محصول با کیفیت به همراه ندارد
مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان در ابتدای این نشست خبری با اعلام اینکه چیلیوری به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های این هلندینگ تا سال ۹۶ مشکلی برای رقابت با اسنپ‌فود در بازار آنلاین فروش غذا نداشته گفت: «از اواخر سال ۹۶ اسنپ‌فود یک فضای رقابتی ناسالمی ایجاد کرد که این حرکت هم همزمان با جذب سرمایه ۷۰ میلیون دلاری گروه اسنپ از سمت هایپراستار بود. به نظر می‌رسد گروه اسنپ از این سرمایه برای ایجاد انحصار خود در همه حوزه‌ها از جمله حمل‌ونقل، غذا و هتل استفاده کرد.» او با اشاره به اینکه اسنپ‌فود با کمک راه‌های مختلف  توانست بازار فروش آنلاین غذا را در اختیار بگیرد ادامه داد: «اسنپ‌فود از راه‌های مختلف از جمله تطمیع، تهدید و یا ارایه بسته‌های تشویقی  رستوران‌های سطح تهران و شهرهای دیگر را مجاب به فسخ قراردادشان با چیلیوری می‌کرد تا جایی که حالا نزدیک به هزار رستوران باکیفیت و بزرگ که عمدتا هم در سطح شهر تهران هستند طرف قرار‌داد اسنپ فود هستند.»
 
 
او اعلام می‌کند که روند انحصار اسنپ‌فود در حوزه رستوان‌ها و سفارش غذا از زمستان ۹۷ با شدت بیشتری پیش رفت تا جایی که اسنپ‌فود تصمیم گرفت هر رستورانی که سفارش آنلاین غذا در آن تعریف شده را به انحصار خود در آورد. او در این مورد گفت: «گسترده شدن انحصار اسنپ‌فود، برنامه‌ای بود که اگر ما آن را متوقف نمی‌کردیم، ادامه‌دار می‌شد تا زمانی که دیگر رستورانی باقی نمی‌ماند تا در پلتفرم‌های دیگر فعالیت کند.» صادقیان بر این باور است که انحصار باعث نمی‌شود که انسان‌های بهتری باشیم، شرکت بهتری داشته باشیم که در نهایت هم محصول باکیفیتی به دست مخاطبان می‌رساند.
 
او با اشاره به رای شورای رقابت برای پایان دادن به انحصار اسنپ‌فود در بازار سفارش آنلاین غذا اعلام کرد: «شورای رقابت دستور به توقف رویه ضدقابتی و اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر در این بازار را صادر کرده و مطابق با قانون این شورا اسنپ فود را محکوم به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی کرده است. البته که این جریمه به جیب ما نخواهد رفت و آنقدرها هم این جریمه بالا نیست تا جایی که باعث می‌شود ایجاد انحصار برای شرکت‌ها بصرفه باشد. اما نکته مهم برای ما در این پرونده این بود که روند انحصار متوقف شود.»
 
 
صادقیان پیروزی در این پرونده را تنها پیروزی چیلوری ندانست و اعلام کرد که این یک موفقیت برای کل اکوسیستم استارت‌آپی کشور است. او گفت: «از روز گذشته و با صادر شدن این رای پیام‌های مختلفی از شرکت‌هایی داشتم که حتی گروه اسنپ رقیب آنها نیست. این رای یک پیام‌ امیدوارکننده برای اکوسیستمی است که در فضای ناامید این روزهای کشور مشغول به کار هستند. این رای نشان داد که انحصارگرایی هیچ ارزش افزوده‌ای برای ما ندارد و سود آن برای شرکت انحصار گر کوتاه مدت است.»
 
تلاش برای گرفتن سهم از دست رفته بازار
در حالی چیلیوری توانسته است در پرونده شکایت علیه اسنپ‌فود به دلیل انحصاری که این شرکت در بازار فروش آنلاین ایجاد کرده پیروز شود که هم‌اکنون و براساس اعلام مدیران اسنپ‌ فود این پلتفرم ۹۵ درصد این بازار را در اختیار دارد. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا با این حکم شورای رقابت چیلیوری می‌تواند سهم از دست رفته خود از بازار را به دست بیاورد؟
 
علی فدایی، یکی از مدیران چیلیوری در پاسخ به این سوال پیوست اعلام کرد که آنها با توجه به تیم قوی و ارائه سرویس مناسبی که دارند می‌توانند سهم از دست رفته خود را بازیابند. او توضیح داد: «در بحث سفارش آنلاین غذا تنوع، کیفیت و پوشش کافی بسیار مهم است؛ اما از آنجا که در چند سال گذشته اسنپ‌فود با ایجاد انحصار فعالیت ما را محدود کرده بود نیمی از این بازار را از دست دادیم. ولی حالا می‌توانیم با صادر شدن رای شورای رقابت مبنی بر پایان انحصار اسنپ‌فود جایگاه خود در بازار فروش آنلاین غذا را به دست بگیریم.»
 
او معتقد است این رای به رستوران‌ها هم کمک می‌کند که تنها با یک کانال فروش مانند اسنپ‌فود در ارتباط نباشند و گزینه‌های بیشتری برای توسعه فروش خود داشته باشند. فدایی یادآور می‌شود که در حالحاضر ارائه سرویس چلیوری بسیار بهتر از اسنپ‌فود است و تنها انحصار به این شرکت کمک کرده تا سهم بیشتری از این بازار را به دست بیاورد. او تاکید می‌کند که با برنامه‌ریزی‌های مشخص و همچنین بهبود بیزنس پلن‌های خود می‌توانند عقب‌افتادگی در این بازار را جبران کنند.
 
این نمودار نشان می‌دهد که چیلیوری در چه مدت زمانی به دنبال انحصار اسنپ‌فود بازار خود در سفارش آنلاین غذا را از دست داده و نزدیک به هزار رستوران با کیفیت تنها با اسنپ‌فود کار می‌‌کنند:
 
 
همچنین در ادامه این نشست خبری صادقیان در واکنش به سوالی در مورد درخواست تجدید نظر اسنپ‌فود برای رای صادر شده از سمت شورای رقابت گفت: «اعتراض به تجدید نظر یک حق طبیعی است اما طبق ماده ۶۵ این تجدید نظر مانع اجرای رای شورای رقابت نمی‌شود. چنان که از دیروز(۲۲مهر) این حکم اجرا شده و اسنپ‌فود اجاره ندارد روند ضد رقابتی و ناسالم خود در این بازار را حتی به موجب تجدید نظر ادامه دهد.»
 
همچنین در این نشست خبری صادقیان تیم اسنپ را دعوت به چالش«رقابت سالم»کرد و گفت: «یکبار این تیم از طریق رقابت سالم پیروزی و کسب مشتری در بازار را تجربه کند.اسنپ باید متوجه شود که با رقابت سالم در هر بازاری نمی‌تواند این سهم را کسب کند و سهمی که حالا در هر بازاری دارد به خاطر سرویس خوبش نیست.»
 
ادغام نت‌برک با تخفیفان نزدیک است
اما برگزاری این نشست خبری فرصتی شد تا صادقیان به صورت شفاف در مورد سرنوشت ادغام دو پلتفرم تخفیف گروهی تخفیفان و نت‌برگ نیز پاسخگو باشد. علیرضا صادقیان در پاسخ به این سوال پیوست که روند ادغام این دو مجموعه در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: «با شرکت تخفیفان و خانم نازنین دانشور نزدیک به سه سال است که برای روند ادغام وارد مذاکره شده‌ایم اما این مذاکره‌ها زمانی به پیش رفته و زمانی هم متوقف شده است. اما حالا در آخرین مرحله مذاکره هستییم و پیشرفت‌های خوبی نیز به دست آورده‌ایم هرچند که هنوز این مذاکرات به صورت صد درصدی تمام نشده است.» او ابراز امیدواری کرد که در هفته‌های آینده خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد. صادقیان تاکید کرد که تغییرات مدیریتی در شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا هم تاثیری بر روند این مذاکرات نداشته است.
 
آذر ماه سال گذشته بود که برای اولین بار پیوست خبر از تصمیم تخفیفان و نت‌برگ برای ادغام با یکدیگر را داد. در ادامه هم تیرماه سال جاری بود که پیوست در خبری دیگر اعلام کرد که روند ادغام میان دو صدرنشین بازار خرید گروهی ایران یعنی نت‌برگ و تخفیفان به ایستگاه آخر رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.