تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 16, 2019
11:56 چهارشنبه، 24ام مهرماه 1398
کد خبر: 104885

برنامه شبکه علمی ایران برای افزایش بهره‌وری دانشگاه‌ها

 «ما در بخش علوم انسانی دارای معادن بزرگ اطلاعاتی هستیم که یکتاست و رقیبی برای آن در دنیا وجود ندارد و می‌تواند بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی به‌شمار رود درحالی‌که این داده‌ها در مراکز خود به شکل غیر‌قابل استفاده مانده است.» مدیرعامل اپراتور شبکه علمی ایران (شعا) در همایش «زیست‌بوم دسترسی همگان به اطلاعات» با اعلام این مطلب گفت: چه در اکوسیستم دانشگاهی چه خارج از آن در حوزه علوم انسانی محتواهایی داریم که متاسفانه در مراکز خود ذخیره شده و غیر‌قابل استفاده مانده است و ما با زیست‌بوم اقتصاد علم و با هدف‌گذاری به‌صورت یک عملیات فرآیندی می‌توانیم آن را در اختیار کاربران قرار دهیم.
سیدمحمدحسن مقدم‌فر افزود: شبکه علمی ایران در دو فاز تعریف شده که در فاز اول و براساس تعهدات داده شده نگاه این اپراتور فرآیند B۲B و شبکه‌سازی است و زیرساخت فیزیکی آن ایجاد شده و در فاز دوم نگاه B۲C و ورود پژوهشگران، طلاب، دانشجویان، استادان و دانش‌پژوهان به چرخه دسترسی به محتوای دانشی است. وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه‌هایی هستند که دانش فنی و مهندسی ندارند و سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد مراکز داده کرده‌اند که در حال حاضر از آن استفاده نمی‌شود و به نوعی هدررفت سرمایه به شمار می‌رود، گفت: در شبکه علمی ایران زیرساخت ابری ایجاد شده تا تمام مراکز بدون هدرروی سرمایه به هم متصل شوند.  مدیرعامل اپراتور شبکه علمی ایران با بیان اینکه پروژه اپراتور شبکه علمی ایران سال گذشته توانست یکی از بزرگ‌ترین افتخارات ایران در سازمان ملل در ITU را کسب کند، گفت: این پروژه از میان بیش از ۱۱۰۰ پروژه از ۹۷ کشور دنیا توانست جایزه WSIS را در حوزه E- Science در رقابت تنگاتنگ با آمریکا و اروپا به خود اختصاص دهد. وی با بیان اینکه اپراتور شبکه علمی به‌عنوان سرویس‌دهنده به دانشگاه‌های کشور نگاه خود را به زیست‌بوم اقتصاد علم توسعه داده است گفت: از نگاه این اپراتور اجرایی شدن این پروژه می‌تواند GDP کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.