تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 16, 2019
14:00 چهارشنبه، 24ام مهرماه 1398
کد خبر: 104902

هوش مصنوعی فرصت‌های شغلی صنعت بانکداری آمریکا را می‌بلعد

گزارش تازه موسسه تحلیلی ولز فارگو گزارش کرده که تا سال 2030 میلادی، نزدیک به 200 هزار شغل در صنعت بانکداری ایالات متحده در معرض حذف به دلیل توسعه هوش مصنوعی خواهد بود.
 
 
 مایک مایو، تحلیلگر ارشد صنعت بانکداری در موسسه ولز فارگو (Wells Fargo) که گزارش 200 صفحه‌ای این موسسه زیر نظر او تدوین شده است، می‌گوید: این بزرگ‌ترین تعدیل نیروی انسانی در تاریخ بانکداری ایالات متحده خواهد بود.
 
البته ولز فارگو این گزارش را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.
 
مایو می‌افزاید: امروزه مشخص شده است که فناوری می‌تواند عامل بزرگ‌ترین جایگزینی سرمایه به جای نیروی کار باشد و بانک‌ها با هزینه‌کرد در زمینه فناوری از هزینه‌های غیر فناورانه خواهند کاست.
 
وی می‌گوید: پیش بینی‌های ما حاکی است که کاهش نیروی انسانی از همین ماه آغاز خواهد شد و این پیش‌بینی می‌تواند با گزارش‌های مالی سه ماهه سوم بانک‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و ملی، هم‌زمان باشد.
 
به گفته مایو، مشوق اصلی این رویکرد، نیاز بی‌سابقه بانک‌ها به کاهش هزینه‌ها و در مقابل افزایش بهره‌وری است. مهم‌ترین مساله نیز در این زمینه، هزینه‌های نیروی انسانی است که نیمی از کل هزینه‌های بانک‌ها را تشکیل می‌دهد.
 
به عقیده وی، کاهش نیروی انسانی یک پنجم تا یک سوم کارکنان بک‌آفیس، شعب، مراکز پاسخگویی و کارکنان سازمانی را دربرخواهد گرفت و مهم‌ترین واحدهایی که از تعدیل در امان خواهند بود شامل مشاغل مرتبط با فناوری، فروش و مشاوره می‌شود.
 
تحول در راه است
در دو سال گذشته، هولدینگ بانکی BB&T Corp رویکردی دیجیتالی را در پیش گرفته که بر اساس آن، از هوش مصنوعی و روباتیک در بخش‌های بک‌آفیس، خدمات مشتریان و عملیات انطباق استفاده می‌کند.
 
برنامه این بانک که ابتدا «متحول شو یا بمیر» نام داشت و سپس نامش کمی تعدیل شد و به شکل «نوآوری کن و شکوفا شو» درآمد، در فاز پایانی خود قرار دارد.
 
پروژه مذکور در این هولدینگ بانکی از اواخر سال 2016 میلادی منجر به کاهش 6.5 درصدی نیروی انسانی (به میزان 2439 شغل) و 18.6 درصدی تعداد شعب (409 شعبه) شده است. BB&T در سال 2018 نیز تعداد 654 نفر را از طریق خرید موسسات بیمه منطقه‌ای به کارکنان خود افزوده است.
 
کلی کینگ، رییس هیات مدیره و مدیر ارشد اجرایی این بانک در آوریل 2017 در معرفی این برنامه گفت: ما روی بهبود هزینه‌های عملیاتی از طریق استفاده از هوش مصنوعی و روباتیک سرمایه‌گذاری می‌کنیم که فرصتی بزرگ برای ما و سایر بانک‌ها خواهد بود.
 
وی افزود: ما در این زمینه کاملا مصمم هستیم و عقیده داریم که با این کار راه‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها پیدا خواهد شد.
 
این ابتکار عمدتا بر اختصاص منابع به پلتفرم‌های دیجیتال شبکه فناوری اطلاعات بانک، کاهش تعداد شعب، افزایش هزینه‌کرد در بانکداری اجتماعی و اتکا به رشد طبیعی و تثبیت هزینه‌ها متمرکز است.
 
این هولدینگ چندی پیش هم در قراردادی 66 میلیارد دلاری با هولدینگ بانکی SunTrust ادغام شد که به گفته کینگ؛ نه تنها این ادغام ماهیتی استراتژیک داشته، بلکه اقدامی ضروری و مهم در فلسفه نوآوی کن و شکوفا بمان بوده است.
 
BB&T به همراه ولز فارگو و سایر بانک‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صدها میلیون دلار روی فناوری‌هایی هزینه می‌کنند که معتقدند از محل داده‌کاوی از رفتارهای مشتریان، برای آنها کاهش هزینه‌های چشم‌گیری را به همراه خواهد داشت.
 
مایو برآورد می‌کند که مجموع هزینه‌کرد شرکت‌های مالی بزرگ به 150 میلیارد دلار در سال می‌رسد. وی می‌گوید که اگر بانک‌ها بخواهند از فناوری برای رشد سریع‌تر درآمدها نسبت به هزینه‌ها به ویژه در محیط دشوار اقتصادی بهره بگیرند، باید به سوی هوش مصنوعی بروند. البته یک تهدیدهایی هم در این مسیر وجود دارد که از آن جمله می‌توان به قدیمی بودن زیرساخت‌ها، هزینه‌های پیش‌بینی نشده و ریسک‌های جدیدی که خود فناوری به وجود می‌آورد، اشاره کرد.
 
نظر بانک مرکزی آمریکا
هیات پایداری اقتصادی بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) در ماه نوامبر گذشته در گزارشی، 4 حوزه‌ای را که هوش مصنوعی روی صنعت بانکداری تاثیر می‌گذارد، به این شرح اعلام کرد:
1- خدمات سمت مشتری می‌توانند مجموعه‌داده‌های مشتریان را با الگوریتم‌های جدید برای بررسی اعتبار یا سیاست‌های بیمه‌ای ترکیب کنند. چت‌بات‌ها قادر به ارایه کمک و حتی مشاوره مالی به مشتریان هستند که به کاهش زمان انتظار آنها برای صحبت با یک اپراتور انسانی می‌انجامد.
 
2- ظرفیت هوش مصنوعی برای تقویت عملیات بک‌آفیس، از جمله مدل‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی سرمایه، مدل‌سازی مدیریت ریسک، تست حساسیت و تحلیل تاثیر بازار به کار می‌آید.
 
3- رویکردهای هوش مصنوعی می‌تواند در استراتژی‌های معاملات و سرمایه‌گذاری، از شناسایی سیگنال‌ها درباره تغییرات قیمتی تا استفاده از رفتارهای معاملاتی گذشته برای پیش‌بینی سفارش بعدی مشتری، به کار گرفته شود.
 
4- توسعه هوش مصنوعی در انطباق و کاهش ریسک در زمینه‌هایی مانند  تشخیص تقلب، بهینه‌سازی سرمایه و مدیریت پرتفوی کارآمد خواهد بود.
البته این هیات در فدرال رزرو هشدار داده که رشد استفاده از هوش مصنوعی سوالاتی را هم در زمینه ریسک‌های احتمالی متوجه امنیت بانک‌ها، محافظت از مشتری با سیستم‌های مالی را به دنبال خواهد داشت.
 
از سوی دیگر، محققان می‌گویند که اتوماسیون سازی و هوش مصنوعی، زمینه‌ساز دورانی دشوار برای نیروی کار خواهند که شد و حتی اگر تعداد کلی مشاغل ثابت بماند، جابه‌جایی‌های متعددی در نیروی کار شاهد خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.