امنیت

فناوری اطلاعات

October 16, 2019
14:07 چهارشنبه، 24ام مهرماه 1398
کد خبر: 104905

ائتلاف آمریکا، انگلیس و استرالیا برای تضعیف رمزنگاری سرتاسری اطلاعات

پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از برنامه واشنگتن، لندن و کانبرا برای تضعیف رمزنگاری سرتاسری ارتباطات خصوصی کاربران به واسطه فیس‌بوک پرده برداشت.  
 
 
ادوارد اسنودن در ادامه افشای اسناد طبقه‌بندی شده برنامه نظارتی دولت آمریکا، در یادداشت خود در روزنامه انگلیسی گاردین، می‌نویسد: در هر کشور جهان امنیت رایانه‌ها ضامن روشن نگه داشتن چراغ‌ها، بسته نگه داشتن سدها و در جریان بودن سیستم حمل و نقل است. بیش از نیم دهه است که آسیب‌پذیری رایانه‌ها و شبکه‌های کامپیوتری در صدر فهرست ارزیابی تهدیدات جهانی نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار دارد، یعنی بالاتر از تروریسم، بالاتر از جنگ. تراز بانکی افراد، تجهیزات بیمارستان‌های محلی و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تنها چندین نمونه از موارد متعددی هستند که که به امنیت رایانه‌ای وابسته‌اند. 
 
حال در بحبوحه یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخ در زمینه امنیت رایانه‌ای، دولت آمریکا در کنار دولت‌های انگلستان و استرالیا در تلاش برای تضعیف تنها روش موجود برای حفاظت مطمئن از اطلاعات جهان یعنی رمزگذاری داده‌ها (encryption) هستند.
 
رمزنگاری یا رمزگذاری (Encryption) فرآیند تبدیل و ذخیره اطلاعات با استفاده از یک الگوریتم خاص برای محافظت از آنهاست. در هر رمزگذاری یک کلید الگوریتم وجود دارد که تنها در اختیار خود رمزگذار است.
 
اگر این دولت‌ها به هدف خود برسند، زیرساخت‌های عمومی و زندگی خصوصی ما برای همیشه ناامن خواهد شد.
 
به زبان ساده، رمزنگاری یک روش حفاظت از اطلاعات و راه اصلی برای تضمین امنیت ارتباطات دیجیتال است. هر ایمیلی که می‌نویسید و هر واژه‌ای که جستجو می‌کنید در فضای مسموم اینترنت منتقل می‌شود. اوایل همین ماه، آمریکا در کنار انگلستان و استرالیا از فیس‌بوک خواستند تا یک «در پشتی» یا حفره‌ای جدی در پیام‌رسان‌های رمزنگاری شده خود ایجاد کند که به هر کس که کلید این در پشتی را داشته باشد اجازه دسترسی را به ارتباطات خصوصی کاربران دهد. فیس‌بوک تاکنون در برابر این درخواست مقاومت کرده است.  
 
اگر رمزنگاری از روی ترافیک اینترنتی برداشته شود، هر دولت، شرکت یا مجرمی می‌تواند رونوشتی از آن را بدزدد و به طور مخفیانه اطلاعات شما را برای همیشه ثبت و ضبط کند. با این وجود اگر این ترافیک را رمزنگاری کنید، اطلاعات شما قابل خواندن نخواهد بود و تنها افرادی که کلید رمزگشایی ویژه را دارند می‌توانند قفل آن را باز کنند.
 
سیستم‌های ارتباطی مبتنی بر رمزگذاری سرتاسری طراحی شده‌اند تا پیام‌های ارسالی تنها توسط فرستنده و گیرنده موردنظر قابل خواندن باشد، حتی اگر این پیام‌های قفل و رمزنگاری شده به دست یک نفر سوم غیرمعتمد مثل یک شبکه اجتماعی چون فیس‌بوک بیفتد.  
 
جالب است که چطور زمانی که یک کمپانی به خطرناکی فیس‌بوک دست‌کم ظاهرا خواستار اجرای یک فناوری‌ است که با محدود کردن قدرت خود امنیت کاربران را بالا می‌برد، دولت آمریکا نسبت به آن انتقاد دارد. این انتقادات ریشه در آن دارد که در این صورت دولت واشنگتن دیگر نمی‌تواند از فیس‌بوک به عنوان گنجینه در دسترس زندگی خصوصی افراد استفاده کند.
 
به نوشته اسنودن، توضیح صحیح در مورد این که چرا آمریکا، انگلیس و استرالیا به دنبال خلاص شدن از شر رمزنگاری سرتاسری هستند، بیش از آن که در مورد امنیت عمومی باشد، در مورد قدرت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.