تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 16, 2019
16:12 چهارشنبه، 24ام مهرماه 1398
کد خبر: 104914

انتقال 112 هزار بیت کوین تنها با کارمزد 4 دلاری!

 
پس از آنکه تراکنشی به مبلغ معادل 1 میلیارد دلار به صورت بیت کوین با کارمزدی کمتر از 4 دلار منتقل شد، مدیرعامل «بیت استمپ» (Bitstamp) نسبت به آن واکنش نشان داد و کاربردهای گسترده بیت کوین در چنین پرداخت‌هایی را شرح داد.
 
به نقل از کوین‌تلگراف، سایت بیت‌اینفوچارتس روز دوشنبه (22 مهر) اعلام کرد که تراکنشی با مبلغ 112,027.29 بیت کوین از یک کیف پول به حساب Xapo منتقل شده است.
 
پیش‌تر بیت استمپ مبلغ 107,800 بیت کوین را به Xapo منتقل کرده بود؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که کارمزد انتقال چنین مبلغ بزرگی تنها 0.0234 بیت کوین بود؛ به‌عبارت‌دیگر بیت استمپ تنها 0.0000217 درصد از مبلغ تراکنش را به‌ عنوان کارمزد پرداخت کرده بود.
 
اما کارمزد پرداخت شده برای انتقال 112,027.22 بیت کوین به حساب Xapo که مستقیما توسط این شرکت انجام شد، تنها 3.89 دلار بود؛ این یعنی کارمزد پرداختی 4 صدمیلیونیوم (هفت رقم اعشار) درصد مبلغ تراکنش بوده است. این رقم به اندازه‌ای کوچک است که نشان دادن آن، تنها با استفاده از اعداد قابل فهم نیست!
 
نک کودریکس (Nejc Kodrics)، مدیرعامل بیت استمپ در خصوص این تراکنش می‌گوید: پس از انجام تراکنش اول، فضای مجازی از تعریف و تمجیدها نسبت به سهولت در انجام تراکنش‌های بزرگ به‌ وسیله بیت کوین پر شد. به گفته این افراد، می‌توان به راحتی و بدون نیاز به واسطه و تایید نهادهای دولتی، مبالغی هنگفت را در شبکه بیت کوین جابجا کرد.
 
نکته دیگری که باعث تعجب است، رقم عجیب این تراکنش برای شاخص BDD است. بر اساس یک پست توییتری شاخص BDD برای تراکنش ارسالی از بیت استمپ به Xapo، حدود 73 میلیون محاسبه شده است.
 
شاخص Bitcoin Days Destroyed که به اختصار BDD نامیده می‌شود با ضرب تعداد بیت کوین‌های موجود در تراکنش با مدت زمانی (در واحد روز) که از آخرین استفاده آنها در تراکنش می‌گذرد، محاسبه می‌شود.
 
این شاخص بیانگر این مسئله است که سرمایه‌های دیجیتالی برای مدت زیادی در حساب‌های بیت استمپ بدون استفاده قرار داشتند.
 
طبق گزارش کوین‌تلگراف، از شاخص BDD برای تشخیص و اندازه‌گیری احساسات سرمایه‌گذاران هم استفاده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.