اپراتورها

تلفن همراه

October 17, 2019
13:43 پنجشنبه، 25ام مهرماه 1398
کد خبر: 104922

چرا تماس با ۱۱۸ پولی شد؟

 
تماس با ۱۱۸ در برهه‌ای از زمان رایگان بود، اما از حدود پنج سال پیش، تماس با کدهای سه‌رقمی غیراضطراری، از جمله ۱۱۸ مشمول هزینه برای تماس‌گیرنده شده است.
 
 اخیرا برای برخی از مشترکان این سوال ایجاد شده که چرا با تماس با سامانه ۱۱۸ از اعتبار تلفن‌شان کسر می‌شود. این در حالی است که اگرچه قبلا تماس با کدهای خدماتی سه‌رقمی رایگان بود و افراد بابت تماس با این کدها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند، اما پس از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مربوط به اوایل سال ۱۳۹۴ است، تماس با کدهای سه‌رقمی غیراضطراری، مشمول هزینه برای تماس‌گیرنده شد که سامانه ۱۱۸ هم شامل همین کدها می‌شد.
 
با ابلاغ مصوبه ۲۱۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تماس با کدهای سه‌رقمی غیراضطراری مشمول هزینه برای تماس گیرنده خواهد بود و چنانچه فرد با شماره تلفن ثابت با کدهای خدماتی تماس گرفته باشد، به اندازه تماس درون‌شهری و در صورتی که از تلفن همراه با این شماره‌ها تماس گرفته باشد، معادل هزینه تماس همراه با ثابت ملزم به پرداخت هزینه می‌شود.
 
بر اساس این مصوبه، در میان کدهای خدماتی اورژانس، ۱۱۰ و ۱۱۸ بیش‌ترین میزان تماس دریافتی را دارند. حال در میان این سه شماره، دو شماره اول با توجه به این‌که جزو کدهای اضطراری به شمار می‌روند همچنان برای تماس گیرندگان رایگان خواهد بود، اما تماس با ۱۱۸ از جمله کدهای غیراضطراری است که مشمول هزینه می‌شود.
 
بدین‌ ترتیب، تماس با ۱۱۸ بر اساس پالس تلفن محاسبه می‌شود و میانگین هر تماس ۳۰ ریال است و شرکت مخابرات ایران به عنوان یک اپراتور، با عمل به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، این هزینه را دریافت می‌کند.
 
البته هزینه این مکالمات با توجه به آنکه مدتی کوتاه دارند و درون‌شهری محسوب می‌شوند، به‌طور طبیعی هزینه چندانی بابت این تماس‌ها ایجاد نمی‌شود. همچنین طبق این مصوبه، تماس با کدهای سه‌رقمی فوریتی همچنان رایگان خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.