امنیت

فناوری اطلاعات

October 17, 2019
14:24 پنجشنبه، 25ام مهرماه 1398
کد خبر: 104934

حمله سایبری محرمانه آمریکا علیه ایران و واکنش آذری جهرمی: خواب دیدند خیره!

 
دو مقام رسمی آمریکا ادعا کرده اند که به دنبال حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی (که ریاض و واشنگتن آنها را به کشورمان ارتباط داده اند) آمریکا یک حمله سایبری محرمانه را علیه ایران انجام داده است.
 
بنابر گزارشی که رویترز در این باره منتشر کرده این دو نفر مدعی شده اند حمله سایبری آمریکا علیه ایران اوایل مهرماه رخ داده و هدف از آن جلوگیری از گسترش پروپاگاندای کشورمان بوده است. یکی از این افراد حتی اظهار داشته که حمله سایبری مذکور به سخت افزار فیزیکی ایران آسیب زده اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.
 
 
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در حاشیه جلسه ظهر امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران و در واکنش به حمله سایبری آمریکا علیه ایران گفت: «خواب دیدن خیره»!
 
در مقابل الیسا اسمیت سخنگوی پنتاگون در واکنش به ادعای این دو مقام رسمی آمریکا در رابطه با حمله سایبری آمریکا علیه ایران چنین گفت:
 
به خاطر سیاست ها و امنیت عملیاتی ما حرفی در مورد عملیات سایبری، جاسوسی یا برنامه ریزی برای این عملیات ها به میان نمی آوریم.
 
حملات ۱۴ سپتامبر علیه تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی که خسارات جدی را به آن وارد کرد توسط نیروهای حوثی یمن انجام شد با این حال، عربستان سعودی، آمریکا و چند متحد اروپایی آنها، مسئولیت انجام این حملات را بر گردن ایران انداختند.
 
خبر حمله سایبری آمریکا علیه ایران در حالی منتشر می شود که شرکت مایکروسافت چندی پیش از تلاش هکرهای ایرانی برای نفوذ به ایمیل های یکی از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خبر داد.
 
این کمپانی در بلاگ خود از کاندیدایی که هدف هکرها بوده نامی نبرد اما گفته شد این گروه که «فسفر» نامیده می شوند در نفوذ به حساب های کاربری ناکام بوده اند. مدتی بعد CNBC گزارش کرده که کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ مورد حمله ناموفق هکرهای ایرانی قرار گرفته. با این حال مدیر ارتباطات کمپین انتخاباتی ترامپ گفته که هیچ نشانه ای از هدف قرار گرفته شدن زیر ساخت های کمپین مشاهده نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.