تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

October 19, 2019
12:12 شنبه، 27ام مهرماه 1398
کد خبر: 104954

نگاهی به آمار طرفداران اندروید و رقیبش؛ iOS رنگ می‌بازد!

 
سهم اندروید در سال جاری میلادی نسبت به گوشی‌های مبتنی بر iOS افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های آینده نیز حفظ شود.
 
 به تازگی گزارشی از سوی موسسه تحقیقاتی و آماری IDC منتشر شده که نشان می‌دهد سهم سیستم عامل اندروید در بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به دو سال قبل از آن یعنی ۲۰۱۷، با یک افزایش ۱.۶ درصدی مواجه شده است. این در حالیست که سهم سیستم عامل اختصاصی اپل، iOS، در سال جاری میلادی نسبت به دو سال گذشته، ۱.۴ درصد کاهش یافته است.
 
بر اساس گزارش وب سایت IDC، در سال ۲۰۱۷ میلادی، سهم گوشی‌های اندرویدی در بازارهای جهانی موبایل ۸۵.۱ درصد ، سهم iOS ۱۴.۷ درصد و سایر سیستم‌های عامل موبایلی نیز ۰.۲ درصد گزارش شده بوده است.
 
این ارقام در سال ۲۰۱۸ با تغییرات اندکی مواجه می‌شوند، به گونه‌ای که سهم اندروید بدون هیچ تغییری همان ۸۵.۱ درصد باقی می‌ماند اما سهم iOS با اندکی افزایش، به ۱۴.۹ درصد از بازارهای جهانی موبایل می رسد.
 
با نگاهی به آمارهای مندرج در نمودارهای زیر، می‌توان دریافت که در سال ۲۰۱۹ میلادی، ورق به نفع اندروید باز می‌گردد، به گونه‌ای که این سیستم عامل محبوب توسعه داده شده توسط گوگل، در سال جاری میلادی توانسته سهم خود را در بازارهای جهانی موبایل به ۸۶.۷ درصد برساند. در حالی که سهم رقیب سرسخت آن، iOS، به ۱۳.۳ درصد تقلیل یافته است.
 
همچنین به صفر رسیدن سهم سایر سیستم‌های عامل موبایل به وضوح گویای دوقطبی شدن بازار گوشی‌های هوشمند و از بین رفتن سایر رقبا و توسعه دهندگان سیستم‌های عامل  موبایل همچون مایکروسافت است.
 
 
 
 
تحلیلگران فعال در موسسه تحقیقاتی و آماری مذکور همچنین با ارائه نمودارهای دیگری، سعی دارند که سهم اندروید و iOS را در سال های آینده، ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میلادی، برآورد کنند. با نگاه مختصری به اعداد و ارقام ذکر شده در این نمودارها، می توان نتیجه گرفت که سهم اندروید در سال‌های آینده به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد و از ۸۶.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۸۷.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. از طرفی دیگر، سهم iOS رو به کاهش رفته و در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۲.۹ درصد می رسد.
 
همچنین به نظر می رسد که بازارهای جهانی گوشی‌های هوشمند هم‌چنان در انحصار گوگل و اپل باقی بمانند و بجز دو سیستم عامل اندروید و iOS، سیستم عامل دیگری یارای رقابت و مقاومت در برابر این دو غول تکنولوژی را نداشته باشد.
 
 
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.