اپراتورها

تلفن همراه

October 20, 2019
11:59 یکشنبه، 28ام مهرماه 1398
کد خبر: 104987

اینترنت آزاد و قبض‌های سرسام‌آور برای زائران

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد با توجه به اعتراض زائران اربعین نسبت به هزینه‌های بالای اینترنت آزاد، احتمال محاسبه دیتای مصرفی به صورت بسته‌های اپراتورها وجود دارد.
 
 در ایام اربعین حسینی، علاوه بر برنامه‌ریزی‌های وزارت ارتباطات برای تسهیل ارتباطات در کربلا به زائران، هر یک از اپراتورها نیز اقدامات ویژه‌ای مختص این ایام برای کاربران در نظر گرفته بودند.
 
سال گذشته محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اعلام کرده بود با توجه به کاهش نرخ مکالمه از ایران به عراق، استفاده از سیم‌کارت عراقی به‌صرفه‌تر از رومینگ است. او همچنین با اشاره به مشکلات افزایش هزینه دیتای سیم‌کارت‌های ایرانی در عراق، گفته بود: با افزایش نرخ ارز، استفاده از خدمات رومینگ و بویژه رومینگ دیتا بسیار گران خواهد بود.
 
چندی پیش هم آذری جهرمی با اشاره به نرخ بالای سرویس رومینگ برای زائران اربعین، اظهار کرده بود: رومینگ سرویس گرانی است و به دلیل بالا بودن نرخ خدمات رومینگ در عراق توصیه می‌شود مردم از سیم‌کارت عراقی استفاده کنند. البته او پس از آن، با توجه به نرخ‌های اعلام‌شده برای رومینگ اپراتورها، نوشته بود: برای مکالمه سیم‌کارت‌های ایرانی نرخ مناسب‌تری دارند و برای اینترنت‌ سیم‌کارت‌های عراقی.
 
البته درحالی که وزیر ارتباطات به کاربران توصیه کرده بود درحالی که مکالمه با سیم‌کارت‌های ایرانی ارزان‌تر است، اما بهتر است برای اینترنت از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند که در مقایسه با تعرفه‌های رومینگ سیم‌کارت‌های ایرانی به‌صرفه‌تر هستند، اما اینترنت در کشور عراق و سیم‌کارت‌های این کشور با مشکلاتی روبه‌رو بود.
 
از طرفی اینترنت آزاد برای هر یک از اپراتورهای ایرانی، به ازای هر مگابایت ۸۵۰ تومان بوده که با احتساب هر گیگابایت (۱۰۲۴ مگابایت) مبلغی معادل ۸۷۰ هزار تومان می‌شود؛ در حالی که اپراتورها با ارائه بسته‌های اینترنتی و توصیه به کاربران به استفاده از این بسته‌ها، سعی در کاهش این هزینه داشتند، بدین‌ترتیب هر گیگابایت اینترنت در بسته‌های اپراتورها ۱۵۰ هزار تومان بود که در مقایسه با اینترنت آزاد، هزینه کمتری محسوب می‌شد.
 
در حالی که ترافیک دیتای مبادله شده در ایام اربعین، امسال به نسبت سال گذشته رشد ۱۵۰ درصدی (۱.۵) برابری داشته است. تعداد مشترکین رومر دیتا نیز نسبت به اربعین سال گذشته به میزان ۱۴۰ درصدی(۱.۴) برابری افزایش داشته است. با وجود این، به نظر می‌رسد برخی از کاربران بدون خریداری بسته، از اینترنت آزاد سیم‌کارت‌های ایرانی خود استفاده کرده و این موضوع موجب تحمیل هزینه‌های بسیاری برای آنها شده است. در این راستا وزیر ارتباطات در توییتر نوشت: خدمت به زوار اربعین شرف ماست. دیشب با ۳۰ زائر درباره کیفیت خدمات ارتباطی صحبت کردم، گلایه اصلی اینترنتی است که خارج از بسته و با نرخ آزاد محاسبه شده است. از اپراتورها می‌خواهم با کسب رضایت سهامداران عمده خود، همه مصارف را در قالب بسته محاسبه و پول‌های اخذشده را به زوار بازگردانند.
 
هرچند برخی از کاربران توییتری معتقدند آنچه موجب اعتراض زائران شده، هزینه اینترنت خارج از بسته نبوده، بلکه قبوض چندصدهزار تومانی، بسته‌های اینترنتی گران و بی‌کیفیت، آنتن‌دهی نامطلوب و مسائلی از این دست را از مشکلات اصلی دانستند. برخی دیگر هم معتقدند در صورتی که به کاربران اعلام شده از بسته آزاد استفاده می‌کنند، دیگر دلیلی ندارد که هزینه اینترنت آزاد برای آن‌ها به صورت بسته‌های اینترنتی محاسبه شود و درصورتی که اعلام نشده که اینترنت آزاد برایشان محاسبه خواهد شد، اپراتورها هستند که باید جریمه شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.