تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 21, 2019
12:20 دوشنبه، 29ام مهرماه 1398
کد خبر: 105035

سامانه «ترنج» بیش از ۲ هزار تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند

سامانه بانکداری متمرکز داتین بیش از ۲ هزار تراکنش در ثانیه را پردازش کرد.
 
به گزارش روابط عمومی داتین، «ترنج» به عنوان سامانه بانکداری متمرکز داتین توانست در آزمون کارایی که توسط یک شرکت بین‌المللی انجام شده امتیاز قابل قبولی به‌دست آورد. ین شرکت بین‌المللی سابقه فعالیت در اروپا و آسیا را دارد و علاوه بر تجربه پیاده‌سازی دو برند معروف بین‌المللی، آزمون کارایی را روی آنها انجام داده است.
 
 هومن مسگری، مدیر طرح استقرار و توسعه بانکداری متمرکز بانک سپه با اعلام این خبر گفت: «یکی از تعهدات قراردادی ما با بانک سپه، توانایی مدیریت هزار تراکنش در ثانیه بود که با توجه به بزرگی مقیاس این بانک و از سوی دیگر شرایط ادغام، داتین رقمی بیشتر از هزار تراکنش در ثانیه را مد نظر داشت.»
 
او ادامه داد: «مسئولیت انجام آزمون تخصصی شاخص کارایی به دلیل اهمیت و گستردگی پروژه، به یک شرکت با تجربه بین المللی واگذار شد که توانستیم با بهبود عملکرد راهکار بانکداری متمرکز خود در سه حوزه اپلیکیشن، پایگاه داده و معماری، بالغ بر دو هزار تراکنش در ثانیه را در این آزمون کارایی پردازش کنیم.»
 
به گفته او مسائلی همچون، تامین سخت‌افزار مناسب برای پردازش این حجم از تراکنش، پیش‌بینی بیشترین مقدار پردازش قابل انجام روی سخت‌افزار نهایی، بررسی رفتار سامانه در قبال تراکنش‌های مختلف و تعیین زمان مورد نیاز برای انجام آنها، بررسی و تعیین بیشترین پردازش ممکن روی سخت‌افزار مورد نظر برخی دیگر از اهداف آزمون کارایی بوده است.
 
در ادامه نیما امیرشکاری، مشاور هیئت مدیره بانک سپه و رئیس کمیته آزمون پروژه هم در این مورد گفت: «سیستم‌های مالی حساسیت خاص خود را دارند و آزمون تراکنش مالی با تراکنش فناوری اطلاعات متفاوت است، به همین دلیل شرکتی را انتخاب کردیم که تجربه آزمون سیستم‌های مالی را در کارنامه خود داشته باشد.»
 
مشاور هیات مدیره بانک سپه و رئیس کمیته آزمون پروژه با بیان اینکه بانک سپه یکی از سخت‌گیرانه‌ترین شرایط فنی و اجرایی را برای این منظور تدوین کرد، گفت: «با توجه به حساسیت‌های بانک سپه و از طرفی شرایط ادغام، چهار مرحله آزمون را انجام دادیم که داتین با پردازش بیش از دو هزار تراکنش در ثانیه امتیاز بالایی را کسب کرد.»
 
اسفندماه سال ۱۳۹۷ داتین توانست در مناقصه بانک سپه برنده شود. همچنین پیاده‌سازی سامانه یکپارچه بانکی داتین از اواخر فروردین ماه سال جاری به صورت رسمی در بانک سپه آغاز شد. شش ماه از آغاز این پروژه گذشته و در طول این مدت مراحلی همچون تحلیل شکاف و آموزش مدرسان به پایان رسیده و بومی‌سازی در حال انجام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.