اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 22, 2019
15:06 سه شنبه، 30ام مهرماه 1398
کد خبر: 105091

دریافت گواهی اعتبارسنجی سیستم اختراعی مدل حرارتی ماهواره

سیستم مدل حرارتی ماهواره برای ارزیابی تجربی تحلیل حرارتی ماهواره پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران که به عنوان طرح اختراعی در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده ‌بود، موفق به دریافت گواهی اعتبارسنجی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شد.
 
 به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران،سیستم مدل حرارتی ماهواره برای ارزیابی تجربی تحلیل حرارتی ماهواره پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران که به عنوان طرح اختراعی در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده ‌بود، موفق به دریافت گواهی اعتبارسنجی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شد.
 
این اختراع، سامانه‌ای را ارائه کرده که به کمک آن، تحلیل‌ها و طراحی‌های حرارتی ماهواره‌ها به صورت تجربی و  از طریق آزمون‌هایی که در شرایط جوی معادل فضا انجام می‌شود، مورد ارزیابی قرار ‌گیرد.
 
حامد بابایی، سرپرست پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، ضمن اعلام این خبر تشریح کرد: قرارگیری ماهواره در شرایط خارج از جو و در معرض تابش‌های حرارتی خورشید و زمین سبب می‌شود که ماهواره شرایط حرارتی کاملاً متفاوتی را  نسبت به زمین تجربه کند و در نتیجه، این تفاوت باعث می‌شود که صحت‌سنجی طراحی‌ها و تحلیل‌های زیرسیستم کنترل حرارت همواره یک گلوگاه در طراحی ماهواره‌ها محسوب شود.
 
بابایی اضافه کرد: در برخورد با این چالش، تاکنون تنها به محاسبات نرم‌افزاری اتکا شده که به دلیل عدم قطعیت‌های متعدد، قابلیت اطمینان مناسب و با دقت حاصل نمی‌شود. از این رو، این اختراع، سامانه‌ای را ارائه کرده که به کمک آن، می‌توان تحلیل‌ها و طراحی‌های حرارتی را به صورت تجربی و از طریق آزمون‌هایی که در شرایط جوی معادل فضا انجام می‌شود، مورد بررسی و ارزیابی قرار ‌داد.
 
سرپرست پژوهشکده سامانه‌های ماهواره خاطرنشان ساخت: این سامانه شامل یک مدل حرارتی ماهواره (Satellite Thermal Model) بوده که در حقیقت سخت‌افزاری با رفتار حرارتی معادل با ماهواره است. در این سخت‌افزار سازه‌ به کار گرفته شده کاملاً منطبق با ماهواره مورد مطالعه بوده و همچنین اتلافات حرارتی هر ماژول و پوشش‌‎های سطوح (شامل رنگ و عایق‌های چندلایه) و نوع اتصالات (شامل کوپل و دی‌کوپل‌های حرارتی) منطبق با آنچه در طراحی زیر‌سیستم کنترل حرارت به دست آمده، قرار داده شده است.
 
 بابایی اظهار داشت: این مدل در یک محفظه‌ خلاء قرار داده شده و در سیکل‌های مختلف، دمای تمامی سطوح و ماژول‌های ماهواره با استفاده از سنسورهای دمایی در طول زمان ثبت می‌شود. سپس، این مدل با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و با قرار دادن شرایط مرزی یکسان، شبیه‌سازی شده و پروفیل‌های دمایی حاصل از این شبیه‌سازی نیز ثبت می‌شود. در نهایت، با مقایسه دمای شبیه‌سازی و دمای قرائت شده توسط سنسورهای مذکور، ارزیابی تجربی طراحی و تحلیل‌های حرارتی ماهواره صورت می‌گیرد.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.