اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 23, 2019
16:29 چهارشنبه، 1ام آبانماه 1398
کد خبر: 105136

ضرورت توجه بهنگام به حسابرسی فناوری اطلاعات

 
مدیرگروه خدمات و محتوای الکترونیکی در پژوهشکده فناوری اطلاعات تاکید کرد که به دنبال تجهیز سازمان ها به سیستم‌های اطلاعاتی، ضرورت توجه بهنگام به حسابرسی فناوری اطلاعات وجود دارد.
 نسرین دسترنج در کارگاه آموزشی یک روزه حسابرسی فناوری اطلاعات (IT Audit) که صبح امروز (اول آبان ماه) در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، ضمن ارائه تعریفی از حسابرسی فناوری اطلاعات اظهار کرد: حسابرسی فناوری اطلاعات زیرمجموعه ای از حسابرسی است که به عنوان یک حوزه جدید در کنار انواع حسابرسی ­های عملکرد، مالی و قانونی مورد توجه است.
 
وی با بیان اینکه رویکردهای مختلف این موضوع هنوز نوپا است، ادامه داد: ارزیابی کنترل های داخلی  و ریسک ها، توجه به تمامی گام های لازم در حسابرسی شامل انتخاب موضوعات، تعریف معیارها، ارزیابی شواهد، مستندسازی و مدیریت ریسک ها، تهیه مستند کامل حسابرسی فناوری اطلاعات که جزییات فرایند حسابرسی، یافته­ های حسابرسی و نتایج حسابرسی در آن آمده باشد و همچنین توجه به شایستگی های کافی تیم حسابرسی، از الزامات انجام حسابرسی فناوری اطلاعات است.
 
وی اضافه کرد: فهم سازمان و کنترل های داخلی آن اولین قدم در حسابرسی سازمان است و حسابرس باید رویه ­های ارزیابی ریسک را برای فهم مولفه ­های کنترل داخلی انجام دهد.
 
مدیرگروه خدمات و محتوای الکترونیکی در پژوهشکده فناوری اطلاعات، با بیان اینکه کنترل های مربوطه به دو دسته عمومی و برنامه های کاربردی قابل تفکیک است، افزود: کنترل ها ترکیبی از روش ها، سیاست ها و رویه ­هایی هستند که حفاظت از دارایی های سازمان، دقت و قابلیت اعتماد رکوردها و پایبندی عملیاتی به استانداردهای مدیریتی را تضمین می­ کنند.
 
دسترنج تاکید کرد: با توجه به نوپا بودن حسابرسی فناوری اطلاعات و اهمیت این موضوع، لازم است برنامه‌ریزی منسجمی برای راه­ اندازی و گسترش این مقوله و دوره­ های آموزشی مربوطه در کشور صورت پذیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.