تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 24, 2019
13:06 پنجشنبه، 2ام آبانماه 1398
کد خبر: 105159

شرکت های فناوری سرلیست برترین برندهای جهان

امسال برای بیستمین سال متوالی، مؤسسه اینتربرند (100 Interbrand)برند برتر جهان را با ارزش 2.131 تریلیون دلار معرفی کرد. این گزارش نشان می‌دهد کمپانی‌های فناوری، غذاهای بسته‌بندی شده، رسانه، سفر و سرویس‌های مالی بیشترین سهم را در لیست برترین‌ها به خود اختصاص داده‌اند. بخش دیگری از برندها که رشد مناسبی را در گزارش امسال نشان می‌دهند برندهای لاکچری هستند.
این فناوری‌های غالب
شرکت مشاوره مدیریت اینتربرندInterbrand به‌عنوان شرکت صاحبنظر در عرصه تعریف استانداردهای برندسازی و همچنین ارائه دهنده یک استاندارد ارزش‌گذاری برند در جهان، در بیستمین گزارش خود اعلام کرده است که نیمی از 10برند برتر این لیست در حوزه فناوری قرار دارند و عملاً اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت با ارزش‌ترین برندها در جهان محسوب می‌شوند. طبق گزارش اینتربرند، اپل و گوگل برای هفتمین سال متوالی است که در رتبه‌های بالای این لیست قرار دارند و البته برای سومین سال متوالی در بالاترین جایگاه لیست برترین برندها جای گرفته‌اند. طبق این گزارش، اپل برای هفتمین سال پیاپی در صدر جدول برترین برندها جای گرفته است و ارزش این برند، 234.24میلیارد دلار عنوان شده است. ارزش این برند در سال گذشته 214.5میلیارد دلار عنوان شده بود. با توجه به جنگ تجاری امریکا و چین و دردسرهایی که برای محصولات اپل ایجاد شده است، بسیاری انتظار داشتند امسال اپل صدرنشینی را به یک برند دیگر واگذار کند. اما به نظر می‌رسد «تیم کوک» مدیرعامل این برند محبوب جهان برنامه‌ریزی‌های جامعی برای حفظ برتری خود در جهان دارد.
گوگل نیز یکی دیگر از غول‌های فناوری است که در گزارش سال 2019 مؤسسه اینتربرند برای هفتمین سال پیاپی جایگاه دوم خود را حفظ کرده است. ارزش برند گوگل 167.71میلیارد دلار عنوان شده است. سومین برتر لیست مؤسسه اینتربرند نیز آمازون است که برای آن ارزشی معادل 125.26 میلیارد دلار عنوان شده است و باید گفت که این رتبه را برای دومین سال مداوم کسب کرده است. چهارمین رده جدول برترین برندها باز هم به یک کمپانی فناوری اختصاص یافته و آن هم مایکروسافت با ارزش 108.85میلیارد دلار است که این رتبه را برای دومین سال پیاپی به دست آورده است. سامسونگ نیز یکی دیگر از کمپانی‌های فناوری برتر امسال است که برای سومین سال پیاپی در رتبه ششم لیست اینتربرند قرار گرفته است. این غول دنیای فناوری با متوسط رشد 9درصدی، ارزشی معادل 61.1میلیارد دلار دارد.
خروج فیس‌بوک از جمع 10برند برتر
امسال البته برای همه برندهای فناوری سال خوبی نبوده چرا که دو کمپانی فناوری هوآوی و فیس‌بوک از بازنده‌های اصلی لیست برترین برندهای امسال هستند و نسبت به سال گذشته از ارزش کم‌تری برخوردارند.
فیس‌بوک که در سال 2012 برای نخستین بار به لیست برترین برندهای جهان وارد شد و در جایگاه 69 قرار گرفت در 5سال بعدی روندی رو به رشد داشت و در بهترین سال شکوفایی خود یعنی 2017 در رده هشتم قرار گرفت که در این سال ارزش این برند تکنولوژی به 48.19میلیون دلار رسید. سال 2018 این برند یک پله سقوط کرد و در جایگاه نهم قرار گرفت و بعد از آن برای نخستین بار در سال 2019 از جمع 10 برند برتر برای نخستین بار خارج شد. در سال 2019 با روند کاهشی 11.8درصدی ارزش این برند در جایگاه چهاردهم ایستاد درحالی که ارزش آن 39.86میلیارد دلار عنوان شده است. البته تنها کمپانی‌های فناوری نیستند که امسال با مشکل مواجه شده‌اند و برند نایک هم با کاهش 12درصدی ارزش، در ردیف شانزدهم این لیست جای گرفته است.
یکی دیگر از موضوع‌های جالب توجه لیست برترین برندهای امسال نیز این است که کمپانی دل(Dell)، اوبر و لینکدین امسال به این لیست اضافه شده‌اند.امسال کمپانی Dell بعد از 6سال غیبت دوباره به این لیست اینتربرند بازگشت و با ارزش 9.09میلیارد دلار، به‌عنوان 63 امین برند برتر جهان معرفی شد. در گزارش اینتربرند، ارزش برند اوبر هم 5.71میلیارد دلار عنوان شده و در ردیف 87 این لیست جای گرفته است. یکی دیگر از برندهای حوزه فناوری که امسال به این لیست راه یافته، لینکدین است که با ارزش 4.84میلیارد دلار در این فهرست به‌عنوان نود و هشتمین برند برتر جهان شناخته شده است.
رشد 2رقمی ارزش 26برند برتر جهان
اگر بخواهیم نگاهی به ارزش مجموع برندها در سال‌های مختلف داشته باشیم می‌توان گفت که در سال ۲۰۰۱، ارزش کل 100شرکت معرفی شده در این لیست حدود ۹۸۸ میلیارد دلار بوده است. در گزارش امسال ارزش مجموع برندهای برتر جهان نسبت به سال 2018 رشدی 5.7درصدی را نشان می‌دهد و به حدود 2.131 تریلیون دلار رسیده است. از نگاه محققان مؤسسه اینتربرند، این موضوع نشان می‌دهد که در چنین بازار سیالی، سرمایه‌گذاری در برند کلید اصلی برای موفقیت هر کمپانی که آرزوی موفقیت را در سر می‌پروراند، محسوب می‌شود. در گزارش امسال مؤسسه اینتربرند آمده است که 26مورد از صد برند برتر معرفی شده، رشد 2رقمی در زمینه ارزش برند داشته‌اند. موضوع جالب توجه دیگر در این گزارش این است که برندهای سرویس مالی و خرده فروشی سریعترین رشد را برای دومین سال پیاپی دارند. به بیان دیگر 3برند که بیشترین رشد ارزش را داشته‌اند، مسترکارد با رشد 25درصدی، Salesforce با رشد 24درصدی و آمازون با رشد 24درصدی بوده‌اند.
مسترکارد امسال با ارزش 9.4میلیارد دلار در رده 62 جای دارد. این برند درواقع رشد 8پله‌ای نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و بیشترین رشد را در میان برندهای جهان داشته به گونه‌ای که از رده 70 سال گذشته، امسال به رتبه 62 رسیده است.
بخش دیگری از برندها که رشد مناسبی در گزارش امسال نشان می‌دهند برندهای لاکچری با رشد سالانه 11درصدی هستند. از برندهایی که امسال تغییرات سریعی را در بازار جهانی داشته‌اند می‌توان به گوچی اشاره کرد که در ردیف 33 ایستاده است و نسبت به سال گذشته افزایش 23درصدی ارزش برند داشته است. شانل هم با افزایش 11درصدی رشد نسبت به سال گذشته به‌عنوان بیست و دومین برند برتر امسال شناخته شده است.
جدا از کمپانی‌های فناوری اگر بخواهیم به دیگر برندهایی که در جمع 10 برند برتر جهان جای گرفته‌اند اشاره کنیم می‌توان از کوکاکولا یاد کرد که با ارزش 63.4 میلیارد دلار و رشد 2درصدی در ردیف 5 لیست برترین برندهای مؤسسه اینتربرند جای گرفته است. کمپانی ژاپنی تویوتا با ارزش 56.264میلیارد دلار هم با رشد 5درصدی در رده هفتم جای گرفته و برند مرسدس بنز را با ارزش 50.832میلیارد دلار و رشد 5درصدی می‌توان هشتمین برند برتر جهان در سال 2019 دانست. گفتنی است که تویوتا و مرسدس بنز از نظر ارزش برند، جایگاه سال قبل خود را حفظ کرده‌اند.
مک دونالد هم از دیگر برندهایی است که جزو 10 برند برتر جای گرفته و با ارزش 44.53میلیارد دلار و رشد 4درصدی نسبت به سال گذشته در ردیف نهم ایستاده است.
جایگاه دهم لیست برترین‌های اینتربرند هم در اختیار کمپانی دیسنی قرار گرفته است. برند دیسنی با ارزش 44.352میلیارد دلار و رشد 11درصدی نسبت به سال گذشته به‌عنوان دهمین برند باارزش جهان شناخته شده است و بسیاری، این موضوع را به نمایش فیلم «شیرشاه» و «اسباب بازی‌های 4» مرتبط می‌دانند. گفتنی است این نخستین بار است که در عمر 96ساله دیسنی، این کمپانی به این جایگاه دست یافته است.
گفتنی است اینتربرند بیش از 40سال است که به‌عنوان برترین کمپانی مشاوره جهان و پیشگام محسوب می‌شود و تیم جهانی این کمپانی آینده برندها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در طول این سال‌ها 137برند ازجمله نوکیا و MTV از لیست برترین برندهای جهان خارج شده‌اند. ازسوی دیگر نگاهی به گزارش‌های 20ساله این کمپانی نشان می‌دهد که تنها 31برند ازجمله دیسنی، نایک و گوچی از نخستین گزارش این مؤسسه در سال 2000 تا به امروز در این لیست دیده می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.