اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

October 26, 2019
11:33 شنبه، 4ام آبانماه 1398
کد خبر: 105192

کشف ۴۲ اپلیکیشن مخرب جدید

 پژوهشگران حوزه امنیت موفق به شناسایی ۴۲ اپلیکیشن در گوگل پلی‌استور شدند که از طریق ارسال تبلیغات به قربانیان خود، درآمدزایی می‌کنند. محققان شرکت ESET به تازگی این اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار را شناسایی کردند که از زمان عرضه در ماه جولای ۲۰۱۸، بالغ بر ۸ میلیون بار توسط کاربران دانلود شدند.
اگرچه در ظاهر، این اپلیکیشن‌ها هیچ مشکلی ندارند، اما به‌صورت پنهانی اقدامات مخربی را انجام می‌دهند. زمانی که کاربر اقدام به نصب این اپلیکیشن‌ها می‌کند، هر چند ساعت یک‌بار، پیام‌های تبلیغاتی به‌صورت تمام‌صفحه، روی نمایشگر کاربر نمایان می‌شود. اغلب این اپلیکیشن‌ها، آیکون میانبر خود را حذف می‌کنند تا کاربر نتواند آنها را پیدا و شناسایی کرده و اقدام به حذف آنها کند. اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار، عملکردی تقریبا شبیه و نزدیک به اپلیکیشن‌های گوگل و فیس‌بوک از خود نشان می‌دهند تا مشکوک جلوه ندهند و برای مدت زمان بیشتری روی دستگاه‌ها باقی بمانند.
 
اما آنچه موجب نگرانی می‌شود، این است که اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار، در بک‌گراند اطلاعات مربوط به دستگاه کاربر را به افراد سازنده ارسال می‌کنند. اطلاعاتی همانند اینکه چه برنامه‌هایی روی گوشی فرد نصب شده و اینکه آیا اجازه نصب به برنامه‌هایی غیر از آنچه در گوگل پلی‌استور وجود دارد، داده شده یا خیر. این اطلاعات می‌تواند برای نصب دیگر نرم‌افزارهای مخرب روی دستگاه مفید واقع شود. از جمله این اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار می‌توان به Video Downloader Master اشاره کرد که چیزی حدود  ۵ میلیون بار دانلود شده است. برای اپلیکیشن‌های Ringtone Maker Pro، SaveInsta و Tank Classic نیز هر کدام ۵۰۰ هزار بار دانلود ثبت شده است.
 
هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه در دست نیست، اما به گفته محققان ESET، احتمالا یک گروه دانشجویان ویتنامی در ساخت و توسعه این اپلیکیشن‌ها نقش دارند. اگرچه گوگل تمامی‌این اپلیکیشن‌ها را حذف کرده، اما محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که هنوز هم اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار زیادی در فروشگاه‌های اپلیکیشن سوم شخص وجود دارند که حذف آنها بسیار سخت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.