سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 26, 2019
12:08 شنبه، 4ام آبانماه 1398
کد خبر: 105199

ویندوز 10X به لپتاپ‌های عادی خواهد آمد

 
مایکروسافت ناخواسته اسناد مهمی را درباره آینده ویندوز 10X منتشر کرده که از ارائه این سیستم عامل برای لپتاپ های معمولی حکایت دارد.
 
ویندوز 10X که در رویداد سرفیس مایکروسافت شاهد رونمایی کجدار و مریز آن بودیم، برای دیوایس های تاشو طراحی شده است. در این نسخه منوی استارت و نوار وظیفه دچار بهینه سازی هایی شده اند اما اطلاعات دیگری درباره آن در دسترس نیست.
 
حالا اما اسنادی افشا شده که از برنامه های کمپانی آمریکایی برای آوردن آن به لپتاپ های معمولی حکایت دارد. مایکروسافت در اسناد جدید به جای منوی استارت ویندوز ۱۰ ایکس از واژه لانچر استفاده می کند که نشانگر تاکید بیشتر روی جستجوی محلی است:
 
نتایج جستجوها با سرچ وب، اپ های در دسترس و فایل های روی دستگاه یکپارچه شده اند. محتوای پیشنهادی هم بر اساس اپ ها، فایل ها و سایت های پرکاربردتر، به صورت پیوسته به روز می شود.
 
 
بر خلاف ویندوز ۱۰ معمولی در این نسخه پس از روشن شدن دستگاه مستقیما صفحه بازگشایی قفل به نمایش درآمده و با تشخیص چهره توسط ویندوز Hello Face کاربر به دسکتاپ هدایت می شود. کمپانی ردموندی بخش نوتیفیکشن ها (اکشن سنتر) و تنظیمات سریع را هم در نسخه جدید ساده تر کرده تا کاربر سریعتر به تنظیمات مهم دسترسی پیدا کرده و مواردی مثل شارژ باتری را در اولویت نمایش قرار دهد.
 
 
در بخش دیگری از این اسناد به «فایل اکسپلورر مدرن» نیز اشاره شده. مایکروسافت مدتهاست روی نسخه UWP مدرن‌تری از فایل اکسپلورر سنتی کار می کند و احتمالا در ویندوز 10X چشممان به نسخه جدید این اپ روشن خواهد شد. انتظار می رود فایل اکسپلورر با نمایشگرهای لمسی سازگارتر بوده و امکان دسترسی آسان به فایل های ذخیره شده در آفیس ۳۶۵، وان درایو و دیگر سرویس های ابری را تسهیل کند.
 
در مورد آفیس هم مایکروسافت در ویندوز 10X نسخه های Win32 و تحت وب PWA را نسبت به UWP در اولویت قرار داده است. اسناد مذکور به فاصله کوتاهی پس از انتشار از روی سایت حذف شد اما انتظار می رود ویندوز 10X سال آینده و همراه با گجت های ایسوس،دل، اچ‌پی و لنوو از راه برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.