امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 29, 2019
12:04 سه شنبه، 7ام آبانماه 1398
کد خبر: 105284

پیگرد قانونی گوگل به اتهام سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران

 
 کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا (ACCC) شرکت گوگل را به اتهام سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و گمراه کردن کاربران در مورد جمع‌آوری و استفاده از این اطلاعات، تحت پیگرد قانونی قرار داد.
 
به گزارش ای بی سی نیوز، کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا (ACCC) می‌گوید نخستین نهاد تنظیم کننده در جهان است که از یک غول جهانی چون گوگل که ارزش سهام آن به ۸۸۰ میلیارد دلار آمریکا می‌رسد، در مورد سوءاستفاده ادعایی از اطلاعات شخصی حساب‌کشی می‌کند.
 
ACCC در مدارکی که در اختیار دادگاه فدرال قرار داده، ادعا می‌کند که گوگل با نمایش پیام‌هایی بر روی صفحه نمایش کاربران مصرف کنندگان را در خصوص جمع‌آوری داده‌های مکانی افراد و بویژه در مورد تداوم ذخیره و استفاده از اطلاعات شخصی برخلاف میل آنان، گمراه کرده و به این ترتیب قوانین حقوق مصرف کننده در استرالیا را نقض کرده است.
 
راد سیمز رئیس کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا می‌گوید: «گوگل را به دادگاه کشانده‌ایم زیرا معتقدیم این کمپانی به واسطه چنین پیام‌هایی اطلاعات ارزشمند و فوق حساس شخصی را در مورد موقعیت مکانی مصرف کنندگان جمع‌آوری و ذخیره کرده و مورد استفاده قرار داده است، در حالی که آن‌ها هیچ انتخاب آگاهانه‌ای در این باره انجام نداده‌اند.»
 
این اقدام قضایی بر محور حمایت از حقوق آن دسته از مصرف کنندگانی صورت گرفته است که با استفاده از تلفن‌های همراه و تبلت‌های اندرویدی خود به دسترسی به تنظیمات حساب کاربری گوگل خود اقدام نموده‌اند.  
 
به گفته این نهاد تنظیم کننده مقررات، مصرف کنندگان نسبت به این که برای جلوگیری از ذخیره اطلاعات شخصی، باید هر دو گزینه تاریخچه موقعیت مکانی (Location History) و فعالیت وب و برنامه (Web & App Activity) را در تنظیمات خاموش کنند، بی اطلاع بوده‌اند.
 
در بیانیه این کمیسیون استرالیایی این طور آمده است که گوگل از ژانویه ۲۰۱۷ تا اواخر سال ۲۰۱۸ به طور شفاف این اطلاعات را در اختیار مصرف کنندگان قرار نداده و با این کار آنها را گمراه کرده است.
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.