امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 29, 2019
13:05 سه شنبه، 7ام آبانماه 1398
کد خبر: 105295

وزارت ارتباطات:‌ سایت «رایچت» به دستور دولت فیلتر نشده است

 
شب گذشته سرویس «رایچت» پلتفرم گفت‌وگوی آنلاین و ارتباط با مشتری فیتلر شد؛ اما ۱۲ ساعت از این اتفاق نگذشت که اعلام شد با پیگیری‌های صورت گرفته از سمت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور دستور به رفع موقت فیلتر این سرویس را داده‌اند.
 
قادر صادقی، هم‌بنیان‌گذار «رایچت»  اعلام می‌کند که هنوز هیچ نهادی به آنها اعلام نکرده که دلیل این فیلتر بر چه اساس بوده و مشخص هم نیست که این رفع موقت فیلتر تا چه زمانی اعتبار دارد.
 
اما در همین زمینه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید که دلیل فیلتر شدن این سرویس ارتباطی با درخواست دولت ندارد. امیر ناظمی در این مورد  گفت: «از سال گذشته و با ابلاغ بخشنامه کارگروه «کاهش موانع کسبوکارهای مجازی» به کلیه دستگاههای اجرایی مشخص کردیم که هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند از هیچ کسب‌وکاری مجازی به صورت مستقیم شکایت کند و هر نوع شکایت از این کسب‌وکارها پیش از ارجاع به قوه‌قضاییه و دستور فیلتر از سمت این نهاد باید در این کارگروه مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین با اطلاعاتی که از طرح شکایت در این کارگروه دارم می‌توانم با قاطعیت بگویم که هیچ شکایتی از سمت دولت علیه «رایچت» نشده که در نهایت منجر به فیلتر این سرویس شود.»
 
او با اشاره به روند فیلتر و رفع فیلتر موقت این سرویس تاکید می‌کند که احتمالا این درخواست فیلترینگ در کمیته آنلاین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شده و فیلترینگ «رایچت» هم از سمت این کارگروه اتفاق افتاده است.
 
آنطور که ناظمی می‌گوید وزارت ارتباطات هیچ حق رای‌ در کمیته آنلاین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ندارد و هر کدام از ۵ عضو که در این کمیته فرعی به صورت آنلاین حضور دارند (پلیس فتا، داستانی، صداو‌سیما، وزارتخانه‌های اطلاعات و ارشاد) می‌توانند به صورت مستقل یک سرویس مجازی را فیلتر کنند. 
 
پیش از این بارها وزارت ارتباطات، دو نماینده مجلس عضو این کارگروه و همچنین معاون حقوقی رئیس جمهوری نسبت به روند برگزاری جلسات آنلاین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتقاد کرده و اعلام کرده بودند که برگزاری جلسات این کارگروه به این شیوه از نظر حقوقی درست نیست. هر چند که در مقابل این انتقاد‌ها سرپرست معاونت فضای مجازی هم برگزاری آنلاین جلسات این کارگروه را براساس مصوبات داخلی این کارگروه قانونی اعلام کرده بود.
 
با تمام اینها به دنبال این اعتراض‌ها اخیرا دو جلسه این کارگروه به صورت حضوری برگزار شده است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به اتفاق اخیر برای فیلتر شدن «رایچت» تصمیمات برای فیلترینگ سرویس‌های آنلاین همچنان به شیوه سابق رخ می‌دهد. 
 
هم‌بنیان‌گذار «رایچیت» در مورد اینکه چگونه از فیلتر شدن سرویس خود با خبر شده‌اند گفت: «روز دوشنبه (۶ آبان) ایمیلی از سمت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دریافت کردیم که محتوای منتشر شده در این سرویس با استناد به ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای مجرمانه تشخیص داده شده است. با دریافت این ایمیل هم پیگیری‌های لازم را شروع کردیم اما متاسفانه امکان دریافت هیچ‌ پاسخی را تاکنون نداشته‌ایم و مشخص هم نیست که دلیل این فیلتر برای چه موضوعی بوده است.» او  اعلام می‌کند که در حال‌حاضر این سرویس به صورت موقت رفع فیلتر شده اما آنها نمی‌دانند این رفع فیلتر موقت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.