تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

November 1, 2019
12:17 جمعه، 10ام آبانماه 1398
کد خبر: 105371

هاوینگ بیت کوین کش می‌تواند فاجعه‌بار باشد!

تا هاوینگ بیت کوین کش (BCH) چیزی حدود 161 روز باقی مانده است. در همین رابطه، دان هلد (Dan Held) از صرافی کراکن (Kraken) می‌گوید که این اتفاق می‌تواند به آخرین نفس‌های بیت کوین کش ختم شود. هاوینگ، رخدادی است که در آن پاداش استخراج شبکه‌های اثبات کار نصف می‌شود.
 
به گزارش بیتکوینیست، هاوینگ بیت کوین نزدیک است، اما نقطه تمایز هاوینگ بیت کوین و بیت کوین کش، پیش‌بینی‌ها در خصوص تغییرات قیمت این دو ارز، پس از پایان هاوینگ است. به عقیده متخصصین حوزه ارزهای دیجیتال، نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین کش می‌تواند فاجعه بار باشد. این اولین هاوینگ بیت کوین کش خواهد بود و از همین رو نمی‌توان تغییرات قیمت بیت کوینِ پس از هاوینگ را به آن نسبت داد.
 
دان هلد، مدیر توسعه کسب و کار صرافی کراکن در صحبت‌های خود در ارتباط با هاوینگ بیت کوین می‌گوید: هاوینگ برای بی کش (Bcash) فاجعه بار خواهد بود.
 
ابتدا هاوینگ بی کش را خواهیم داشت، سپس پاداش استخراج نصف خواهد شد، پس از آن ماینرها به سراغ بیت کوین می‌روند (به سبب الگوریتم هش مشابه)، در مرحله بعدی امنیت شبکه به شدت افت می‌کند و در نهایت اجرای حملات 51 درصدی بسیار آسان می‌شود.
 
نکته جالب در صحبت‌های هلد، استفاده او از کلمه «بی کش» در توصیف بیت کوین کش است.
 
پیش‌تر (با نزدیک شدن به هاوینگ‌های بیت کوین) با شبکه بیت کوین کش «استخراج موقت» مواجه شده است که در آن ماینرها از شبکه بیت کوین به سمت شبکه بیت کوین کش روی آورده‌اند تا به این وسیله سودی راحتتر به جیب بزنند. اتفاقی مشابه می‌تواند پس از هاوینگ بیت کوین کش رخ دهد و بسیاری از ماینرهای این شبکه به سراغ بیت کوین بروند. چرا که هر دو ارز از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کنند و سووددهی ماینرهای قدرتمند ای‌سیک در شبکه بیت کوین بیشتر خواهد بود.
 
با نگاهی به هاوینگ لایت کوین (LTC)، می‌توان از آن درس گرفت. اخبار خوب بسیاری پیش از رخداد هاوینگ این ارز منتظر شد و باعث شد تا قیمت آن از 22 دلار تا 140 دلار برسد. اما در ماه منتهی به هاوینگ، قیمت لایت کوین کاهش یافت و تا 80 دلار هم پایین آمد.
 
ماینرها هم شبکه لایت کوین را ترک کردند و هش ریت این شبکه از 500 تراهش بر ثانیه به حدود 200 تراهش بر ثانیه رسید. خرید دستگاه‌های L3، با وجود کم شدن پاداش شبکه و رسیدن آن به 12.5 لایت کوین، دیگر برای ماینرها جذاب نبود و در نتیجه این رخداد، امنیت شبکه لایت کوین به نسبت امنیت آن پیش از هاوینگ، به مراتب کمتر است.
 
نکته اینجاست که در مورد لایت کوین، دارندگان دستگاه L3 زیادی وجود ندارد که بخواهند کنترل شبکه را به دست بگیرند. اما در خصوص بیت کوین کش، این احتمال هست که بخشی از قدرت پردازشی شبکه بیت کوین به شبکه بیت کوین کش وارد شود و یک حمله 51 درصدی در این شبکه اتفاق بیافتد.
 
حتی با وجود هش ریت 2.6 کوئینتیلیون هش بر ثانیه و حمایت بیت مین، همچنان شبکه بیت کوین کش در معرض خطر است. حالا فکرش را بکنید با هاوینگ و خروج ماینرهای بیشتر از شبکه، چه بر سر احتمال حمله به شبکه بیت کوین کش خواهد آمد. فعلا ماینرهای این شبکه به فکر خرابکاری نیافتاده‌اند!
 
با افزایش 23 درصدی قیمت بیت کوین کش در این هفته، در حال حاضر هر واحد از این ارز در حدود 280 دلار معامله می‌شود. حجم معاملات روزانه بیت کوین کش نیز به 3.8 میلیارد دلار رسیده است. این رقم بیشترین حجم معاملات بیت کوین کش در سه ماه اخیر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.