تلفن همراه

رشد ۲ درصدی فروش موبایل بعد از دو سال رکود

منبع: آی تی ایران
آنچه که طی دو سال اخیر برندهای تولیدکننده موبایل در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، کاهش قابل‌توجه فروش موبایل هوشمند بوده است. کارشناسان و تحلیلگران دلیل عمده این اتفاق را تمایل کم کاربران به آپدیت سالانه گوشی به دلایل مختلف بیان می‌کردند، اما به‌نظر می‌رسد سیکل تعویض گوشی توسط کاربران بالاخره آغاز شده و طبق آمار تحلیلی موسسه «Strategy Analytics»، عرضه موبایل هوشمند در دنیا در سه ماه گذشته و در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۲ درصدی همراه بوده است.
فروش موبایل‌های هوشمند در سراسر دنیا در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ برابر با ۸/ ۳۵۹ میلیون دستگاه بود و حالا این رقم در همین دوره در سال ۲۰۱۹ به ۳/ ۳۶۶ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است. «لیندا سویی» مدیر این موسسه معتقد است دلیل عمده این رشد، رقابت شدید برندها، کاهش قیمت‌ها و علاقه بیشتر کاربران به صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر و قابلیت‌های ۵G است. بیشترین رشد در بین برندهای تولیدکننده موبایل هوشمند در این دوره به سامسونگ و هوآوی تعلق دارد؛ جایی که سامسونگ در مقایسه با همین دوره در سال گذشته رشد ۸ درصدی داشته و این رقم برای هوآوی در همین بازه زمانی ۲۹ درصد اعلام شده است. سامسونگ با عرضه موفق گلکسی‌نوت ۱۰ و هوآوی با جبران تحریم‌های کشورهای آمریکای شمالی با عرضه گسترده در چین توانستند به این موفقیت دست پیدا کنند. در مورد اپل هم آمارها نشان می‌دهند که این شرکت در مقایسه با سال گذشته در این دوره با کاهش ۳ درصدی فروش آی‌فون روبه‌رو شده است. البته این موسسه معتقد است که اپل به لطف عرضه آی‌فون ۱۱ با قیمت مناسب، در دوره‌های بعدی با افزایش تقاضای قابل‌توجهی از سوی مشتریان آمریکایی و آسیایی مواجه خواهد شد. از دیگر برندهایی که در این دوره فروش قابل‌توجهی داشته‌اند، می‌توان به برند چینی شیائومی اشاره کرد که عرضه قابل‌توجهی در چین و هند داشته است. البته شیائومی با رقبای قدرتمندی از جمله اوپو؛ هوآوی و Realme مواجه است که در حال توسعه بازار خود در کشورهای اروپایی هستند.

​​