اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

November 3, 2019
12:17 یکشنبه، 12ام آبانماه 1398
کد خبر: 105430

پنتاگون برای استفاده از هوش مصنوعی خط مشی اخلاقی تعیین می کند

 
وزارت دفاع آمریکا پیش نویس خط مشی‌های استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی را تدوین کرده تا استفاده از این سیستم‌ها قاعده‌مند شده و از سرکشی آنها جلوگیری شود.
 
به نقل از انگجت، با توجه به اینکه استفاده از هوش مصنوعی برای تولید انواع تسلیحات می تواند به ابداع سلاح های مرگباری منجر شود که خارج از کنترل انسان دست به کشتارهای مرگبار و بی ضابطه بزنند، برخی کشورهای جهان در تلاش هستند تا قوانینی را برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی در صحنه های نبرد وضع کنند و پنتاگون هم در این زمینه وارد عمل شد.
 
 
در همین راستا وزارت دفاع آمریکا، پیش نویس دستورالعملی را با موضوع اخلاق هوش مصنوعی به نگارش درآورده که کنترل و مدیریت این فناوری نوظهور را تسهیل می کند. در این دستورالعمل به مسؤولیت‌های انسان ها برای کنترل هوش مصنوعی اشاره شده و پیشنهادهایی برای مهار آن در حین حفظ کارآیی و قابلیت های خاص هوش مصنوعی ارائه شده است.
 
در بخشی از این پیش نویس تصریح شده الگوریتم های هوش مصنوعی باید به گونه ای تدوین شوند که از رفتار متعصبانه ناخواسته محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی جلوگیری شود و جلوی نژادپرستی یا رفتار جنسیت زده آنها گرفته شود، همچنین نباید محصولات هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شوند که با مردم مختلف به دلایل گوناگون ناعادلانه رفتار شود، همچنین ارتش آمریکا باید تضمین کند که علاوه بر کدهای برنامه نویسی، منابع داده آن هم بی طرف و بدون غرض ورزی باقی بمانند تا از سلاح های هوش مصنوعی برای کشتار طیف ها و گروه هایی خاص از غیرنظامیان سواستفاده نشود.
 
در ادامه این پیش نویس چنین آمده که هوش مصنوعی باید به گونه ای قابل مدیریت و کنترل طراحی شود تا اگر از آن برای وارد آوردن آسیب های غیرضروری سواستفاده شد، امکان متوقف کردن این روند وجود داشته باشد. همچنین باید امکان کنترل محصولات هوش مصنوعی توسط اپراتور انسانی و با استفاده از ابزار یا سوئیچ خاص وجود داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.