بازار سرمایه

November 3, 2019
12:20 یکشنبه، 12ام آبانماه 1398
کد خبر: 105431

سرمایه گذاری در فناوری تشخیص چهره؛ مایکروسافت برای آزار فلسطینیان به شرکت صهیونیستی پول می دهد

 
مایکروسافت بودجه ای قابل توجه در اختیار یک موسسه صهیونیستی قرار داده تا این شرکت فناوری تشخیص چهره پیشرفته خود را برای کنترل نامحسوس فلسطینیان در کرانه غربی ارتقا دهد.
 
به نقل از ان بی سی نیوز، اگر چه مایکروسافت بارها ادعا کرده که به ارزش های دموکراتیک متعهد است اما در عمل با سرمایه گذاری ۷۴ میلیون دلاری در یک شرکت فعال در سرزمین های اشغالی به آن کمک کرده تا در زمینه تولید تجهیزات کنترل و نظارت پیشرفته برای آزار فلسطینیان فعالیت بیشتری کند.
 
این سرمایه گذاری برای ارتقای ابزار شناسایی چهره در شرکتی موسوم به انی ویژن (AnyVision) صورت می گیرد که دفتر مرکزی آن در اسرائیل واقع بوده، ولی دارای شعبی در انگلیس، آمریکا و سنگاپور نیز هست. AnyVision نرم افزاری به نام فردای بهتر یا Better Tomorrow را به فروش می رساند که برای کنترل و نظارت با استفاده فناوری تشخیص چهره به کار می رود.
 
نرم افزار یادشده از توان پردازش بالایی برای شناسایی هر فرد یا شی و ابزاری که در دوربین های زنده مشاهده می شود، برخوردار است و با دوربین های امنیتی نظارتی، دوربین های گوشی های هوشمند و غیره سازگاری دارد. قابلیت رصد فرد یا شی علامت گذاری شده از دوربینی به دوربین دیگر برای تعقیب و کنترل دائمی از جمله دیگر قابلیت های این نرم افزار است.
 
این شرکت صهیونیستی با ارتش اسرائیل هم همکاری گسترده ای دارد و یک طرح نظامی مخفی را در نوار غزه به اجرا گذاشته است که به اختصار Google Ayosh نام گرفته است. منظور از Ayosh سرزمین های اشغالی فلسطین است و نام بردن از گوگل نیز با هدف اشاره به این موضوع صورت گرفته که می توان از این فناوری برای جستجو و یافتن مردم استفاده کرد. البته گوگل در اجرای طرح یادشده مشارکت ندارد.
 
طرح یادشده تا بدان حد موفق بوده که در سال ۲۰۱۸ جایزه برترین طرح دفاعی اسرائیل را دریافت کرده است. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی شرکت AnyVision را به خاطر اجرای این طرح مورد ستایش قرار داده و آن را عامل جلوگیری از موفقیت صدها عملیات استشهادی فلسطینیان توصیف کرده است.
 
فلسطینیان ساکن کرانه غربی رود اردن با محدودیت های فراوانی برای جابجایی و زندگی مواجه هستند و رژیم صهیونیستی از روش های مختلفی برای کنترل و جاسوسی از آنها استفاده می کند. AnyVision هزاران دوربین و تجهیزات کنترل و نظارت دیگر را در سرتاسر کرانه غربی نصب کرده تا کوچک ترین حرکت فلسطینیان را رصد کند. بررسی و اسکن لحظه به لحظه پست های فلسطینیان در شبکه های اجتماعی و استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی برای پیش بینی اقدامات آتی فلسطینیان هم در دستور کار صهیونیست ها قرار دارد.
 
افزوده شدن فناوری تشخیص چهره به این روش های جاسوسی دیجیتال، امنیت و حریم شخصی مردم مظلوم فلسطین را بیش از گذشته کاهش می دهد. گفتنی است که پلیس رژیم صهیونیستی هم از این فناوری برای رصد و شناسایی فلسطینیان در بیت المقدس سواستفاده می کند.
 
در یکی از ویدئوهایی که نشانگر نحوه عملکرد فناوری تشخیص چهره و ردگیری انی ویژن است، زنان محجبه به صورت انفرادی یا گروهی یا با فرزندش دیده می شوند که در بیت المقدس راه می روند و دوربین آنها را به صورت لحظه به لحظه تعقیب می کند. همچنین با شناسایی آنی چهره این افراد، تصاویر مذکور به سرعت از ویدئو استخراج شده و با اطلاعات یک پایگاه داده از چهره فلسطینیان مطابقت داده می شود. در این ویدئو مشاهده می شود که گاهی چندین دوربین به صورت آنی در حال فیلمبرداری و استخراج اطلاعات از یک صحنه خاص هستند.
 
ایلون اشتین مدیرعامل انی ویژن در واکنش به انتشار این خبر توسط ان بی سی نیوز، آن را تهدید به شکایت کرده، اجرای طرح Google Ayosh را تکذیب کرده، AnyVision را اخلاق مدارترین شرکت شناخته شده برای انسان ها توصیف کرده است. وی با زیر سوال بردن انگیزه ان بی سی نیوز از تهیه این گزارش، خبرنگار تهیه کننده خبر یادشده را به دریافت پول از یک گروه فعال فلسطینی متهم کرده است.
 
سخنگوی مایکروسافت هم در واکنش مدعی شده که در مورد ادعاهای مذکور تحقیق می کند و اگر از نقض اصول خود مطمئن شود، روابط خود را با شرکت صهیونیستی قطع می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.